Lödpennan Jävlas ännu mer! (ny tråd)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lpe_91

Lödpennan Jävlas ännu mer! (ny tråd)

Inlägg av Lpe_91 »

En del har läst min gamla tråd om min trasiga lödpenna.
Den har inte funkat på ett väldigt långt tag nu, sen jag gjorde första tråden, jag hittade inte den tråden, därför gör jag en ny.
Nu undrar jag: Kan det vara dioden som gett upp?
Bilder:
Framsida:
Bild
Baksida:
Bild
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

HÄR är den gamla tråden.

EDIT: Sökte bara på ditt nickname med forumsökfunktionen.
Senast redigerad av björn 24 oktober 2006, 21:11:14, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Mät upp dioden, du behöver bara löda loss den på ena sidan..... Javisst ja... 8)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det verkar inte vara så mycket som kan gå sönder däri så dioden eller glapp i någon lödning är det troligaste om det inte helt enkelt är värmeelementet som gett upp.
Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

hur mäter man upp dioden? :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om inte mätinstrumentet har diodmätning så kan man använda resistansmätning. Mät först med t.ex röda mätsladden på dioden närmast strecket och den svarta på andra änden. Titta på mätinstrumentet. Byt plats på sladdarna och titta igen.

Är den hel så ger mätinstrumentet ett lågt resistanstal vid ena mätningen och ett högt resistanstal vid andra mätningen.

edit: När du ändå har lödpennan isärskruvad så kan du passa på att snygga till jordledarens skarv. Det vore inte så kul om tejpen lossnade och lödpennans spets ger nätspänning... Du kan förstöra både komponenter och dig själv om du har otur.
Senast redigerad av JimmyAndersson 25 oktober 2006, 00:03:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du kollat det enklaste av alla tänkbara fel, sladden? Det är mycket vanligt att det blir utmattningsbrott på ledarna inne i kabeln till en lödpenna, det har oftast varit fallet när min Weller TCP inte har blivit varm. Dra i ledarna, kan Du dra ut den så har Du hittat felet.
Skriv svar