Häromdagen när jag nuddade chassit på min 3D printer så kändes chassit strömförande. Har läst lite på nätet, och hittade en video där det sägs att detta beror på någon "Y kondensator", och chassit på flera olika 3D printers i videon mätte alla upp runt 80-90V AC.
Det sades något om att detta indikerar på att jorden inte fungerar som den ska?
Mig veterligen ska jorden fungera.
Detta händer dock inte konstant, ibland känns ingenting när man rör chassit. Jag har 3D skrivaren inkopplad i en Wifi ström plugg, vilken i sin tur är inkopplad till en skarvsladd. Båda har dock jord kontakt. Mellan Jordpinnen på 3D printerns sladd och chassit mäter det ca, 250 Ohm.
Är ingen hejare på elektronik, hur kan jag enklast felsöka och se vad detta beror på? Eller har jag förstått det fel, indikerar det inte på en felaktig jord?
Tacksam för svar.
3d printers chassi strömförande
Re: 3d printers chassi strömförande
Ja, då är inte jorden i väggen eller i dina skarvsladdar ansluten. Blir samma på datorchassien utan jord.
Ett enkelt sätt att kolla om skyddsjorden fungerar är att mäta växelspänning mellan skyddsjord och respektive fas. Det bör vara 230V resp 0V. Vad får du?
Ett enkelt sätt att kolla om skyddsjorden fungerar är att mäta växelspänning mellan skyddsjord och respektive fas. Det bör vara 230V resp 0V. Vad får du?
Jorden ska vara direktansluten till chassit, 250 ohm är för mycket.
Öppna och kolla ?
Är den kinesisk ? jag har sett jordade kablar på kinesiska prylar där sen jorden varit oansluten
Öppna och kolla ?
Är den kinesisk ? jag har sett jordade kablar på kinesiska prylar där sen jorden varit oansluten

-
Vill bara beskriva hur Ender gör:
Nätdelen är en separat metallbox. I nederkanten har man monterat en plastbox för inkommande nätsladd samt strömbrytare. där är jord kopplad till plint på nätdel. Det verkar vid mätning som om det är dålig kontakt mellan nätdelens inkommande jord och nätdelens hölje.
Detta hölje är i sin tur skruvad till portalens aluminiumprofil som dessutom är lackad.
Det finns ingen försäkran att jorden har en god kontakt med skrivarens övriga delar (aluminiumprofiler). Det förvånar mig därför inte om din skrivare kittlar.
Inkommande jord borde definitivt skruvas direkt även i stativet. Stativets olika delar skall egentligen förbindas med små överkopplingar i form av kabel gängad och skruvad i varje del.
Nätdelen är en separat metallbox. I nederkanten har man monterat en plastbox för inkommande nätsladd samt strömbrytare. där är jord kopplad till plint på nätdel. Det verkar vid mätning som om det är dålig kontakt mellan nätdelens inkommande jord och nätdelens hölje.
Detta hölje är i sin tur skruvad till portalens aluminiumprofil som dessutom är lackad.
Det finns ingen försäkran att jorden har en god kontakt med skrivarens övriga delar (aluminiumprofiler). Det förvånar mig därför inte om din skrivare kittlar.
Inkommande jord borde definitivt skruvas direkt även i stativet. Stativets olika delar skall egentligen förbindas med små överkopplingar i form av kabel gängad och skruvad i varje del.
Som sagt, skruva itu den och kolla.
Min TwoTrees Kinaskrivare, helt i metall, var ojordad.
Min TwoTrees Kinaskrivare, helt i metall, var ojordad.