Dimensionera basresistor för en PNP gick snett, har jag gjort fel?
Dimensionera basresistor för en PNP gick snett, har jag gjort fel?
Idag gjorde jag ett sådant lösning.
Det fungerade jättebra på 12 volt spänningsmatning. Men när jag drog upp till 24 så brann 220 ohm motståndet upp.
Jag tänkte att jag måste göra en annan lösning, men jag hann inte. Så därför tänkte jag att denna idé borde fungera? Grejen är att jag ska kunna styra strömmen igenom lasten igenom att ändra +5V spänningskällan mellan 0V till 5V, vilket jag redan kan. Bilden nedan visar en konstruktion som jag brukar använda för MOSFET, men jag tänkte fråga er om det fungerar lika bra om jag har en PNP transistor istället? I bilden ovan så har jag ingen spänningsfördelare som ni ser och därmed så rusade all ström igenom basresistorn. Men bilden nedan så rusar inte strömmen igenom basresistorn.
Men skulle jag ta bort min 2K resistor ovan som ni ser i bilden nedan så rusade inte alls strömmen, för jag har ett 2K basmotstånd nu på PNP trissan. Alltså betyder det att orsaken varför mitt 220 ohm motstånd brann upp har med att det är för låga ohm på motståndet.
Frågeställning:
Min fråga till er är hur jag kan dimensionera ett basmotstånd så att jag kan få hela det "hyfsat" linjära spannet på min PNP transistor att fungera.
- Har jag för lågt basmotstånd = Mycket bra styrning av strömmen på PNP transistorn, men basmotståndet kommer brinna upp
- Har jag för högt basmotstånd = Dålig styrning av strömmen på PNP transistorn, men basmotståndet kommer brinna upp. Jag har testat med 2K och det fungerade skitdåligt! 220 funderade riktigt bra!
Så hur ska jag dimensionera här?
- Ska jag använda en spänningsfördelare på basen där insignalen hos spänningsfördelaren är kopplad till PNP transistorns emitter och spänningsfördelarens "GND" ska var kopplad till NPN transistorns kollektor?
- Ska jag dimensionera ett 820 ohm motstånd med hög effekt? (jag tror det låter som en oeffektiv idé)
- Annat?
Det fungerade jättebra på 12 volt spänningsmatning. Men när jag drog upp till 24 så brann 220 ohm motståndet upp.
Jag tänkte att jag måste göra en annan lösning, men jag hann inte. Så därför tänkte jag att denna idé borde fungera? Grejen är att jag ska kunna styra strömmen igenom lasten igenom att ändra +5V spänningskällan mellan 0V till 5V, vilket jag redan kan. Bilden nedan visar en konstruktion som jag brukar använda för MOSFET, men jag tänkte fråga er om det fungerar lika bra om jag har en PNP transistor istället? I bilden ovan så har jag ingen spänningsfördelare som ni ser och därmed så rusade all ström igenom basresistorn. Men bilden nedan så rusar inte strömmen igenom basresistorn.
Men skulle jag ta bort min 2K resistor ovan som ni ser i bilden nedan så rusade inte alls strömmen, för jag har ett 2K basmotstånd nu på PNP trissan. Alltså betyder det att orsaken varför mitt 220 ohm motstånd brann upp har med att det är för låga ohm på motståndet.
Frågeställning:
Min fråga till er är hur jag kan dimensionera ett basmotstånd så att jag kan få hela det "hyfsat" linjära spannet på min PNP transistor att fungera.
- Har jag för lågt basmotstånd = Mycket bra styrning av strömmen på PNP transistorn, men basmotståndet kommer brinna upp
- Har jag för högt basmotstånd = Dålig styrning av strömmen på PNP transistorn, men basmotståndet kommer brinna upp. Jag har testat med 2K och det fungerade skitdåligt! 220 funderade riktigt bra!
- Ska jag använda en spänningsfördelare på basen där insignalen hos spänningsfördelaren är kopplad till PNP transistorns emitter och spänningsfördelarens "GND" ska var kopplad till NPN transistorns kollektor?
- Ska jag dimensionera ett 820 ohm motstånd med hög effekt? (jag tror det låter som en oeffektiv idé)
- Annat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dimensionera basresistor för en PNP gick snett, har jag gjort fel?
23V & 220Ω ger 2,4W som bränns av i motståndet. Kolla Ohms lag.
Har du använd minst ett 2,5W motstånd?
Har du använd minst ett 2,5W motstånd?
Det är inte lämpligt att försöka styra strömmen kontinuerligt med en spänning på det sätt som du försöker göra.
Skälet är att strömförstärkningen varierar våldsamt mellan olika transistorexemplar.
Din koppling är bara användbar för digitala till/från signaler.
Har du inte fått svar i tråden om strömspeglar om hur du gör spänning till strömomvandlare?
Skälet är att strömförstärkningen varierar våldsamt mellan olika transistorexemplar.
Har du inte fått svar i tråden om strömspeglar om hur du gör spänning till strömomvandlare?
Sådant räknar man på rent ingenjörsmässigt med Ohms lag och effekt-lagen, slinganalys med kirchhoff's lagar. mm.DanielM skrev: ↑10 december 2021, 19:29:25
- Annat?
Du verkar bara kasta in värden utan att fundera på konsekvenserna - och du ser själv resultatet.
tex. varför har du 100 Ohms motstånd kopplat till +5V för basen på trissan på vänster sida.
5V - 0.7 Volt (basframspänningsfallet på en kisel BJT-trissa) / 100 = 43 mA; låter det inte lite hög ström på basen för en småsignalstrissa??
Sedan har transistorn en strömförstärkning på säg 100 ggr (läs databladet!!) och teknist sett hade trissan kunnat sänka 4.3 Ampere i ström med 43 mA styrström på basen.
I din koppling betyder det att trissan är jättehårt bottnad och kommer vara det även om strömmen skulle vara flera Ampere eller gå sönder av strömmen.
Din 220 Ohm motstånd på kollektorsidan av transistorn är i princip jordad med den strömmen du matar med 5 Volt som styrspänning längst på vänster sida.
inlägg tidigare förklarade varför 220 motståndet gick sönder då även med en mycket enkel räkning snart skulle ha insett att det är ganska mycket effekt på denna vid 24 Volt och 2.4 Watt på en MK1-motstånd med max 100 mW effekttålighet så kommer det snart att lukta den välbekanta doften...
Ett Tips vid sådana inlägg med schemor - sätt komponent-beteckningar på schemat dvs R1, R2, R3 för resistanser, C1,C2,C3 för kondensatorer, L1,L2,L3 för induktanser och T1,T2,T3 för transistorer och annan halvledare och D1, D2,D3 för Dioder etc.
Det är skitsvårt att i text referera 'komponenten till vänster, uppe etc. " men det är enklare att skriva motståndet 'R3', transistorn T1 etc. gör ditta och dattan i schemat - eller tex. skall införas i formler.
Detta är inte strömreglering. Detta är bara strömstyrning.ghu skrev: ↑10 december 2021, 20:23:15 Det är inte lämpligt att försöka styra strömmen kontinuerligt med en spänning på det sätt som du försöker göra.
Jag har lyckats styra strömmen riktigt bra, men dock vid 12 volt matningsspänning endast. Vid 24 volt så fungerar det ICKE! Det är bastransistorns som tar stryk. Jag måste hitta på ett bättre sätt att skydda bastransistorn. Annars fungerar applikationen som jag gjorde.

Nix. Du har fel.xxargs skrev: ↑10 december 2021, 20:37:13Sådant räknar man på rent ingenjörsmässigt med Ohms lag och effekt-lagen, slinganalys med kirchhoff's lagar. mm.DanielM skrev: ↑10 december 2021, 19:29:25
- Annat?
Du verkar bara kasta in värden utan att fundera på konsekvenserna - och du ser själv resultatet.
tex. varför har du 100 Ohms motstånd kopplat till +5V för basen på trissan på vänster sida.
5V - 0.7 Volt (basframspänningsfallet på en kisel BJT-trissa) / 100 = 43 mA; låter det inte lite hög ström på basen för en småsignalstrissa??
Sedan har transistorn en strömförstärkning på säg 100 ggr (läs databladet!!) och teknist sett hade trissan kunnat sänka 4.3 Ampere i ström med 43 mA styrström på basen.
I din koppling betyder det att trissan är jättehårt bottnad och kommer vara det även om strömmen skulle vara flera Ampere eller gå sönder av strömmen.
Din 220 Ohm motstånd på kollektorsidan av transistorn är i princip jordad med den strömmen du matar med 5 Volt som styrspänning längst på vänster sida.
inlägg tidigare förklarade varför 220 motståndet gick sönder då även med en mycket enkel räkning snart skulle ha insett att det är ganska mycket effekt på denna vid 24 Volt och 2.4 Watt på en MK1-motstånd med max 100 mW effekttålighet så kommer det snart att lukta den välbekanta doften...
Ett Tips vid sådana inlägg med schemor - sätt komponent-beteckningar på schemat dvs R1, R2, R3 för resistanser, C1,C2,C3 för kondensatorer, L1,L2,L3 för induktanser och T1,T2,T3 för transistorer och annan halvledare och D1, D2,D3 för Dioder etc.
Det är skitsvårt att i text referera 'komponenten till vänster, uppe etc. " men det är enklare att skriva motståndet 'R3', transistorn T1 etc. gör ditta och dattan i schemat - eller tex. skall införas i formler.
Jag FÖRST kopplade upp ALLT på ett kopplingsdäck och använde olika resistorer och kom fram till att 100-220 ohm resistorer för NPN trissan fungerade riktigt bra.
Min applikation fungerar för 12 volt. Inga problem där. Men när jag har 24 volt så fungerar det inte.
Så fort jag har 24V så brinner PNP basmotståndet upp. Detta måste jag jobba på för att hitta en lösning.
Om du nu skall ha denna lösning så finns det ju ganska många värden mellan 220 ohm och 2 Kohm att labba med...
Jo, det vet jag.
Men finns det bara ett sätt att dimensionera spänningen på basen?
Eller kan man sätta en spänningsfördelare på basen som jag har gjort ovan?
>Grejen är att jag ska kunna styra strömmen igenom lasten igenom att ändra +5V spänningskällan mellan 0V till 5V,
Vad tänker du att det då ska hända på ”24V utgången” ?
Vad tänker du att det då ska hända på ”24V utgången” ?
Om man har 2,5 Watt som måste brännas bort kan man ta serie och parallellkoppla x antal 220 ohms motstånd och på slutet behålla värdet 220 ohm. Effekten fördelar sig då jämnt mellan alla motstånd i klumpen... Men så skulle inte jag gjort. Men som sagt ingen av oss vet vad du egentligen vill åstadkomma... Om jag får gissa så vill du med en 5 volts ingångsspänning/väldigt låg ström kunna slå på en 24 volts utgång med högre strömtålighet. Alltså ett elektroniskt relä???
är det vägen till målet som är syftet?Men som sagt ingen av oss vet vad du egentligen vill åstadkomma... Om jag får gissa så vill du med en 5 volts ingångsspänning/väldigt låg ström kunna slå på en 24 volts utgång med högre strömtålighet. Alltså ett elektroniskt relä???
för om det är målet som är syftet,
varför inte sätta en lowside switch att styra strömmen till lasten? då behövs det två komponenter för samma sak.
men det är kanske för enkelt.
24V utgången skickar ut ström till lasten. Men det är inte där problemet är.
Problemet är att basmotståndet på PNP trissan får för mycket ström och jag måste hitta på ett sätt att få spänningsfallet 0.6-0.9V mellan basen och emitter på PNP trissan, utan att basmotståndet brinner upp.
Jag vill kunna strypa strömmen med PNP transistorn igenom att skapa ett spänningsfall mellan emitter och basen hos PNP, utan att det åker för mycket ström igenom på PNP basen.Janson1 skrev: ↑11 december 2021, 07:53:08 Om man har 2,5 Watt som måste brännas bort kan man ta serie och parallellkoppla x antal 220 ohms motstånd och på slutet behålla värdet 220 ohm. Effekten fördelar sig då jämnt mellan alla motstånd i klumpen... Men så skulle inte jag gjort. Men som sagt ingen av oss vet vad du egentligen vill åstadkomma... Om jag får gissa så vill du med en 5 volts ingångsspänning/väldigt låg ström kunna slå på en 24 volts utgång med högre strömtålighet. Alltså ett elektroniskt relä???
Ja, elektroniskt relä, fast det blir variabelt också

Aldrig hör talas som tyvärr. Men jag tror jag kör på nuvarande lösning som fungerar för 12 volt, men inte 24 volt.

Edit: Nu vet jag vad du menar, MOSFET. Sådant har jag redan. Nu vill jag kunna styra strömmen via PNP trissan.
>24V utgången skickar ut ström till lasten.
Vad tänker du om spänningen, när du justerar utströmmen ?
Vad tänker du om spänningen, när du justerar utströmmen ?
Vad jag tänker om den?
Ja, det fungerar?
Det är bara mycket av strömmen som åker in via basen på PNP transistorn.
Ja, det fungerar?
Det är bara mycket av strömmen som åker in via basen på PNP transistorn.