Bra lödtenn ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Alla lödningar med blyfritt ser ju ut som om de var omrörda under stelningen. Jag har också undrat hur det är med hållfasthet i dem? Hur tåler det påfrestningarna i t.ex. en switchande nätdel, luckras det upp fortare eller långsammare än en gammal hederlig blyad lödning?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

ALLA egenskaper är sämre hos blyfritt lödtenn gentemot blyat lödtenn.
Men med två undantag och det är ledningsförmågan som är bättre dvs lägre resistans för samma geometri och att det inte sprider bly till miljön...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Undrart hur det skall bli med laptops o.dyl. och dess kontaktdon som redan nu lirkas loss ur lödningarna. Ibland kommer det ju något bra ur miljöbestämmelserna, undrar om det skall komma kontaktdon med väl fixerade stift även i konsumentprodukter så småningom.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

SAC 305 är inget dålig lod, men det fungerar bättre som lodpasta än som tråd. Blyfritt lod ÄR sämre, och ger fulare lödningar, men det fungerar. Lodpasta och hetluft är ett enklare sätt att löda det på.... Glöm inte heller att det viktigare än tidigare med färska komponenter och kretskort eftersom silvret oxiderar och silveroxid väter inte alls hur varmt eller hur mycket fluss du har på.... Förvara blyfria komponenter svalt, torrt och lufttätt. Rör ALDRIG med fingrarna på blyfria kretskort innan du har lött dem. Kör med hög temp och löd snabbt så går det löda blyfritt bra själv också.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tricket som man måste införa på snikig konsumentelektronik är att ha flytande stift och hylsor som inte sitter stumt mellan kontaktpunkten och lödpunkten. Då belastas lödningarna inte alls, det är sådana krav på all militärspecad elektronik och har varit så i minst 50år...
Senast redigerad av limpan4all 27 oktober 2006, 01:30:31, redigerad totalt 1 gång.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Exakt. Blir så trött på alla kontakter som bara hänger fast i lödningarna.. Speciellt t.ex. tgb/mus-kontakterna på många datorer. De är så höga, så när man trycker i den översta "sladden" så bänds hela kontakten och moderkortet fram och tillbaka, känns inte så bra..
Kan de inte t.ex. ha små sladdbitar istället för stiften på kontaktdonet, så att själva kontakten kan sitta fast med ett par skruvar från undersidan av kretskortet t.ex, och anslutningarna till kretskortet går genom de flexibla sladdarna, t.ex. en bit "IDE-kabel" eller såndär ännu tunnare genomskinlig plastremse-kabel, så att de inte riskerar att lossna om kontaktdonet rör sig...
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

hur mycket bly kan spillas till naturen via kretskort ?
Man får ju ha en segelbåt med 5 tons blyköl !
Bilbatterier är väl en större miljöbov....
jaga mygg med kanon !
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Hela branchen vet detta, och har framfört detta sen dag ett.
Men miljömaffian har fått verka utan någon rimlig motpol som vanligt.
Det sprids ca 10ggr mer bly via glödlampor än de mest pessimistiska beräkningar gör gällande att elektroniken står för. När man sen lämnar bly på glödlampor så kommer fler att dö till följd av det ökade antal bränder som ersättningsmaterielen åstakommer än via blyet som läcker ut från skrotad elektronik.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bilbatterier återvinns i en högregrad. Bly bulben på segelbåten kommer antagligen att gå samma väg den. Men elektronikskrot är svårare att återvinna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Angående brister med blyfri lödning så kan jag tipsa om den här tråden.

edit: Det här lödtennet använder jag:
Bild

Köpte det för snart ett år sedan, minns inte var. Troligen från Adis eller Elfa. Det verkar räcka hur länge som helst trots att jag förbrukar ca 3 meter per vecka. Hm, det kanske är lite jämfört mer er förbrukning? :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har Soldex tenn och det är helt ok förutom att fluxen kan bli bränd ganska så snabbt redan vid lite högre temp om man inte löder direkt. Men det är helt ok annars, väter bra och så. Innan detta så använde jag enbart ett tenn som jag köpte från en litet ställe i Mora och det var ett märke som jag aldrig hört talas om men det vara några 10-or billigare än Soldex varianten så det var mest därför jag köpte det fösta gången. Skillnaden är att det var bland det bästa jag testat för det krävdes en bra hög temp innan fluxen började ändra färg och den blev inte geggig utan i det närmaste bara gick upp i rök då + att den vätte väldigt bra redan vid låg temp. Så när denna är slut så skall jag hoppa över till det andra igen tror jag.

Då jag mestadels löder SMD så är det inte mycket som går åt så en 500g rulle räcker normalt ett antal år. Löder man hålmonterat går det förstås åt betydligt mer.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

JimmyAndersson>> Det är samma som jag använder, dock har jag för mig att mitt köptes på Clas i sjön för 2-3 år sedan. Tycker med det funkar bra, men jag har dock inte jämfört direkt...
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

jag använder också sånt lödtenn JimmyAndersson använder...:D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Allt tenn är bra utom biltemas, som är skit.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Jag kör också samma som JimmyAndersson, och lödningarna brukar bli fina, trots att det är jag som håller i lödkolven... :D :oops:
Skriv svar