Skall bygga RGB-switch, impedansanpassning?
Skall bygga RGB-switch, impedansanpassning?
Tjo! Jag har äntligen fixat en TV med stöd för RGB i scarten och tänkte äntligen få byggt en RGB-switchbox till alla mina gamla TV-Spel. Som det är nu måste jag koppla om och krångla när jag vill byta konsol, och det är ju lite segt. Först tänkte jag bara bygga en lösning med antingen mekaniska eller halvledarreläer eller eventuellt VGA-switch-chippen som finns från maxim men sen slog det mig: karakteristisk impedans.
Jag vet att jag har läst om det och att det var viktigt, men jag kan inte hitta svar på de frågor jag söker nu (jag söker säkerligen på helt fel saker och är trött men det skadar ju aldrig med en diskussion). Jag har en RGB-sladd ifrån TV-spelet som skall gå in i min omkopplare, där ska den gå via ett relä och till till kontakter där det sedan fortsätter via komponentkablar (fortfarande RGB på ledarna dock) till scarten på tvn.
Behöver jag tänka på hur jag skall designa kretskortet så att ledarna får en bredd som ger en bra anpassning av den karakteristiska impedansen eller är jag helt ute och cyklar? Det kanske bara kommer in vid högre frekvenser eller något liknande?
Jag vet att jag har läst om det och att det var viktigt, men jag kan inte hitta svar på de frågor jag söker nu (jag söker säkerligen på helt fel saker och är trött men det skadar ju aldrig med en diskussion). Jag har en RGB-sladd ifrån TV-spelet som skall gå in i min omkopplare, där ska den gå via ett relä och till till kontakter där det sedan fortsätter via komponentkablar (fortfarande RGB på ledarna dock) till scarten på tvn.
Behöver jag tänka på hur jag skall designa kretskortet så att ledarna får en bredd som ger en bra anpassning av den karakteristiska impedansen eller är jag helt ute och cyklar? Det kanske bara kommer in vid högre frekvenser eller något liknande?
-
- Inlägg: 8458
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Du måste ha korrekt ledarbredd även vid vanliga videosignaler om du inte vill se skuggningar mm.
Alla bra layoutprogramvaror har dessa beräkningsmöjligheter "inbyggda" om du inte har tillgång till någon sådan så har jag räknat ut ett "standardfall" åt dig.
Om du använder vanligt dubbelsidigt 35um FR4 1,6mm tjockt och hela ena sidan som jordplan och ingen lödstopplack så skall ledarna som överför signalen vara 1,25mm för 75 Ohm karaktaristisk impedans.
Det kallas för övrigt för "surface microstrip".
Lämplig avstånd till annat är 3*ledabredden minst dvs 3,75mm och sedan skall du avsluta med ett 75R motstånd (helst ytmonterat och mekaniskt litet) direkt ned till jordplanet på undersidan.
Alla bra layoutprogramvaror har dessa beräkningsmöjligheter "inbyggda" om du inte har tillgång till någon sådan så har jag räknat ut ett "standardfall" åt dig.
Om du använder vanligt dubbelsidigt 35um FR4 1,6mm tjockt och hela ena sidan som jordplan och ingen lödstopplack så skall ledarna som överför signalen vara 1,25mm för 75 Ohm karaktaristisk impedans.
Det kallas för övrigt för "surface microstrip".
Lämplig avstånd till annat är 3*ledabredden minst dvs 3,75mm och sedan skall du avsluta med ett 75R motstånd (helst ytmonterat och mekaniskt litet) direkt ned till jordplanet på undersidan.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Tja, nja... CVBS är inte så kinkigt - terminera med 75 ohm måste man, men glöm inte tumregeln mindre än halva stigtiden i löptid så kan man fuska rätt rejält med sin stripline utan att det gör något. Med termineringsmotstånd och inga problem med jordslingor så går vanlig TP-kabel utmärkt att använda fast den ligger runt 110Ohm. Vill du dra längre och slippa jordslingeproblem så linda ett sändar och ett motagarbalun 2:3 i omsättning så kan du köra rejält långt på billig TP-kabel (omkring 200 meter utan förstärkare, upp till 2000 meter med förstärkare).
Pratar man VGA är saken en helt annan. Vid UXGA så måste du föra över upp till 1GHz för perfekt bild... reflextioner på 8ns ger riktigt märkbara skuggor....
CVBS är gjort för att vara tåligt och det är rätt tåligt om man tänker sig för. Filtereffekter om kablar som ger markant dämpning vid högre frekvenser ställer dock till det vid längre kablar.
Designa gärna HF-riktigt, men 5MHz är inte direkt HF.....
Pratar man VGA är saken en helt annan. Vid UXGA så måste du föra över upp till 1GHz för perfekt bild... reflextioner på 8ns ger riktigt märkbara skuggor....
CVBS är gjort för att vara tåligt och det är rätt tåligt om man tänker sig för. Filtereffekter om kablar som ger markant dämpning vid högre frekvenser ställer dock till det vid längre kablar.
Designa gärna HF-riktigt, men 5MHz är inte direkt HF.....
Här får man nyttiga tips! Toppen, ska fördjupa mig lite ytterligare i det när hjärnan går på fullvarv. Jag tror att jag ska använda vanliga mekaniska reläer för att få bort en felkälla till, men hur ser man till att reläets ledare får rätt impedans? Eller är den så kort så det inte märks?
Vafan får man inte lära sig sånt här på chalmers för, läser en massa elfält nu men inget som går att använda i riktiga livet.
limpan: Något tips på vad det skulle kunna heta ungefär? Vet inte riktigt vart jag ska börja leta. Använder mig av Eagle.
Kommer säkert med mer frågor när jag fastnat i teorin =)
Vafan får man inte lära sig sånt här på chalmers för, läser en massa elfält nu men inget som går att använda i riktiga livet.
limpan: Något tips på vad det skulle kunna heta ungefär? Vet inte riktigt vart jag ska börja leta. Använder mig av Eagle.
Kommer säkert med mer frågor när jag fastnat i teorin =)
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Mekaniska reläer brukar fungera utmärkt till video. Det skadar inte att använda sinalreläer då dessa ofta är mider, drar mindre ström och ofta är välgjroda så att inte spolbrum förs över så mycket till signalledarna. Det finns dyra fina coaxialreläer också som är anpassade till ungefär 75 eller 50 ohm. Rätt dyra dock, men passar bra till speliellt radoisändare som verkligen inte gillar missanpassning.
Omron G5 och G6 har jag använt till video i ett tidigare sammanhang och vet att det fungerar bra och är hyggligt billigt. Finns säkert tusentals andra som fungerar minst lika bra.
Omron G5 och G6 har jag använt till video i ett tidigare sammanhang och vet att det fungerar bra och är hyggligt billigt. Finns säkert tusentals andra som fungerar minst lika bra.
-
- Inlägg: 8458
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Gör det elektroniskt - billigare, enklare och "snyggare". Jag gjorde en fyrkanalig RGB switch med AD8174 (4 kanaler per kort dvs 5 kort + styrkort för RGB+ Hsync och Vsync från 4 olika signalkällor) klarade upp till 1600*1200 problemfritt för fem år sen och den används fortfarande i några hundra producerade enheter per år såvitt jag vet.
-
- Inlägg: 8458
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Efter att ha vägt kostnader mot varandra kom jag fram till att gratis ändå är bäst. Hittade RGB-switchar som verkar vettiga på maxim, 4887 heter dom. Har samplat fem stycken vilket borde räcka till sex enheter om jag inte tänker helt fel. Eftersom de i princip är byggda för detta borde de funka bra, i annat fall är det väl bara att tänka om.
Ni skriver att man ska terminera med 75 ohm, vad menar ni då egentligen? Att man ska ansluta ett litet ytmonterat motstånd från samtliga signalledare ner till jord någonstans på kortet?
"men glöm inte tumregeln mindre än halva stigtiden i löptid".. Det där förstår jag mig inte riktigt heller på faktiskt, kan du förtydliga?
Pinsamt hur lite man kan om sånthär, men jag har inte hittat några vidare vettiga länkar att läsa mer om. Vet inte riktigt vad jag ska söka på. Tips mottages tacksamt
Anledningen till att jag inte bara köper en mekanisk pryl är att den ska styras via mitt kommande CAN-hemautomationssystem.
Ni skriver att man ska terminera med 75 ohm, vad menar ni då egentligen? Att man ska ansluta ett litet ytmonterat motstånd från samtliga signalledare ner till jord någonstans på kortet?
"men glöm inte tumregeln mindre än halva stigtiden i löptid".. Det där förstår jag mig inte riktigt heller på faktiskt, kan du förtydliga?
Pinsamt hur lite man kan om sånthär, men jag har inte hittat några vidare vettiga länkar att läsa mer om. Vet inte riktigt vad jag ska söka på. Tips mottages tacksamt

Anledningen till att jag inte bara köper en mekanisk pryl är att den ska styras via mitt kommande CAN-hemautomationssystem.