Nu börjar förstärkarbygget :)

Berätta om dina pågående projekt.
flraer
Kontakt:

Nu börjar förstärkarbygget :)

Inlägg av flraer »

Beställde för ett tag sen en LM 4780 byggsats från audiosector och så idag efter ungefär en vecka så trillade den ner i brevlådan.

http://img235.imageshack.us/my.php?imag ... 096xe8.jpg

Tänkte skriva lite här efterhand som bygget går framåt. Det kanske inte är jätteavancerat men det duger för mig. Jag kommer säkert komma med en massa korkade frågor efterhand. Tänkte börja med ett par redan nu.

Behöver tips på ett ställe där jag kan köpa en transformator. I databladet står det att det ska vara 22+22V, 300 VA. ( http://www.audiosector.com/lm4780%20psu.pdf )

Sen nästa fråga är vilken "version" jag ska bygga. Är inte så hemma i det här med bryggkopplade steg osv, så därför undrar jag vilken man ska välja ( http://www.audiosector.com/lm4780%20amp.pdf ) Där står ju "parallel" eller "Stereo or bridged". Vilken ska man använda sig av?
Elektro88

Inlägg av Elektro88 »

jag tror nog att du ska köra på stereo/bridged istället för paralell.... sen tror jag nog att du kan få tag på en trafo på electrokit (osäker)...

man skulle nästan tro jag är religiös med taanke på hur mycket jag tror :roll:
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Har letat runt lite på internet nu efter någon lämplig transformator och kom då in på svebry.se.

Där fanns en en transformator med dessa specifikationer : 300VA, 2x21Volt, 2x7,14A.

Den kommer väl fungera alldeles utmärkt? tyckte dock att priset, 460 kr var mycket. Eller kostar dom så mycket?

/ Fredrik
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jämför med priser på Elfa. Det finns något stort svenskt hifi forum där det säljs trafos ibland också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Transformatorer brukar tyvärr kosta mycket pengar.

Om man lyckades hitta något sätt att sälja trafos billigt så vore det en lysande affärsidé. Jag skulle bli stamkund direkt. :)
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Kollade runt lite på elfa nu och dom var ju inte direkt billigare. Kanske inte helt oväntat dock...

Då lutar det åt att jag beställer den jag skrv om i mitt förra inlägg. Den följer specifikationerna så när som på en volt. Kan ju knappast bli bättre?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Skillnaden på 1V gäller växelström. När det är likriktat så skiljer det ca 1,4V. Mellan +PG och -PG blir det ca 2,8V skillnad. Tror inte att det bör göra så stor skillnad, så det borde fungera fint med den du hittade.

Räkade lite på om transformatorn du tänkte på kan de mer ström än den i PDF-filen, men det skilde bara 320mA. Annars är det alltid trevligt att kunna plocka ut mycket ström i förstärkarbyggen.
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Tack för all hjälp! Vad skulle man vara utan er?

Kollade runt lite till på svebry och hittade denna : 500VA 2x24Volt 2x10,42A för 650 kr.

Den borde ju vara bättre? Lite mer ström och närmare 22 volt. Frågan är om det är värt dom extra kronorna?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Antar att det inte är ringkärnetrafo men jag tyckte ändå att priset var rätt okej. Svebry brukar vara bra, jag har vart och handlat mycket i deras butik.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jämför man svebry-transformatorns 24V med 22V som det ''ska'' vara så blir det en skillnad på ca 5V mellan +PG och -PG. Tyvärr kan jag inte öppna schemat på den har datorn, så jag kan inte se om det är för stor skillnad.
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Såja, länge sen jag skrev här :(

Det blev en 300 VA 2x24 V från svebry.

Nu till nästa fråga. Behöver nämnligen en potentiometer till volymkontrollen. Har kollat runt lite men blir inte klok på vad man ska ha riktigt. Är det någon som vet/har erfarenheter angående detta?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En sån här funkar till exempel. Den är gangad, dvs två i en så att du kan justera bägge kanalernas volym med samma ratt. Kolla även Elfa->motstånd->potentiometrar.
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Har byggt ihop lite till. Väntar bara på lådorna och potten nu sen ska det väl snart bli ljud i sakerna.

Bild

http://img77.imageshack.us/my.php?image=bild2fk7.jpg
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

En snabb fråga bara...

Hur är värmeutvecklingen hos en ringkärnetransformator? Har upptäckt att det blir lite tight i lådan så det hade varit bra att veta.

/ fredrik
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

förlusterna i en väl designad transformator uppgår till ca 2-3% av den effekt du drar.

Observera dock att de stiger ungefär kvadratiskt med effekten
Vid full belastning ca 5% av effekten

Så för 60W förstärkeri på en 500VA trafo , max 10 W (ett par watt tomgångseffekt också) eftersom du är i lägre området av effekten.

men för att veta säkert måste man konsultera databladet för transformatorn eftersom det beror på järnkärnans material och storlek samt hur tjock tråd som är lindad. det är bara tumregler ovan.

Du behöver antagligen inte oroa dig för transformatorns effekt i din låda.

/Rickard
Skriv svar