Hur elektriker kopplar och drar ledning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Om jag vore du så skulle jag gå till närmaste bibliotek och låna lite böcker som behandlar elinstallation.

Jag blir lite rädd när du säger att du har tillräclig kunskap men ändå ställer du "allmäna" frågor, men oavsett hur kunnig du är så tror jag att lån av några böcker på biblioteket är ett bra första steg innan du börjar koppla.

Har du fortfarande frågor sen tror jag nog att vi skall kunna ge lite råd och tips.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag har scanat in dom mest intressanta sidorna från den här boken .
Så om någon har lite plats över på en ftp eller liknande så kan jag ladda upp pdfn dit.
Den är 17Mb

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hej igen

Jag tycker bilderna skvallrar om behovet av en elsanering och kraven var ju ganska stora. IR tändning, massa uttag lysrör både här och där.

Då man ser en anläggning som denna, hur ser skyddsjordningen ut fram till garaget och i garaget? Är det bara manteljord (1mm2)

När är huset byggt och är det orginalinstallationen?

Prototypen
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Om man ens behöver ställa den frågan så skall man INTE ge sig på några elinstallationer själv!

Polaren köpte ett hus för ett tagsedan, allt såg helt ok ut vid besiktning och så. Men det visade sig senare när polaren skulle bygga om att nån amatörlelle hade fixat elen. Tidigare ägaren är nu åtalad och polaren begär skadestånd.

Att det skall vara så svårt att fatta att vissa saker kan man bara inte läsa sig till, exempelvis fackmannamässig elinstallation. Hur mycket en hemmafixare än läser innan han gör sin första installation så kan vilken elektriker som helst se att det är en klant som gjort det. Det behövs massor med *praktik* under en lärares överinseende för att lära sig detta. Teorin i läroböckerna är kanske 2% av den kunskap en elektriker besitter.

Jag kan läsa en bok om hjärnkirurgi men inte fan opererar jag på mina polare bara för det!!!

Visst, jag fuskar lite med installationer men då har jag iaf övat MYCKET under många år med installationer som sedan besiktigats av behörig elektriker / elfirma och dessutom har jag installerat massor med svagström. Ändå så låter jag alltid en elektriker kolla på mina installationer efteråt. jag vill INTE ta ansvaret om någon dör eller kåken brinner ner. Och tro mig, händer det något så kommer dom direkt märka att du gjort det själv.

//B1N4RY
ankan

Inlägg av ankan »

Kommer inte skarva på det som finns utan jag drar nytt från proppskåpet som ligger 3m från garaget. Ingen ide att bråka med gammal skit.
Det är därför jag frågar också för att få till det ordentligt på en gång.

Har sanerat en del i lägenheten eftersom det var draget i blyrör, ojordat och sladdar med tejp lindat på ändarna eller vad det nu var.
Huset är från 1920 typ så det mesta dragningarna är nog orginal. Källaren är nog något nyare.

Visst jag får skylla mig själv om det är fel draget osv. Ja, ja. Det är knappast så att jag ska dra i ett helt nyt hus utan jag ska bara förbättra de hängande kontakter som finns.

Nåväl..

Prototypen, Om jag ska dra helt, hur ska jag dra då? Jag byter ut brytare, kopplingsbox och sladdar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Försök då hitta nån kompis som är elektriker, som kan hjälpa dig, samtidigt kan du då få lite erfarenhet.
ankan

Inlägg av ankan »

Känner ingen elektriker som kan hjälpa mig.
Problemet är inte hur man ska koppla, utan hur man ska dra ledningen, vilka kabeltyper och material man ska använda. Hur svårt kan det vara igentligen?
Är elektriker rädda för att förlora ev jobb så det vägrar dela med sig eller?

Typ som kocken som inte vill ge ifrån sig sina recept för att vara rädd att någon skulle planka eller kunna laga maten själv hemma?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Fagge: om du vill kan du ladda upp den till ftp://213.113.40.88
namn: elforum
lösen: murofle
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

thepirateboy
Nu har du den :)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Fint med bilder.
Som kabel hade jag använt EKLK alt EQQ-AL(halogenfri).
EKLK är mantlad och styvare än EKK villket gör den enklare att installer, Speciellt när det är betong. Klammer avstånd CC 25cm funkar bra till EKLK.
Klammertyp är bara vraka och välja, jag hade kört med TCS klammer av ren lathet =)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

ankan skrev:Förstår inte varför folk alltid ska påpeka att det är olagligt osv. Klart man vet det. Men de flesta här på forumet har väll rätt bra koll på hur saker och ting ska göras i alla fall antar jag.
Nej, det tycker jag inte man kan utgå från att "folk" vet, det finns många exempel på liknande saker där "folk" inte all vet om eller öhut respekterar att det finns lagstiftning inom området, ofta start restriktiv.
Huromshelst, jag ville bara klargöra om lagstiftningen i bästa välmening, vilket jag tycker är i högsta gra relevant. För min del får du gärna dra din egen el.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det här blir ju lite utanför ämnet, men jag kör ändå...

Jag tycker man borde ändra lagstiftningen så att varje anläggning måste besiktas t.ex. var tredje år och vid eventuell ombyggnation. Då kan man som lekman utföra vissa ändringar och sedan få dem besiktigade. Farliga anläggningar kommer att upptäckas och hempulare som INTE vet vad de gör kommer att få en massa 2:or i protokollet.

Om man vill läsa mer om såna här diskussioner så finns det massor på det forum som ankan länkade till.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Vore det inte dumt om folk skulle råka dö eller att kåken brinner ner före besiktnigen?
Men jag skiter fullständigt i hur folk kopplar i deras hem, bara dom håller på med det hemma.
Ofta när man har varit på jobb hos folk som renoverar så har dom ibland tagit hjälp med eljobben av sin moster´s kompis man som har jobbat som elektriker 3 veckor på 70talet. Det brukar vara många löpmeter med lampsladd,gummikabel i kopplingsdosorna. I garage och utomhus verkar det vara gansk vanligt med kulokabel efter som den är ju mantlad.
Frågan som brukar komma då är: Skulle du kunna koppla färdigt detta? Han som var här har inte tid, men han har jobbat som elektriker.
Då brukar jag svara: Nej jag rör inte det där, bara göra om eller ta hit han som började. Men ska man rakla själv så kan man ju använda rätt grejer iaf.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Instalationen såg ju inte helt bra ut. Jag skulle bytt allt. När det gäller var och hur kabel får dras är det numera tillverkarens datablad som gäller.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> gunne
Vem ska isåfall ansvara vid eventuellt elfel? Besikningsmannen eller hemmapularen? Besikningsmannen lär ju inte vilja ha det ansvaret på sig, och hemmapularen har inte garanterat kunskaperna nog för att försäkringsbolaget skulle vilja ha denna som kund.
Skriv svar