Fagges CNC-bygge...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag var också inne på att använda en brytare först, men detta är ju den absolut noggrannaste metoden, eftersom man slipper brytarens mekanik som felkälla!.
Efter upprepande upp & ner körningar så visar sig onogranheten ligga på +- 0,003mm
Hela fräsbordet är kopplat till LPT-portens jord & pucken är direktkopplad till en av ingångarna, så det blidas en sluten krets när frässtålet nuddar pucken!.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

hey, tillfällighet eller?
Läste just detta på CNCZone.com (bra forum för övrigt):
"Z axis touch plate"
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=19855
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Fagge, det är just det jag är medveten om. Därför är jag ute efter en spciell jävel. Såg på fars jobb som han använder till sin maskin och den hade en nogranhet på 0,0005. Så något speciellt är de med dessa. Vet inte riktigt hur den fungerar än men den var byggd i ett kraftigt utförande. Ska kika efter om det finns i Hoffman Group, om ja inte hittar nå bra så kör jag som du. Simpelt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har tänkt mig att göra en sådan på följande sätt.

Svarva ett hus och en kolv, montera en fjäder som håller kolven uppåt och i kolvens centrum en pinne som löper i en optogaffel. Pinnen är givetvis en lång skruv för att det ska vara enkelt att justera in det hela.
Sen kör man ett macro i Mach3 för nollställning/längdkompensering av verktyget.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag tycker att sprit är värdelös till aluminium så där kör jag med någon typ av fotogen eller om man ska fräsa mycket så får det bli en av dom "vegetabiliska varianterna".
SweLogan

Inlägg av SweLogan »

Jag vill ha en CNC fräs.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Sa jag tidigare att fräsen var färdig?, i så fall så hade jag fel. :wink:
I morgon så ska arbetsbordet monteras väck & sen ska det måttas & funderas, & om allt går efter planerna så ska det tillvärkas ett nytt fräsbord.
Det nya bordet kommer utnyttja axlarnas åtkomlighet till max vilket gör att jag kommer att kunna ta ca500*700mm skivor i stället för 400*533mm.
Den nya plattan ska också sänkas ner så att jag får mera frigång under maskinen, så man kan bearbeta tjockare bitar än 26mm som det är nu.
Bordet kommer tillverkas av verktygsmakar polaren med monster maskinen allan, han som gjorde dom smått överdimensionerade stegmotor blocken. 8) Och detta blir då i 20mm tjock Alumec med frästa T-spår!.
Tack vare det nya bordet så kommer man lugnt kunna gravera utan att vara rädd för att skivorna ska svikta vilket det annars gjorde innan när jag hade luft under, eftersom skivorna lades på en hylla & spändes fast i ytterkanterna.
Nackdelen är att man blir av med ljusbordet men men.
Sedan så beställde jag idag ett 75mm rundmatningsbord med tillhörande 65mm svarvchuck, Så med en extra stegmotor & drivsteg, så får maskinen en fjärde axel & då man kan leka med runda föremål också. :D
Men allt detta förutsätter att all ny fastsättning & sjustering för bordet klaffar, och om det gör det så kommer det ett lass nya bilder inom en väldigt snar framtid. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oj oj oj. Det ska bli riktigt kul att följa! :)

Den här tråden måste nog vara den mest lästa på hela forumet. Såg att den har visats nästan 10 gånger mer än regeltråden. :D
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Bygg fort! Vi vill ha bilder! :D

Många läsningar? Nää... Bara 42k nästa 43k.. :shock:

//Emil
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Har någon ens nämt att detta bygge var klart? Det trodde inte jag utan förväntade mig nytt hela tiden.

Men samtidigt som fagge kör igång med sin så har även jag börjat med min, jobbat på den andra dagen i rad nu efter ett stort uppehåll ;)

Jag ska inte säga vad jag vill se nu utan, ja ni vet... :whoho:

EDIT:
Jag ser detta framför mig ;)
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

detta är det nya begreppet för.... svincoolt :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

I väntan på att rundmatningsbordet & chucken ska komma, så fick jag en annan idé när jag rotade i video-skrot lådan. :wink:
Jag hittade en gammal videotumma som visade sig vara extremt vällagrad & absolut glappfri i alla leder, & med möjligheter för att fästa fast prylar på båda sidorna. Så då började funderingarna på att bygga en 5e axel också när man ändå är i gång. :D
Men det enda som inte klaffar ju just drivningen av B-axlen.
Om jag sätter stegmotorn direkt på axlen så måste motorn klara att hålla emot alla sido krafter som skulle kunna få axlen att snurra när man fräser i X-led. Hur stora dessa krafter blir har jag ingen hum om, men det kanske skulle gå. Eller vad säger ni?.
Men om man gör som på skisserna nedan, så fixar ju snäckdrevet & snäckskruven, låsningen av axlen när motorn står still vilket är perfekt, men grabbarna på kuggteknik kunde inte garantera en totalt glappfi transmition, vilket det måste vara.
Så frågan är om man ska lägga detta projektet på hyllan eller om det finns andra lösningar som skulle kunna passa?. :humm:

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej Fagge,

Är det problem med att Kuggteknik inte kan leverera glappfritt, köp då dessa från HPC Gears i Enland http://www.hpcgears.com/products/anti_b ... wheels.htm

Här en bra site med CNC-Toolkit (funkar bra med Mach förståss :))
Det som är på G här är plugin till/för RHINO.
http://www.rainnea.com/cnc.htm
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tackar tacka, ser ut att vara lösningen ju. :)
Men hur funkar dessa tro, mekanismen som spänner kugghalvorna ifrån varandra?.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Vet inte hur HPC gör men jag har sett glappfria där det helt enkelt är uppfräst en ficka off-center i de två kugghjulsdelarna som en fjäder får rum i. Fjädern är sedan fastsatt i ena kugghjulet i ena änden och i andra i andra änden.
Innan man sen monterar kugghjulet så roterar man delarna tills man får den förspänning man vill ha och skjuter kugghjulen på plats, och vips är glappet bra mycket mindre.
Skriv svar