Nu är det dags för bygget av apparatens styrenhet vilken kommer byggas in i Pultlådan jag köpte, styrenheten kommer bestå av ett nätaggregat för 24v; 12v och 5v, förstärkare, pulsgenerator för fyrkantsvåg, stegmotordrivare samt reglage för apparatens olika funktioner bla styrning av matningsrikting, matningshastighet, på/av för matning, utstyrning (inspelningsvolym) samt även vissa specialfunktioner som tex. En "snabbknapp" för att kunna göra in och utlednings spår.
om man ska börja med nätaggregatet så skulle ett switchat nättagg som har samtliga spänningar vara det enklaste men var kan man finna ett sådant?

5v är enbart för styrning så där borde strömåtgången vara obetydlig därav kan jag nog använda en LM117 stabbkrets från 12v aggregatet.
(LM117 är ju visserligen inte den mest effektiva lösningen men jag har ett stort lager av dem)
För att generera en fyrkantsvåg av olika frekvenser tänkte jag som sagt använda en 555 vilka jag också har mängder av.
Men finns det någon digital motsvarighet till 555? då det ändå ska genereras fyrkantsvåg kanske det vore lämpligare och kanske även enklare att jobba med

alltså inte någon microprocessor som man programmerar utan en funktionsbyggd IC (inget emot programmerbara kretsar men jag kan inte programmera)