Kriterierna var att jag skall synas, strunt samma om jag ser. Jag överlever att köra en gång i diket, men om någon bil kör på mig kan det vara värre. Framlampan uppfyller inte dessa kriterium, utan byggdes bara pga lite att göra. Den tas bort när jag hittar någon bättre...
Dessutom får konstruktionen gärna vara relativt osynlig när den inte är i bruk, så är det större risk att den inte är saboterad när man behöver den.
3st högintensiva röda lysdioder borde räcka som ljus bakåt.

För att få det diskret, använde jag sadeln till belysningen.

Lite plexiglas borde skydda lysdioderna mot stänk.



Glömde ta bilder på slutresultatet i sadeln och elinstallationen, men elinstallationen är ju inte så speciell. Monterade en brytare längre fram i sadeln för att slå på och stänga av belysningen.
Hittade inga lämpliga delar hemma för att bygga en framlampa, så fick ta och göra det lite mer oseriöst. En lampa modell Köket fungerar bra tills jag köpt något bättre att bygga kring.
Tog en gammal juldricka-dunk (plastkanister på 3 liter, om jag inte minns fel). Bottnen skars bort från den, aluminiumfolie lades försiktigt in och tejpades fast. En H4-billampa på 55W lyser upp tillvaron bra.
Lade en tunn plastfilm framför för att förhindra fukt (läs: snö) att komma in. Plastfilmen är såndär som man lägger på mat för att den inte skall torka.
Ser ut fulare än stryk, men bättre är det än att cykla totalt mörker...
Framlampan:

Resultatet kring baklampan är jag mycket nöjd med, ser väldigt diskret ut när den är avstängd, men man ser belysningen bra när den är på.
Till sist en bild över hur det lyser upp, dock stämmer det inte med verkligheten. Det är väldigt svårt att få en bra bild över det.
I princip ser man ca 50m framför sig i totalt kolmörker. Reflektorn är ju inte den bästa precis...


EDIT: En 7.2Ah ack på pakethållaren driver framlampan, ett 9V batteri under sadeln driver baklampan.