C# Börja programmera
Re: C# Börja programmera
Gissar ren C eller C++, dock med stöd av grafikmotorer så bör ju C# funka också.
Inventor och Autocad är ju .net applikationer, dvs skrivna i C#
Inventor och Autocad är ju .net applikationer, dvs skrivna i C#
Re: C# Börja programmera
Du kan göra mycket snabba saker i C#, det gäller bara att komma på tricket.
Gdi är ju inte direkt avsett för snabb grafik.
Lägger du till OpenGL eller Direct3D så går grafiken mycket snabbare.
Gdi är ju inte direkt avsett för snabb grafik.
Lägger du till OpenGL eller Direct3D så går grafiken mycket snabbare.
Re: C# Börja programmera
Det är ett vanligt feltänk att optimera före man ens börjat. Tänk inte på presteanda nu först, börja bara. Matten och algoritmerna som krävs för att generera sån där grafik är samma oavsett språk så om du märker att du måste byta för att få den prestandan du vill så är det inte hela världen.
Grafikmotor är en väldigt bred term. Monogame tex hjälper dig mest med funktioner för att rita till skärmen, streck o punkter osv. Eller lägga ut sprites. Ska du sen göra nån animation med sprites så får du göra det själv i princip från grunden.
Andra motorer är mycket mer avancerade, om det finns nån som hjälper till väldigt mkt för att skapa sån där grafik vet jag inte. Frågan är om du vill ha en genväg eller om du vill lära dig om matten och algoritmerna?
Jag tror man kan rita direkt till en "canvas" i c# och wpf, googla på det.
Grafikmotor är en väldigt bred term. Monogame tex hjälper dig mest med funktioner för att rita till skärmen, streck o punkter osv. Eller lägga ut sprites. Ska du sen göra nån animation med sprites så får du göra det själv i princip från grunden.
Andra motorer är mycket mer avancerade, om det finns nån som hjälper till väldigt mkt för att skapa sån där grafik vet jag inte. Frågan är om du vill ha en genväg eller om du vill lära dig om matten och algoritmerna?
Jag tror man kan rita direkt till en "canvas" i c# och wpf, googla på det.
Re: C# Börja programmera
Nu vet jag inte riktigt vilken nivå du vill nå eller vad du egentligen vill göra, men ett alternativ kan vara att kolla lite på Unity.
Unity är ju en spelmotor, men den drivs med hjälp av C# och det går enkelt att visualisera saker och ting när man slipper pilla med lågnivådelar. Finns massor med tutorials för hur man kommer igång och man får snabbt något som går att titta på.
Unity är ju en spelmotor, men den drivs med hjälp av C# och det går enkelt att visualisera saker och ting när man slipper pilla med lågnivådelar. Finns massor med tutorials för hur man kommer igång och man får snabbt något som går att titta på.
Re: C# Börja programmera
Snygg video! Observera att hon säger att hon la en månad på att producera den. Trots användningen av Unity (för animeringen) och Shapes (hennes eget mattebibliotek, för att visa bezierkurvorna). Så enkelt är det inte.GeekJoan skrev: ↑28 oktober 2021, 12:42:44 OK, jag vill göra nått åt det här hållet:
https://www.youtube.com/watch?v=aVwxzDHniEwl
Hon har använt Unity. Men jag tänker att Unity är väl skrivet i C# eller liknande från början så det borde väl inte vara några problem?
/.../
Nåd!
Trodde saker skulle bli lättare med tiden. Senast jag kodade något grafiskt var på Amigan.
Re: C# Börja programmera
OK, fråga.
Säg att jag gör något i Unity (en pixel som hoppar) och väljer att spara detta projekt som en exefil. Hur stor blir filen? Ska det hålla på att installeras en massa om jag flyttar filen till en annan dator?
64k
Gillar att göra såna här saker:
Säg att jag gör något i Unity (en pixel som hoppar) och väljer att spara detta projekt som en exefil. Hur stor blir filen? Ska det hålla på att installeras en massa om jag flyttar filen till en annan dator?
64k
Gillar att göra såna här saker:
Re: C# Börja programmera
Unity är kanske inte det som jag tänker på när jag vill göra något minimalt. Men om man är nybörjare och bara vill komma igång och lära sig grundläggande programmering utan att behöva gräva i lågnivåprylar, så skulle jag säga att Unity är ett bra alternativ.
När man sedan känner sig bekväm med C# så kan man ju snabbt migrera över till att köra ren C# i VS2019 och använda systemet direkt.
När man sedan känner sig bekväm med C# så kan man ju snabbt migrera över till att köra ren C# i VS2019 och använda systemet direkt.
Re: C# Börja programmera
Har kollat runt lite och Unity verkar najs, men som du säger. Det verkar onödigt "stort" om man bara vill göra något litet. Jag får helt enkelt prova mig fram lite och se vart jag hamnar.
Kollar en del på den här killen och han gör mycket sånt som jag gillar, med olika simuleringar etc.
https://www.youtube.com/c/SebastianLague
Kollar en del på den här killen och han gör mycket sånt som jag gillar, med olika simuleringar etc.
https://www.youtube.com/c/SebastianLague
Re: C# Börja programmera
Om det är rena visuella effekter du vill göra så brukar
Processing vara en "goto" lösning för många: https://processing.org/
Så finns Touchdesigner: https://derivative.ca/
och VVVV: https://visualprogramming.net/
och en drös till
Processing vara en "goto" lösning för många: https://processing.org/
Så finns Touchdesigner: https://derivative.ca/
och VVVV: https://visualprogramming.net/
och en drös till

Re: C# Börja programmera
Hittade denna processing-variant för .net: http://www.michelmichaud.com/NetProcessing/indexEN.html
Har inte testat den själv, men petade lite på processing vid nåt tillfälle.
Har inte testat den själv, men petade lite på processing vid nåt tillfälle.
Re: C# Börja programmera
Jag har tagit ner Unity och sitter och kör lite tutorials för att komma igång.
Re: C# Börja programmera
Unity är nog det bästa om man vill snabbt få igång något, det har även "gui tools" för både 2d och 3d GUI:s
annars finns ju C# XNA framework (förvisso föråldrat men är annars en start för C# graphics)
annars finns ju C# XNA framework (förvisso föråldrat men är annars en start för C# graphics)
Re: C# Börja programmera
Finns ett paket som heter skiasharp om man vill dra massa linjer mm snabbt
WPF varianten
https://www.nuget.org/packages/SkiaShar ... Forms.WPF/
WPF varianten
https://www.nuget.org/packages/SkiaShar ... Forms.WPF/