Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3538
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av breflabb »

Kan det vara nummer 16
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av Mindmapper »

Nr 16 är likriktarbrygga för laddning av 12V battteri. Finns i vissa versioner.
På huset till generatorn finns en omärkt liten sak med 4 trådar anslutna till. Kan vara regulatorn om det inte är en kontakt.
Ett annat alternativ är att regulatorn sitter på motorn och mekaniskt påverkar bränsle/luft-tillförseln.
Håller generatorn en stabil 115V vid olika belastningar är det knappast regulatorn som orsakar problemet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14893
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av mrfrenzy »

Uppstod problemet med fel spänning plötsligt när aggregatet stod orört, eller har det uppstått efter att någon försökt göra en reparation?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2338
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av nifelheim »

den typen av generator har ingen regulator .

https://patents.google.com/patent/US4786853A/en

det finns bara lindningar, kondensator och diod med varistor.
Jag har bara råkat ut för paj kondensator då fick jag nästan ingen spänning ut.

Mät alla lindningar exakt enligt ritningen
Skärmbild från 2022-01-04 18-58-10.png
mät dioden , du måste lossa den i ena ändan och motståndsmäta åt båda hållen
:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bengtsson123
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 januari 2022, 11:19:59

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av bengtsson123 »

Jag har mätt med två olika mätare men får olika värden från dem och antar att den ena inte visar rätt.
Skriver ner vad jag fick på respektive på ohm mätningen

Kabel blå-brun = 0,8 och 1,4
Vit - svart= 0,8 och 1,4
Grå-grå(aux-aux) (kondensatorn kopplas på där) 3 och 5,1

Lödde bort dioden och mötte ohm på rotor linningen och fick 3 och 5,3

Mätte dioden och den verkade funka, fick inget värde åt ena hållet men åt andra fick jag ca 600.

Dessa siffrorna säger mig inte så mycket. Någon som kan säga om de berättar något speciellt?

Elverket användes inte på länge sen tog jag fram det och använde ett tag till jag märkte att maskinerna inte funkade som de skulle och mätte då volten till 115 volt. När jag kör på belastning så kan volten åka upp och ner för en kort stund. Får värden alltifrån 100-300 volt men vet inte om det beror på att mätaren får splutt då det skakar så mycket så det blir typ okontakt när jag mäter.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av Mindmapper »

Primärlindningarna ska vara lika vilket de verkar vara även om du får olika värde med de två instrumenten. Att mäta låga resistanser brukar inte vara något som vinner tävlingar i noggranhet.
Värdet 600 som du fick antar jag var när du mätte i diodmätområdet. Det var då 600mV eller 0,6 V i diodens framriktning. Helt ok!Ii andra riktningen (backriktningen) ska du ha oändligt. Vilket du också verkade ha om jag tolkar att du inte hade någon resistans så.

Förmodligen har du någon glappkontakt eller intermittent kortslutning någonstans eftersom det svänger så mycket upp och ner när det skakar.
Okvalificerad gissning, men det verkar som du bara får från ena lindningen när det stabiliserar sig. Vad som är konstigt då är om den är stabilt 115V när det egentligen ska vara 230V. Men är det ingen regulator så ligger man väl så nära max som möjligt för att den inte ska bli för hög obelastat. Fast jag förstår inte hur man kan köra utan regulator? Tycker det borde bli väldigt stor variation i utspänningen utan någon form av regulator!
Borde i varje fall vara någon form av varvtalsreglering så att inte varvtalet ökar om belastningen försvinner.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32608
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av säter »

Går det att provköra en lindning i taget, för att se om man får 115v på vardera?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2338
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av nifelheim »

dina mätningar lämnar väl bara glappkontakt eller dålig kondensator som troliga fel :)

kolla alla kablar, kolla att det är kopplat exakt som schemat i mitten, speciellt om det varit sönderplockat tidigare.


har du möjlighet att mäta kapacitans med din multimeter?
har du en liknande motorkondensator i närheten som du kan låna och prova med?
bengtsson123
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 januari 2022, 11:19:59

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av bengtsson123 »

Ja det verkat kanske lite svårt att lösa problemet. För kan inte se några glapp kontakt eller dåliga linningar.
Kondensatorn har jag både testat och även testat med en helt ny. Men utan Kondensatorn ger elverket noll volt. Läste någon stans någon som mixtrat med olika uF på Kondensatorn för att få ut mer volt men förstår inte hur det funkar. Den Kondensatorn som sitter i är på 16 uF

Min tanke är att ifall det inte går att fixa generatorn så har jag en plan på att bygga om den till en 12 volts elverk med 50-100 A bil generator. Motorn verkar vara bra och är en Honda motor.
bengtsson123
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 januari 2022, 11:19:59

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av bengtsson123 »

Vill ändå tacka för väldigt gott engagemang från alla :D
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av Gizmo »

Mitt gamla elverk började plötsligt (mitt under drift) ge ut 120V istället för 230V och inte för att det nödvändigtvis är samma problem du har men i mitt fall bestod problemet av två saker:
-Flottören som skulle visa bränslenivå tålde inte bensin och smulades sönder i smådelar som låg i tanken och blockerade bränslet "lite lagom" (inte tvärstopp dock).
-En av hmmm "ventilarmarna" (heter det så?) som lyfter på ventil i motorn var trasig, byttes mot en ny av fabrikat Honda som var kompatibelt med motorn.

Bägge två fick elverket att gå på lite halvfart vilket gav dålig spänning ut. Efter reparation så funkade elverket igen.
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elverk ger runt 115 volt istället för 230, vad kan vara fel?

Inlägg av MiaM »

Mindmapper skrev: 5 januari 2022, 18:46:28Men är det ingen regulator så ligger man väl så nära max som möjligt för att den inte ska bli för hög obelastat. Fast jag förstår inte hur man kan köra utan regulator? Tycker det borde bli väldigt stor variation i utspänningen utan någon form av regulator!
Borde i varje fall vara någon form av varvtalsreglering så att inte varvtalet ökar om belastningen försvinner.
Denna typ av motorer har ofta en icke-elektrisk varvtalsregulator. Det kan vara t.ex. centrifugalkraft eller luftflöde från fläkten som påverkar gaspådraget. T.ex. gräsklippare, snöslungor och liknande maskiner har också denna typ av reglering. Givetvis kan de inte reglera hur exakt som helst, men mitt intryck är att de ändå reglerar snabbt nog att det sannolikt inte blir såpass mycket fel frekvens att apparater i allmänhet riskerar att ta stryk. Jag skulle dock inte köra gamla skivspelare och bandspelare med synkronmotor på sånt elverk, åtminstone inte om elverket också ser någon annan varierande last och skivan/bandet innehåller pianomusik :wink:

Som sidospår kan vara värt att nämna att jag läst/sett nämnas att vissa typer av regulator bör absolut inte förbikopplas eftersom de kan haverera vid för högt varvtal, utan man måste ta isär motorn och montera bort regulatorn helt för att undvika risken att regulatorn flyger isär och landar på fel ställe inne i vevhuset och havererar motorn. Gäller väl t.ex. om man använder en gräsklipparmotor i en gokart (och inte behåller regulatorn som hastighetsbegränsning).
Skriv svar