Ja, jag har tänkt galet. Jag trodde att 300 V topp-topp skulle ge 300 volt efter likriktaren, men det blir ju 150 V.
Måste ha något att göra med kapacitanser i dioderna som gör att kondingen laddas till 300V obelastad.
Konstigt att lampan lyser så bra trots bara halva spänningen ungefär.
Det måste vara en väldigt stor marginal på transformatorn med tanke på att jag kör in 12 V i femvoltslindningarna och då får ut ca +-160 V.
en annan sak, vad har du för reverse rocovery tid på dioderna i liktriktarbryggan?
kanske är den aldelles för stor för de frekvenser du kör, det kunde kanske förklara de varma transistorerna
150ns är ok, men vill du ha hög verkningsgrad kan det vara nåt att kika på med snabbare dioder
oftast har man en filterinduktorer på järnpulverkärna på utgången från likriktaren till glättningskondingen som jämnar ut strömmen, testa gärna att lägg dit en om problemet fortfarande är där
Jag var lite otydlig beträffande flyback och forward konvertrar. Förhållandet mellan in och utspänning är en funktion av både omsättningsförhållandet och D. Därför behöver inte in och utspänning vara direkt proportionell mot omsättningsförhållandet.