annorlunda tangentbords lösning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xelon

annorlunda tangentbords lösning?

Inlägg av Xelon »

Jag jobbar ganska ofta på en nattklubb och sköter både ljus och video.
Använder programvara på en dator för att styra detta.

Problemet är att jag behöver ha ett tangentbord för att styra programet (varje tangent blir ett kommando i programet),
men det finns inte riktigt plats för ett vanligt tangentbord.

Så jag undrar om någon har någon lösning på detta???
Typ trådlöst tangentbord på armen vore ju trevligt ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Blir det ofta mycket tryckande på tangentbordet? Vill du snabbt hitta rätt knapp?

Kjell har detta lilla tangentbord. Bara 315x155x38mm. Kostar 499kr.

Kan du styra det du vill på ett tangentbord utan att titta på en bildskärm?
Var sitter bildskärmen? Funderar på om du kanske kunde fixa en liten tangentbordshylla och sätta vid bildskärmen. Men du bör ju kunna se ut i lokalen samtidigt som du står vid tangentbordet. Är det ett stort "bås" du står vid? Finns det annan utrustning där som du snabbt behöver nå?
Xelon

Inlägg av Xelon »

Ja det blir ganska mycket tryckande på tangentbordet..
Det finns en platt skärm där så jag ser vad jag gör ;)
finns bara ytterst lite plats att ha ett tangentbord (typ ingen plats alls).
kommer inte att gå att bygga en tangentbordshylla då som du säger att det blir problem med att se ut över lokalen.

Det är ett ganska stort bås.. finns 2 st pioneer 800 cd spelare.. 2 st pioneer 1000 dvd spelare.. 3 st små preview skärmar.. 1 ljud mixer.. 1 video mixer.. en ljus dator.. och en video dator..

så ja, det börjar bli riktigt ont om plats.. *s*

hade varit underbart om jag hade hittat ett tangentbord jag kunde ha på armen/armarna.,. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Då förstår jag att det är trångt. :)

Jo, det vore smidigt med tangentbord på armen/armarna.

Funderar lite på sånadär ergonomiska tangentbord som består av två delar, ungefär som om man skulle dela ett vanligt tangentbord på mitten. Det borde gå att bygga om dem så de blir trådlösa. Då kan man ha en halva på varje arm. Nackdelen är att det blir väldigt krångligt om man trycker ett W och direkt därefter behöver trycka ett P.

Det finns tangentbord för mobiler som är uppskattningsvis 7x15cm. Men jag tror att knapparna är för små för att det skulle fungera i ditt fall.

Annars kanske man skulle kunna plocka ut elektroniken ur ett vanligt trådlöst tangentbord och bygga ett eget, betydligt mindre.

Jag är själv intresserad av något liknande. Det vore riktigt smidigt om jag kunde ha ett trådlöst tangentbord på armen i studion. Nu har jag tre trackballs utplacerade vid datorn, mixern och på en synth. Tangentbordet sitter monterat framför en annan synth, så det blir en del springande fram och tillbaka.. :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Använder du alla knappar? Annars kan du kanske vika in ett silikontangentbord någonstans :)
Eller limma det på plexin mot båsets plexivägg :)

Edit: Fel länk utbytt.
Senast redigerad av $tiff 26 oktober 2006, 11:23:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tror att det var det här som du menade. :)

Limmar man kardborreband på undersidan och lyckas göra det trådlöst så kan man fästa det på armen. En liten detalj bara: Tangentbordet är 35cm långt. ca 10cm för långt för de flestas underarmar. Men eftersom det är böjbart så kanske det kan gå upp på överarmen. :)
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

touchskärm??
Xelon

Inlägg av Xelon »

JimmyAndersson: ett delat tangentbord skulle kanske funka, finns det sådana som är trådlösa? eller måste man bygga det själv?

$tiff, JimmyAndersson: ett sånt böjbart låter också intressant :)
frågan är där också om det finns trådlösa? För där skulle man kanske kunna bygga om det lite så det blev mindre så det passar på armen. borde bli lite skönare att ha på armen om det är mjukt :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur många knappar behöver du?? Kolla på Xkeys

http://xkeys.com/xkeys.php?
subrosa

Inlägg av subrosa »

eller så spar man nån tusenlapp och köper en sån här:
http://www.opencockpits.com/modules.php ... age&pid=54
har en själv som jag tänkt använda i mitt simulatorbygge
funkar i princip som xkeymatrix kortet
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hade det varit jag hade jag inhandlat ett trådlöst t-bord, plockat ut själva elektroniken och grejat en matris med de knappar som jag behövde i ett hölje som var lämpligt. Sen stycka ihop skiten och fixa lite kardborre + resårband för att hålla det på armen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Xelon:
Jag har inte sett om det finns delade eller mjuka tangentbord som är trådlösa, men om det inte gör det så är det ganska lätt att bygga om.
Xelon

Inlägg av Xelon »

JimmyAndersson:
Hur lätt menar du att det är att bygga om ett mjukt usb tangentbord till ett trådlöst?
Väldigt intresserad av att testa detta.. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det hade varit lättast att rita detta, men om vi gör såhär:

Tangentbord med sladd består av:
* Knappar som är kopplade som en matris så att det bara behöver gå ett 10-tal anslutningar till:
* Kretskort med en krets som "omvandlar" signalerna till:
* Kabel.

På ett trådlöst tangentbord ser den första punkten likadan ut. Det som kan skilja är hur matrisen är uppbyggd. Mäter man på matris-anslutningarna på ett USB-tangentbord och ett trådlöst när man trycker på olika knappar så ser man skillnaderna. Om det inte skiljer alldeles för mycket så kan man sedan bygga en liten adapter. Jag har lyckats med alla (3st) tangentbord jag försökt detta på. Ett sitter på en radiostation i skåne (Lugna Favoriter) och ett sitter i Västervik (City93). Det tredje har jag vid labb-bordet.

Sedan plockar man bort kretskortet från USB-tangentbordet och sätter dit det från trådlösa tangentbordet. Klart!

Nackdelen med att bygga om tangentbord såhär är att man helt enkelt får chansa när man köper tangentborden. Antingen är de lätta att bygga om, eller är de inte det. Störst chans att lyckas har man om man antingen köper billiga (gärna lite äldre) tangentbord eller 2st (ett USB och ett trådlöst) av samma märke så det skiljer så lite som möjligt.
Xelon

Inlägg av Xelon »

Okej..
Ja det lät inte så jättelätt i min öron *s*

hittade precis denna som jag funderar på.
Fast det är samma sak där, behövs byggas om till trådlöst.

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=490463

[Edit]: när dom släpper trådlösa usb hubbar så borde det väl gå utmärkt att koppla den jag länkade till ovan till hubben (som man bygger in i enheten)..
Skriv svar