Hur elektriker kopplar och drar ledning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Man får i princip INTE göra något som icke utbildad och behörig elektriker, Har man nödig kännedom får man BYTA väggutag och brytare, sätta upp belysningsarmaturer odyl. Man får INTE flytta fast förlagd ledning och utöka anläggningen.

Det är inte tillåtet med att en elektriker "tittar på / godkänner", möjligen om han hänger över din axel medan du kopplar.

Åtdragningsmoment, skallängder och en så enkel sak som en konex är svåra att "titta på"

Faran med el är oftast INTE kortslutningen (bortsett från fallet med spik i säkringshållaren) faran ligger mer åt glappkontakt som ger övergångsresistans, i strömförande ledning ger det värme och brand och i skyddsjordskrets innebär det personfara (död).

ÄR DETTA KLART?

Prototypen
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Det var av ovanstående orsaker jag fick förklarat för mig att i princip ingen behörig elektriker vill godkänna ett "hemmabygge".
Senast redigerad av 13th.Marine 21 oktober 2006, 13:19:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det beror ju litegranna på vad som menas med hemmabygge
känner några elektriker utan behörighet, dom har jobbat i företag i många år och fär ju inte koppla något hemma :D , för dom brukar det inte vara något problem att få papper på godkänd anläggning av behörig elektriker på firman, och det finns ju dom som har jobbat med och sedan ber föredetta kolegor godkänna det hela, lite ot men där ser man ju gränserna med vem som är behörig eller inte, dom har absolut nödvändig kännedom men inte får dom koppla ändå :wink:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Blanda inte ihop elektriker utan behörighet som jobbar på företag med behörig ansvarig elektriker OCH ankan som är fullständigt novis som inte vet vad blå boken är för något. Elektrikern gör ett jobb, vilket som helst men utan att företaget fakturerar, kan kanske ses som förmån. Anläggningen blir godkänd.

Ankan, har han ens gått 3 år på gymnasiet för att lära sig till elektriker.

Prototypen
neezzen

Inlägg av neezzen »

Okej. Blandar mig inte i vad som får och inte får göras om installationen senare kontrolleras av behörig elektriker men jag har iallfall fått lära mig att "nödig kännedom" inte sträcker sig så mycket längre än till att byta ut befintlig strömbrytare/befintligt vägguttag. Alltså får du inte göra någon nyinstallation, inte flytta befintliga uttag, kablar m.m. Inte ens om du endast utgår från gruppledningen. Hjälpte inte så mycket kanske, men ville bara säga att det är det jag fått lära mig att "nödig kännedom" innebär.
neezzen

Inlägg av neezzen »

Okej. Blandar mig inte i vad som får och inte får göras om installationen senare kontrolleras av behörig elektriker men jag har iallfall fått lära mig att "nödig kännedom" inte sträcker sig så mycket längre än till att byta ut befintlig strömbrytare/befintligt vägguttag. Alltså får du inte göra någon nyinstallation, inte flytta befintliga uttag, kablar m.m. Inte ens om du endast utgår från gruppledningen. Hjälpte inte så mycket kanske, men ville bara säga att det är det jag fått lära mig att "nödig kännedom" innebär.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Ja jag vet inte exakt vad som gäller eller inte, men kan iaf berätta att jag skruvat upp och kopplat ett antal lysrörsarmaturer i en lokal där sedan en behörig elektriker slutförde och godkände installationen.. Hur lagligt eller inte det var har jag ingen aning om..

Vissa här säger att om man som amatör ställer frågor om hur man skall göra så bör man inte göra något alls, jag tycker nog att det är främst dom amatörer som inte ställer frågor som borde låta bli.. Att man ställer frågor för att man inte vet tyder ju iaf på att man använder huvudet, vilket nog räcker ganska långt..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Forsgren, jag är pinsamt medveten om detta!

De som frågar och försöker att göra rätt får på käften medan den som bara kopplar friskt utan någon som helst vägledning är större faror. Jag hoppas dock att någon av övriga läsare får sig en tankeställare och kanske går och klipper bort lampsladden som är fast ansluten och ringer elektrikern.

Kan dock berätta att elektrikerna gör fel de också, hittade en absolut nygjord anläggning med fast ansluten SKX, tada.

Prototypen
salle

Inlägg av salle »

Lite OT från frågan om HUR man ska göra
Om man ska göra jobbet som efterfrågas i grundfrågan i denna tråd så får man göra den om man innehar rätt sorts begränsad behörighet, det finns 3 olika grader på denna behörighet, bb1, bb2, bb3, kommer inte ihåg just nu vilken som är "bäst" men med en av dom får du enbart koppla bort typ en motor och ansluta en ny, denna behörighet räcker inte för jobbet, med den andra får du t ex bygga vidare från en dosa i väggen till ytterligare dosor som kan innehålla exempelvis ett extra uttag, denna behörighet bör räcka om man inte går in i elcentralen och börjar koppla, då blir det plötsligt en fråga om dimensionering, den tredje begränsade behörigheten kan gälla t ex att man får göra cirkusanläggningar, konsertanläggningar och liknande arrangemang så kallade tillfälliga anläggningar, den behörigheten vet jag att den heter bb3, alltså att elsäkerhetsverket ger godkännande till att man kan en viss sorts jobb.

Ofta på en elfirma så finns det bara en som inehar behörighet, sen så jobbar elektrikerna under denne elinstallatör.

Salle i Växjö
Steve

Inlägg av Steve »

Vad säger då föreskrifterna om behörighet vid elinstallationsarbete?
Elsäkerhetsverket har i föreskriften ELSÄK-FS 1996:2 om behörighet mm vid elinstallationer, med ändring ELSÄK-FS 1994:4, paragraferna 3 och 4, preciserat vilka arbeten som kräver behörighet och vilka som får utföras utan behörighet.
Enligt 6§ anges att elinstallatör, en person som av Elsäkerhetsverket meddelats behörighet att utföra elinstallationsarbete, och yrkesman, för vilken elinstallatören har överinseende, skall vara anställda vid samma företag.

Anledningen till kravet på anställning är bland annat att installatören skall kunna kontrollera yrkesmannens kunskaper och färdigheter så att anläggningen blir riktigt utförd.

Den person som utför behörighetskrävande arbeten utan behörighet bryter mot föreskrifterna om elinstallatörsbehörighet, vilket kan medföra böter eller fängelse i högst ett år.

Du får, om du har erforderlig kännedom hur det ska utföras, byta:
- lamputtag
- strömbrytare
- vägguttag
- proppsäkring
- stickproppar

montera:
- lamphållare
- sladdströmbrytare
- skarvuttag
- stickpropp och sladd

Du får inte utöka eller ändra något i den fasta installationen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan vi lägga ner denhär trådkapningen?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det blir lätt sidospår/trådkapning när det är olagligheter på gång, grundfrågan var hur man gör men ganska snart var alla inne på frågan OM man får göra.

Jämför frågan; Hur jag kör 110 inne i centrum.

prototypen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

prototypen: Men du behöver inte vara otrevlig för det. Det finns i princip inte ett projekt här som är helt lagligt. Så det behöver du inte snacka sönder tråden för. Det är uppenbar att det inte är helt lagligt. Vad han ville veta var hur det skulle göras för att instalationen skulle uppfylla kraven.
Skriv svar