Inspirerad av följande Flash-program:
tänkte jag bygga något likande i verkligheten.
Tänkt plan:
-6 st RBG-dioder från kjell.com kommer sitta i botten på 6 st mattade plexistavar (Ska jag köpa några andra dioder? Kommer ljusstyrkan räcka till så att det syns i dagsljus?)
-En ATMega 16 kommer mjukvaru-PWM:a alla 18 benen. 60Hz * 256 nivåer (hur många behövs för att få en "steglös övergång" under 10 minuter? Kommer det flimra?).
-En 1-varvs-pot + en resetknapp kommer möjliggöra en grov inställning av tiden (ställ pot-en på var i 6h-intervallet man är, tryck reset för att läsa av spänningen med en AD, ställ tiden). Kan jag göra detta på något smidigare sätt? Vill inte ha en display och ställa in tiden via den
-Extern strömförsörjning (hur bökigt är det att bygga in ett back-up-batteri som tar över vid strömavbrott?)
-Nån snygg låda att ha allt i (får bli ett senare problem)
Kommentarer? Tips?
Dags för en tuff klocka. (Mitt första projekt här på E-F
Klockan verkar ju krångligare än en binärklocka. Inte ens logisk (eftersom som slumpen är inblandad).
Satsa på 3x1W lysdioder istället, det behövs om du tänkt se det i dagsljus. Exempelvis De här.
60 Hz är i underkant, då kan man ana att klockan flimrar om man beskådar den med periferiseendet. Satsa på minst 100 Hz istället, det hinner du med om du kör med 16 MHz!
256 nivåer är inget problem. Du får snarare 256 nivåer per färg, d.v.s. ~16,7 miljoner nyanser per "pixel".
Jag vet inte hur noga det är med att den inte får driva i tiden, men annars är det alltid en bra idé att använda en IC som tidsbas. Exempelvis en DS32KH.
Tidsinställningen kan du ju göra som en binärklocka, lite jobbigt att ställa tiden med färgnyanser

Satsa på 3x1W lysdioder istället, det behövs om du tänkt se det i dagsljus. Exempelvis De här.
60 Hz är i underkant, då kan man ana att klockan flimrar om man beskådar den med periferiseendet. Satsa på minst 100 Hz istället, det hinner du med om du kör med 16 MHz!
256 nivåer är inget problem. Du får snarare 256 nivåer per färg, d.v.s. ~16,7 miljoner nyanser per "pixel".
Jag vet inte hur noga det är med att den inte får driva i tiden, men annars är det alltid en bra idé att använda en IC som tidsbas. Exempelvis en DS32KH.
Tidsinställningen kan du ju göra som en binärklocka, lite jobbigt att ställa tiden med färgnyanser

Tanken med klockan är inte att man ska se vad klockan är utan ungefär hur lång tid som gått. Diskuterade med en på Reabiliteringsteknik på LTH och han sade att detta vore kul att testa med funktionhindrade som har problem med tidsuppfattningen och att lära sig klockan. Jag tänkte mest att den skulle vara dekorativ.
I första versionen kommer jag inte ändra slupmässig stapel utan tända dem i sekvens.
Jag måste ha något mellan uC och dioderna så att de kan få den ström de behöver. Hur löser man det?
Tidsinställningen behöver ju inte vara så nogrann då det blir svårt att avläsa klockan med störe säkerhet än 5 minuter.
I första versionen kommer jag inte ändra slupmässig stapel utan tända dem i sekvens.
Jag måste ha något mellan uC och dioderna så att de kan få den ström de behöver. Hur löser man det?
Tidsinställningen behöver ju inte vara så nogrann då det blir svårt att avläsa klockan med störe säkerhet än 5 minuter.