Yet Another UV Box

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

En tanke som jag hade ang. ljuslådor är det spillljus man får i sidled från lysrören. Det optimala för att få skarpa kanter på ledningsmönstret är ju att ha en riktad ljuskälla som bara ger ljus vinkelrätt mot kortytan. Det är ju tyvärr inte så lätt att ordna men däremot borde man kunna nyttja någon form av raster liknande de bländskydd som sitter i lysrörsarmaturer. Då skulle man kunna minska spillljuset och minimera det ljus som slipper in under kanterna på ledningsbanorna.
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Riktigt nice! Själv köpte jag mina UV-rör från Kjell&CO. 4st för 316kr, kanske sämre kvalité men de har fungerat för mig!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Saxat från Kjell & Co:

"OBS! När du exponerar fotoresisten, använd plexiglas för att pressa mönsterfilmen mot lacken (fotoresisten). Vanligt glas kan filtrera bort för mycket UV-strålning för ett bra resultat."

Sitter det inte vanligt glas i era scannrar?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, det där är lite konstigt. Jag har använt både vanligt fönsterglas och glas från en tavelram när jag exponerat. Har aldrig märkt några problem trots att jag exponerat med solarie-rör..
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo jag har också både läst och förundrat mig över Kjell:s "varning". Alla kommersiella UV-boxar jag sett använder glas. Då är ju frågan om det är "vanligt" glas eller inte. Finns det olika typer av glas är det ju fullt möjligt att det är en "bra" typ av glas i en scanner.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Jag hade bråttom med en exponering för ett tag sedan, och tog första bästa genomskinliga material jag hittade - plexi.
Jag exponerade 3 minuter (lite mer än vanligt pga okända egenskaper hos materialet) och resultatet blev underexponerat och suddigt!
Använder annars vanligt glas (typ fönster-/tavelramsglas).

Jag kommar inte att använda plexiglas igen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror nästan dom skrivit tvärtom.

Till min UV-laser så går ljuset rakt igenom en bit fönsterglas utan några som helst problem, men 1mm plexi stoppar det till 100%.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Vore ju rätt intressant om de skrivit fel alltså... Tror rätt många byggt UV-box utgående från deras beskrivning.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag änvänder 4 mm fönsterglas, funkar helt utan problem.
Skriv svar