"Parkeringsljus" baserat på lysdioder som alltid
"Parkeringsljus" baserat på lysdioder som alltid
Hejsan!
Har inte skrivit särskilt mycket på det här forumet men nu skulle jag vilja ha lite hjälp av proffsen =)
Har suttit å funderat på att fixa en egen parkeringsbelysning på bilen. Har tänkt att det ska vara lysdioder som ska lysa på lite olika ställen på bilen. Tanken var att jag ska ha 8 stycken lysdioder.
4st x 2V=8V och 4 lysdioder i seriekoppling blir ju fortfarande bara 20mA. 2 kretsar á 20mA = 40mA.
Räknar man på att man ska klara sig 5 dagar utan ett urladdat batteri så blir det alltså: 5x24x40=4800mA=4,8A. Är det någon som tycker att det blir för stor belastning för batteriet?
Den stora frågan är hur jag egentligen ska kunna få det hela att bli automatiskt? Vill ju att mitt "parkeringsljus" ska tändas då jag stänger av bilen och släckas då jag startar bilen. Har funderat på om det finns någon kabel lr stift på "nollan" på tändningslåset som man kan använda sig av?
Kan säga att det är en Galant 95a. Kan man kanske styra det med hjälp av relä på centrallåset?
Hoppas det finns någon snäll där ute som kan hjälpa mig =)
Har inte skrivit särskilt mycket på det här forumet men nu skulle jag vilja ha lite hjälp av proffsen =)
Har suttit å funderat på att fixa en egen parkeringsbelysning på bilen. Har tänkt att det ska vara lysdioder som ska lysa på lite olika ställen på bilen. Tanken var att jag ska ha 8 stycken lysdioder.
4st x 2V=8V och 4 lysdioder i seriekoppling blir ju fortfarande bara 20mA. 2 kretsar á 20mA = 40mA.
Räknar man på att man ska klara sig 5 dagar utan ett urladdat batteri så blir det alltså: 5x24x40=4800mA=4,8A. Är det någon som tycker att det blir för stor belastning för batteriet?
Den stora frågan är hur jag egentligen ska kunna få det hela att bli automatiskt? Vill ju att mitt "parkeringsljus" ska tändas då jag stänger av bilen och släckas då jag startar bilen. Har funderat på om det finns någon kabel lr stift på "nollan" på tändningslåset som man kan använda sig av?
Kan säga att det är en Galant 95a. Kan man kanske styra det med hjälp av relä på centrallåset?
Hoppas det finns någon snäll där ute som kan hjälpa mig =)
Ett bilbatteri är typiskt på 40Ah så 4,8Ah är nog helt ok.
Sen vill du väl inte att P-ljuset alltid tänds, så en brytare kan vara bra.
(eller ta ur glödlamporna till ordinarie P-ljus och koppla in dig där)
Känns lite fånigt att ha ett bilrelä som drar 100mA för att koppla ur några LED's som drar 40ma...
Kretskortsmonterade reläer drar typ 30mA.
Eller bygg en transistorswitch med PNP-transistor t.ex. BC557:
(+ från säkring)----[E]-------[300 Ohm]---[4xLED]---(GND)
(+ via tändning)---|>|------------[1 kOhm]---[brytare]-----(GND)
BC557: Med bennen nedåt och platta sidan mot dig: CBE
100 kiloOhmaren ser till att inte basen är flytande när brytaren är av
(om du kör utan brtytare så är det ok att skippa), annars kanske dioderna blinkar när det ringer i mobilen eller av tändpulserna
(tar för givet att din kärra går på bensin).
EDIT:
Lagt till en diod mellan + från tändning och basen; annars lyser det alltid (basström går genom förbrukare t.ex. radio).
EDIT2:
Tog bort 100 kOhm resistorn, den skall såklart sitta mellan bas och emitter.
Sen vill du väl inte att P-ljuset alltid tänds, så en brytare kan vara bra.
(eller ta ur glödlamporna till ordinarie P-ljus och koppla in dig där)
Känns lite fånigt att ha ett bilrelä som drar 100mA för att koppla ur några LED's som drar 40ma...
Kretskortsmonterade reläer drar typ 30mA.
Eller bygg en transistorswitch med PNP-transistor t.ex. BC557:
(+ från säkring)----[E]-------[300 Ohm]---[4xLED]---(GND)
(+ via tändning)---|>|------------[1 kOhm]---[brytare]-----(GND)
BC557: Med bennen nedåt och platta sidan mot dig: CBE
100 kiloOhmaren ser till att inte basen är flytande när brytaren är av
(om du kör utan brtytare så är det ok att skippa), annars kanske dioderna blinkar när det ringer i mobilen eller av tändpulserna
(tar för givet att din kärra går på bensin).
EDIT:
Lagt till en diod mellan + från tändning och basen; annars lyser det alltid (basström går genom förbrukare t.ex. radio).
EDIT2:
Tog bort 100 kOhm resistorn, den skall såklart sitta mellan bas och emitter.
Senast redigerad av Tony 21 oktober 2006, 23:48:53, redigerad totalt 2 gånger.
Tonys alternativ med transistorswitch låter väl bra. Men nu är det ju så här att jag inte är superhaj på elektronik så förklara gärna ditt kopplingsschema =)
Självklart ska jag ha en brytare i kretsen för att kunna slå av den ifall jag vet att jag inte ska ha bilen på ett tag men annars ska det vara automatiskt.
Är det inte automatiskt kommer det nog aldrig bli använt.
Självklart ska jag ha en brytare i kretsen för att kunna slå av den ifall jag vet att jag inte ska ha bilen på ett tag men annars ska det vara automatiskt.
Är det inte automatiskt kommer det nog aldrig bli använt.
Lite osäker på om det var schema eller funktion du inte förstod så jag förklarar båda.
Vi börjar med beteckningar;
(anslutning mot bilens elsystem):
GND=ground dvs. jord, chassi
[anslutning(ar) på komponent]:
E emitter
B bas
C kollektor
dessa tre = transistorn; en klammer för varje ben (3st)
Övriga: en klammer / symbol för varje komponent eller grupp av flera likadana i serie (lysdioderna).
Du kan se övre raden som en kedja av komponenter, och den nedre som en annan kedja; kedjorna sammanlänkade av transistorn.
Jag ritade bara in en sträng av lysdioder men du har såklart 2 strängar (med varsitt 300 Ohm resistor) i parallell.
Likriktardiod 1N4001
Anod ---|>|---- Katod
1kOhm = 1 kilo Ohm = 1000 Ohm, alltså en resistor (1/4 Watt)
LED = lysdiod
Funktion:
Bipolära transistorer fungerar som strömförstärkare eller strömventil, en liten ström -basströmmen Ib mellan emitter och bas öppnar transistorn så en större ström -kollektorströmmen Ic , kan flyta mellan kollektor och emitter.
Förstärkningsfaktorn kallas hFE.
Säg att hFE är 100, för att få ut 100mA måste då Ib vara minst: Ic / hfe = 1mA
Givetvis får vi inte högre kollektorström än vad lasten (här: lysdioderna) drar.
För en PNP-transistor går alla strömmar ut från emittern (NPN är tvärtom alla strömmar går in till emittern).
Mellan bas och emitter är det ett (i stort sett) konstant spänningsfall på ca. 0,65V
För att få 1mA räknar vi som på en lysdiod: (14-0,65) / 1mA = 13,35kOhm ~= 1kOhm (vi avrundar nedåt för att få säker bottning).
Bottnad transistor: Ic_verklig < Ic_teoretisk
Strypt transistor: Ic = 0
Alltså när brytaren kopplar basen via 1kOhm bas-resistorn till jord släpper transistorn ström till lysdioderna via kollektor.
När vi slår på tändningen kortsluter vi basen, det går fortfarande ström genom basresistorn men den går direkt från tändningen så transistorn är strypt.
Dioden 1N4001 leder ström till transistorn så transistorn kan inte få styrström från t.ex. radion (vilket förutom att tända P-ljus vid fel tillfälle även skulle bränna transistorn pga. för hög basström).
Vi börjar med beteckningar;
(anslutning mot bilens elsystem):
GND=ground dvs. jord, chassi
[anslutning(ar) på komponent]:
E emitter
B bas
C kollektor
dessa tre = transistorn; en klammer för varje ben (3st)
Övriga: en klammer / symbol för varje komponent eller grupp av flera likadana i serie (lysdioderna).
Du kan se övre raden som en kedja av komponenter, och den nedre som en annan kedja; kedjorna sammanlänkade av transistorn.
Jag ritade bara in en sträng av lysdioder men du har såklart 2 strängar (med varsitt 300 Ohm resistor) i parallell.
Likriktardiod 1N4001
Anod ---|>|---- Katod
1kOhm = 1 kilo Ohm = 1000 Ohm, alltså en resistor (1/4 Watt)
LED = lysdiod
Funktion:
Bipolära transistorer fungerar som strömförstärkare eller strömventil, en liten ström -basströmmen Ib mellan emitter och bas öppnar transistorn så en större ström -kollektorströmmen Ic , kan flyta mellan kollektor och emitter.
Förstärkningsfaktorn kallas hFE.
Säg att hFE är 100, för att få ut 100mA måste då Ib vara minst: Ic / hfe = 1mA
Givetvis får vi inte högre kollektorström än vad lasten (här: lysdioderna) drar.
För en PNP-transistor går alla strömmar ut från emittern (NPN är tvärtom alla strömmar går in till emittern).
Mellan bas och emitter är det ett (i stort sett) konstant spänningsfall på ca. 0,65V
För att få 1mA räknar vi som på en lysdiod: (14-0,65) / 1mA = 13,35kOhm ~= 1kOhm (vi avrundar nedåt för att få säker bottning).
Bottnad transistor: Ic_verklig < Ic_teoretisk
Strypt transistor: Ic = 0
Alltså när brytaren kopplar basen via 1kOhm bas-resistorn till jord släpper transistorn ström till lysdioderna via kollektor.
När vi slår på tändningen kortsluter vi basen, det går fortfarande ström genom basresistorn men den går direkt från tändningen så transistorn är strypt.
Dioden 1N4001 leder ström till transistorn så transistorn kan inte få styrström från t.ex. radion (vilket förutom att tända P-ljus vid fel tillfälle även skulle bränna transistorn pga. för hög basström).
Tackar så hemskt mycket för din långa förklaring =) Läste genom ditt schema ytterligare en gång och förstod då vad EBC var för något men nu med förklaringen blir det ju idiotsäkert =)
Ska kika in på ELFA och göra en beställning på några av varje för säkerhets skull. Visst är det transistorer som är rätt så lätta att bränna då man löder dom? Har för mig att man fick lära sig det på tekniken i 7:an.
Antar att om jag vill ändra mitt val av lysdioder så funkar transistorn och likriktardioden lika bra? Ska väl bara byta ut 300-Ohms resistorn utifall jag byter till blåa lysdioder t ex?
Edit:
Sökte lite på elfa och såg till min nybörjarförfäran att dom har 2 olika bc557-transistorer. Ena heter BC557B och har lägre hfe-värde än BC557C. Hittade även 2 olika kiseldioder. En har anmärkning "Glaspass" som jag inte riktigt vet vad det betyder. Vilken är lämpligare? Tänkte beställa 10 av varje. Dels är det ingen större kostnad och så kan det vara bra om något skulle gå snett =) Kanske någon kompis som får för sig att göra något liknande också.
Ska kika in på ELFA och göra en beställning på några av varje för säkerhets skull. Visst är det transistorer som är rätt så lätta att bränna då man löder dom? Har för mig att man fick lära sig det på tekniken i 7:an.
Antar att om jag vill ändra mitt val av lysdioder så funkar transistorn och likriktardioden lika bra? Ska väl bara byta ut 300-Ohms resistorn utifall jag byter till blåa lysdioder t ex?
Edit:
Sökte lite på elfa och såg till min nybörjarförfäran att dom har 2 olika bc557-transistorer. Ena heter BC557B och har lägre hfe-värde än BC557C. Hittade även 2 olika kiseldioder. En har anmärkning "Glaspass" som jag inte riktigt vet vad det betyder. Vilken är lämpligare? Tänkte beställa 10 av varje. Dels är det ingen större kostnad och så kan det vara bra om något skulle gå snett =) Kanske någon kompis som får för sig att göra något liknande också.
Ja du får räkna ut ett nytt värde, sen kanske du får dela upp lysdioderna på fler slingor.
BC557 klarar 100mA så t.ex. 5 kedjor á 20mA funkar.
Tänk oxo på att spänningen i bilen kan variera en del (12-14V -ibland mer).
Lysdioderna har konstant spänningsfall, säg att du har 1V (alldeles för lite) över resistorn och spänningen stiger 1V då har du helt plötsligt dubbla strömmen genom lysdioderna!
Säg 4V över resistorn och max ström vid 15V så borde det vara grönt.
Räkna lite själv på högsta och minsta, mät gärna spänningen i bilen när motorn har varit igång tillräckligt länge för att batteriet skall vara fullt och gasa upp till 1000-2000 rpm nedanför redline, typ 4000rpm eller så.
Skillnaden i hFE har ingen betydelse, min beräkning utgick från hFE = 100.
BC557B har hFE 220/475 dvs. minst 220, högst 475
Dioden behöver inte vara glaspassiviserad det blir bara dyrare, förresten så kan du ta 1N4148 istället -billigare (titta på 25 priset) och lättare att löda (tunnare ben).
BC557 klarar 100mA så t.ex. 5 kedjor á 20mA funkar.
Tänk oxo på att spänningen i bilen kan variera en del (12-14V -ibland mer).
Lysdioderna har konstant spänningsfall, säg att du har 1V (alldeles för lite) över resistorn och spänningen stiger 1V då har du helt plötsligt dubbla strömmen genom lysdioderna!
Säg 4V över resistorn och max ström vid 15V så borde det vara grönt.
Räkna lite själv på högsta och minsta, mät gärna spänningen i bilen när motorn har varit igång tillräckligt länge för att batteriet skall vara fullt och gasa upp till 1000-2000 rpm nedanför redline, typ 4000rpm eller så.
Skillnaden i hFE har ingen betydelse, min beräkning utgick från hFE = 100.
BC557B har hFE 220/475 dvs. minst 220, högst 475
Dioden behöver inte vara glaspassiviserad det blir bara dyrare, förresten så kan du ta 1N4148 istället -billigare (titta på 25 priset) och lättare att löda (tunnare ben).
Väntade på det där svaret =) Har just skickat iväg min beställning på ELFA och hoppas jag får ihop det.
Beställde BC557B, 1N4148 samt 1kOhms resistor. Motstånd för lysdioder ska jag nog ha så jag klarar mig och eventuell brytare ska nog finnas i mitt förråd. Lovar att jag ska lägga upp bilder sen när jag får igång det som tack för hjälpen.
Beställde BC557B, 1N4148 samt 1kOhms resistor. Motstånd för lysdioder ska jag nog ha så jag klarar mig och eventuell brytare ska nog finnas i mitt förråd. Lovar att jag ska lägga upp bilder sen när jag får igång det som tack för hjälpen.
Fick min saker igår och har nu lött ihop grejerna. Tyvärr så vill det inte funka som det ska. Lysdioderna lyser som dom ska men släcks inte då tändningen stängs av.
1N4148 vände jag med svart ring mot transistor.
Har kopplat som bilden nedan visar. Hoppas att det är rätt. Finns det någon risk att jag förstört någon del?
Större bild

Tack för hjälpen =)
1N4148 vände jag med svart ring mot transistor.
Har kopplat som bilden nedan visar. Hoppas att det är rätt. Finns det någon risk att jag förstört någon del?
Större bild

Tack för hjälpen =)
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Sätt 1kOhms-motståndet mellan dioden och basen på transistorn istället.
edit: Gör inte det förresten.
edit: Gör inte det förresten.

Senast redigerad av JimmyAndersson 25 oktober 2006, 20:41:01, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Har du kollat så det verkligen är tändningskabeln du använder och att den ger/bryter spänning?
Att ditt schema gör att det lyser hela tiden låter som att motståndet 1k är för litet. Prova 10k eller mer.
edit: Ditt schema (med ett större motstånd) gör förresten så att lysdioden tänds när tändningen är av. Var det så du ville ha det?
edit 2: Läste ditt första inlägg igen.
Att ditt schema gör att det lyser hela tiden låter som att motståndet 1k är för litet. Prova 10k eller mer.
edit: Ditt schema (med ett större motstånd) gör förresten så att lysdioden tänds när tändningen är av. Var det så du ville ha det?
edit 2: Läste ditt första inlägg igen.

Men när jag flyttade mitt motstånd mellan dioden och basen så lyste det ju inte alls. Just nu testar jag bara i datorn. Tändningen simulerar jag med att lyfta av kabeln bara.
Men ska jag ha kvar motståndet som det var på mitt schema lr ska jag flytta det som du sa och höja resistansen?
Edit:
Meningen med min belysning är att det ska vara lite "show". Kanske låter löjligt men tycker det skulle vara fränt att se det t ex lysa inifrån bilen lite rött då man kommer på parkeringen..
Men ska jag ha kvar motståndet som det var på mitt schema lr ska jag flytta det som du sa och höja resistansen?
Edit:
Meningen med min belysning är att det ska vara lite "show". Kanske låter löjligt men tycker det skulle vara fränt att se det t ex lysa inifrån bilen lite rött då man kommer på parkeringen..
Senast redigerad av danneboy 25 oktober 2006, 20:39:16, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt: