Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Tycker jag har behov av en sådan.
Dock är de naturligtvis rätt dyra att köpa.
Så jag tänkte__:
Man tar två st motorstativ, svetsar ihop dem med någon form av balk mellan, typ.
Fixar till något form av fäste passande bilen, helt plötsligt har man en snurra.
Dock är de naturligtvis rätt dyra att köpa.
Så jag tänkte__:
Man tar två st motorstativ, svetsar ihop dem med någon form av balk mellan, typ.
Fixar till något form av fäste passande bilen, helt plötsligt har man en snurra.
Senast redigerad av TomasL 18 januari 2022, 19:12:37, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Bygga egen karrosssnurra
Det kan nog inte vara så svårt, speciellt om man bara har en Fiat att hänga i den ?
Men hjul skall det vara. Ett par utrangerade kundvagnar som stomme!
Men hjul skall det vara. Ett par utrangerade kundvagnar som stomme!
Re: Bygga egen karrosssnurra
Nä, jag tror att två motorbockar bör funka utmärkt, de klarar i alla fall runt 500 kg/st, eller så.
Möjligt att jag för höja dem och göra benstöden betydligt längre.
Möjligt att jag för höja dem och göra benstöden betydligt längre.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4789
- Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Bygga egen karrosssnurra
Du får nog först läsa på om tyngdpunktsförflyttning innan du ger dig på detta. Vi som roterat en 450 Kg stor V8 i en kraftig motorbock vet vad vi pratar om. Det går fort när tyngdpunkten flyttar sig.
Re: Bygga egen karrosssnurra
Jo, det är jag fullständigt medveten om.
Nu ligger nog karossens tyngdpunkt i den linje som jag tänkt fästa i, så det borde inte vara några problem, tycker jag.
Dessutom sätter jag nog dit en vev med utväxling, typ en winch.
Nu ligger nog karossens tyngdpunkt i den linje som jag tänkt fästa i, så det borde inte vara några problem, tycker jag.
Dessutom sätter jag nog dit en vev med utväxling, typ en winch.
Senast redigerad av TomasL 29 november 2021, 09:36:58, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bygga egen karrosssnurra
Undrar om en kaross beter sig lika som gjutjärns-V8.
V8-an sätter man så man har rotationscentrum ungefär där vevaxelns centrum befinner sig. Då har man toppar, kolvar, grenrör och insug åt ena hållet. Åt andra hållet är det i stort sett bara oljetråget som motvikt. Jag tror inte en kaross har samma sneda viktförhållande.
Jag hade samma tankar för några år sedan när undersidan på min Taunus P2 skulle åtgärdas. Det blev aldrig något av med bockarna den gången.
Om man ändå ger sig på en så pass omfattande konstruktion bör man nog göra stången mellan bockarna delbar och justerbar i längsled, så det hela går använda till bilar med annan längd. Justerbar på ett liknande sätt som bommen på en motorlyft är konstruerad.
Balken som håller karossen kan nog fästas i samma fästen som stötfångarna sitter i. Om stötfångarna sitter på olika höjd (vilket verkar osannolikt) kan man få den sneda viktfördelningen.
V8-an sätter man så man har rotationscentrum ungefär där vevaxelns centrum befinner sig. Då har man toppar, kolvar, grenrör och insug åt ena hållet. Åt andra hållet är det i stort sett bara oljetråget som motvikt. Jag tror inte en kaross har samma sneda viktförhållande.
Jag hade samma tankar för några år sedan när undersidan på min Taunus P2 skulle åtgärdas. Det blev aldrig något av med bockarna den gången.
Om man ändå ger sig på en så pass omfattande konstruktion bör man nog göra stången mellan bockarna delbar och justerbar i längsled, så det hela går använda till bilar med annan längd. Justerbar på ett liknande sätt som bommen på en motorlyft är konstruerad.
Balken som håller karossen kan nog fästas i samma fästen som stötfångarna sitter i. Om stötfångarna sitter på olika höjd (vilket verkar osannolikt) kan man få den sneda viktfördelningen.
- FormerMazda
- Inlägg: 6406
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Bygga egen karrosssnurra
Snäckväxel är en bra idé tror jag, så att den inte kan "frihjula" när man släpper veven.
Annars är väl detta rätt lätt att bygga, är fotavtrycket brett och materialet tilltaget är det ganska idiotsäkert i min mening.
Annars är väl detta rätt lätt att bygga, är fotavtrycket brett och materialet tilltaget är det ganska idiotsäkert i min mening.
Re: Bygga egen karrosssnurra
Motorstativ, iaf billigare sådana brukar ju inte ha nån lagring för dne roterande delen (bara rör i rör), vilket jag antar att man vill ha om man ska rotera en kaross.
Dessutom lär man få bygga nya fötter till dom, så frågan är vad som blir kvar av stativet.
Annars är det väl fullt möjligt att bygga själv.
Dessutom lär man få bygga nya fötter till dom, så frågan är vad som blir kvar av stativet.
Annars är det väl fullt möjligt att bygga själv.
Re: Bygga egen karrosssnurra
matt's off road recovery på Youtube byggde en när de byggde om en covair till ny firmabil... det finns en video eller två om bygget. Det är en rejäl bil de snurrar runt... tror de bygger runt några gamla hjulnav.
Re: Bygga egen karrosssnurra
man behöver en justering av snurrpunkterna i vertikalled för att kunna justera så att den ligger i tyngdpunkten annars kan det bli jobbigt att snurra.
dessutom blir den instabil om tyngdpunkten flyttas för långt i sidled.
dessutom blir den instabil om tyngdpunkten flyttas för långt i sidled.
Re: Bygga egen karrosssnurra
Bad Obsession Motorsport med deres projekt Binky har också byggt en kaross-jigg.
Den är dock inte liten, enkel eller billig och den kan bara snurra 90° - vilket räcker till deras behov.
Körs med en torkar-motor om jag inte minns fel.
Den är dock inte liten, enkel eller billig och den kan bara snurra 90° - vilket räcker till deras behov.
Körs med en torkar-motor om jag inte minns fel.
Re: Bygga egen karrosssnurra
Om man har tillräckligt med plats i garaget och inte behöver flytta på objektet är det en utmärkt idé.