Antenner och antennlängder.
Antenner och antennlängder.
Jag "ärvde" för länge sen en halvantik radiostation från en avsomnad och numera riven militärinstallation, en radiostation som kan jobba mellan 150 KHz och 30 MHz, antennen var redan borta sen länge så jag kunde inte ta några mått på den och hittills har jag matat den med en kabel jag hade liggande och som blev uppspänd i taket. Nu har klenoden fått sin fasta plats och ska därför få en passande antenn utomhus MEN hur ska jag konstruera antennen för bästa förhållandet? Då det enbart är en mottagare blir det ju inte kritiskt vad det gäller stående våg eller har jag fel?
Här en bild på skönheten och jag kan lova att har den väl fått sin plats flyttas den inte runt, den väger bly.
Här en bild på skönheten och jag kan lova att har den väl fått sin plats flyttas den inte runt, den väger bly.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20516
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Antenner och antennlängder.
Detta ramlade jag på för en tid sedan, lättläst:
http://www.sk7dd.se/wp/wp-content/uploa ... m-v1-1.pdf
Litet kuriosa:
Mr Carlssons antennbygge som jag postade i videotråden tidigare:
http://www.sk7dd.se/wp/wp-content/uploa ... m-v1-1.pdf
Litet kuriosa:
Mr Carlssons antennbygge som jag postade i videotråden tidigare:
Re: Antenner och antennlängder.
Det där är en engelsk mottagare från GEC, deras BRT 400-serie. Det finns säkert en hel del på nätet att hämta om denna. Manualer och allting. Svenska försvaret bytte namn på allting, men sök på dess rätta beteckning istället.
Fint exemplar Du har fått tag på. Ta väl vara på den, det är en viktig bit radiohistoria.
Fint exemplar Du har fått tag på. Ta väl vara på den, det är en viktig bit radiohistoria.
Re: Antenner och antennlängder.
Antennen du ska ha beror ju vilken frekvens du ska lyssna på!
Men visst en 10m tråd upp i ett träd så kommer du säkert få in många stationer.
Men visst en 10m tråd upp i ett träd så kommer du säkert få in många stationer.
Re: Antenner och antennlängder.
Antenn-ingången är 100 Ohm med mittutag till jord. Det stämmer inte med moderna antennkablar.
I detta fallet är det nog så att man tar vad man har. Vad har du i billig kabelväg? Nätverkskabel, koppla två par parallellt och impedansen är i närheten av 100 Ohm. Gammaldags vit installationskabel för fast telefon är rätt bra.
Bandkabel typ som man använde förr till TV-antenner går också bra.
Det är ingen katastrof att välja koaxkabel eller nätkaabel, förlusterna är oftast inte det som avgör hur mycket du kan höra.
Antenn, ju längre ju bättre. Enklast T-antenn dvs en långt tråd delad på mitten och halvorna isolerade från varandra och isolerat upphängda ändpunkter.
Man vill ha lite flex i upphänget så antennen inte blir för kort. Det finns särskilda fjädrar och porslinsisolatorer men det fungerar bra med gummiringarna som blir över när man byter avgassystem på bilen. De ger både flexibilitet och isolation. Finn rester av spännband i plast går det bra det också eller både ock, både band och annat. Tvättlina hör till det jag använt när behövt lite extra isolerlängd in bland grenverk.
På mitten ansluts din bandkabel via kabelklämmor. Ta en sådan här dosa och använd dubbla klämmor per antenn-sida: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ulo-p37606
Bra T-antennlängd är minst 10 meter vid 30 MHz (5+5m) och gärna så högt som möjligt. 10 meter är en ok höjd. Vid 3MHz ökar våglängden med en faktor 10, dvs bra antenn-längd är 2x50 meter och när våglängden blir 10 ggr längre, dvs 300kHz, så bör antennen vara 2x500 meter lång och gärna på 500 meters höjd över marken. Det är opraktiskt och istället får man ha andra måttstockar. Längden på antennen avgörs med fördel av avståndet mellan två träd som du har på tomten eller träd och husnock.
Fel längd och dåligt impedansmässigt avstämt kostar antenn-effektivitet vilket förr var viktiga parametrar men det är inte så viktigt idag då det numera tillkommit så mycket som stör på dessa frekvensband, framförallt lokalt.
Det kan vara allt från switchande mobiltelefonladdare, lysdiodslampor och datorer, elstängsel tvåtakts mopeder mm som lägger ut en stördimma som gör att en förbättrad antenn inte ger spå stor förbättring.
Det kan därför vara en fördel om antennen kommer långt från lokal störkällor i huset. Vill du inte satsa så mycket på långa trådar i luften och dessutom vill bromsa risken för att åsköverslag når antennen kan en möjlighet vara att placera antennen inne utefter husvinden och i antennens mittpunkt, vid nedledningen, även koppla in två dioder som överspänningsskydd.
Är inte något större utrymme tillgängligt så kan man nå ett visst resultat med aktiv och avstämningsbar loop-antenn, en cirkel på kanske 1-2 m diameter som man kan hänga utanför fönstret, ställa på balkong...
Loopaantennen har riktverkan som man påverkar genom att vrida den. Det är inte nämnvärt effektiv riktverkan men däremot har den två smala vinklar som den är närmast helt död på.
Det kan man utnyttja för att undertrycka lokala störningar som finns i definierad riktning alternativt undertrycka en stark sändare som ligger frekvensmässigt närmare en svag sändare som är av mer intresse.
Loop-antennen är avstämbar och man måste följa med i avstämningen rätt väl när man byter mottagningsfrekvens på radion vilket är bra då det samtidigt bidrar till att undertrycka sändare på andra frekvenser som annars kan skapa blandningsprodukter.
Loop-antenn, om dess matarkabel från radion är kort och loopen är avstämningsbar med kondensator så blir missanpassningen rätt låg för avstämd frekvens, lågt VSWR. Kort är i sammanhanget typ 10 meter eller mindre.
Det är aldrig till nackdel för trådantennen att även avstämma den, men det beror mycket på om det finns lokala störningar om förbättrad VSWR ger bättra mottagningskvalitet.
T-antennen är ett exempel på antenn men bästa antennen är den antenn som utnyttjar vad som redan finns på platsen. Finns endast en flaggstång i glasfiber och man inte vill synliga trådar så kan man dra en tråd inuti flaggstången och slå ned ett jordspett för antennkabelns andra pol. Det finns mycket att råd och dåd att söka på internet för amatör-antenner för kortvåg men mycket är mindre lyckade råd. ARRL's handbok är den som ger bäst och mest saklig information till amatörer som inte vill gräva ned sej i djupare antennteori.
I detta fallet är det nog så att man tar vad man har. Vad har du i billig kabelväg? Nätverkskabel, koppla två par parallellt och impedansen är i närheten av 100 Ohm. Gammaldags vit installationskabel för fast telefon är rätt bra.
Bandkabel typ som man använde förr till TV-antenner går också bra.
Det är ingen katastrof att välja koaxkabel eller nätkaabel, förlusterna är oftast inte det som avgör hur mycket du kan höra.
Antenn, ju längre ju bättre. Enklast T-antenn dvs en långt tråd delad på mitten och halvorna isolerade från varandra och isolerat upphängda ändpunkter.
Man vill ha lite flex i upphänget så antennen inte blir för kort. Det finns särskilda fjädrar och porslinsisolatorer men det fungerar bra med gummiringarna som blir över när man byter avgassystem på bilen. De ger både flexibilitet och isolation. Finn rester av spännband i plast går det bra det också eller både ock, både band och annat. Tvättlina hör till det jag använt när behövt lite extra isolerlängd in bland grenverk.
På mitten ansluts din bandkabel via kabelklämmor. Ta en sådan här dosa och använd dubbla klämmor per antenn-sida: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ulo-p37606
Bra T-antennlängd är minst 10 meter vid 30 MHz (5+5m) och gärna så högt som möjligt. 10 meter är en ok höjd. Vid 3MHz ökar våglängden med en faktor 10, dvs bra antenn-längd är 2x50 meter och när våglängden blir 10 ggr längre, dvs 300kHz, så bör antennen vara 2x500 meter lång och gärna på 500 meters höjd över marken. Det är opraktiskt och istället får man ha andra måttstockar. Längden på antennen avgörs med fördel av avståndet mellan två träd som du har på tomten eller träd och husnock.
Fel längd och dåligt impedansmässigt avstämt kostar antenn-effektivitet vilket förr var viktiga parametrar men det är inte så viktigt idag då det numera tillkommit så mycket som stör på dessa frekvensband, framförallt lokalt.
Det kan vara allt från switchande mobiltelefonladdare, lysdiodslampor och datorer, elstängsel tvåtakts mopeder mm som lägger ut en stördimma som gör att en förbättrad antenn inte ger spå stor förbättring.
Det kan därför vara en fördel om antennen kommer långt från lokal störkällor i huset. Vill du inte satsa så mycket på långa trådar i luften och dessutom vill bromsa risken för att åsköverslag når antennen kan en möjlighet vara att placera antennen inne utefter husvinden och i antennens mittpunkt, vid nedledningen, även koppla in två dioder som överspänningsskydd.
Är inte något större utrymme tillgängligt så kan man nå ett visst resultat med aktiv och avstämningsbar loop-antenn, en cirkel på kanske 1-2 m diameter som man kan hänga utanför fönstret, ställa på balkong...
Loopaantennen har riktverkan som man påverkar genom att vrida den. Det är inte nämnvärt effektiv riktverkan men däremot har den två smala vinklar som den är närmast helt död på.
Det kan man utnyttja för att undertrycka lokala störningar som finns i definierad riktning alternativt undertrycka en stark sändare som ligger frekvensmässigt närmare en svag sändare som är av mer intresse.
Loop-antennen är avstämbar och man måste följa med i avstämningen rätt väl när man byter mottagningsfrekvens på radion vilket är bra då det samtidigt bidrar till att undertrycka sändare på andra frekvenser som annars kan skapa blandningsprodukter.
Loop-antenn, om dess matarkabel från radion är kort och loopen är avstämningsbar med kondensator så blir missanpassningen rätt låg för avstämd frekvens, lågt VSWR. Kort är i sammanhanget typ 10 meter eller mindre.
Det är aldrig till nackdel för trådantennen att även avstämma den, men det beror mycket på om det finns lokala störningar om förbättrad VSWR ger bättra mottagningskvalitet.
T-antennen är ett exempel på antenn men bästa antennen är den antenn som utnyttjar vad som redan finns på platsen. Finns endast en flaggstång i glasfiber och man inte vill synliga trådar så kan man dra en tråd inuti flaggstången och slå ned ett jordspett för antennkabelns andra pol. Det finns mycket att råd och dåd att söka på internet för amatör-antenner för kortvåg men mycket är mindre lyckade råd. ARRL's handbok är den som ger bäst och mest saklig information till amatörer som inte vill gräva ned sej i djupare antennteori.
Senast redigerad av E Kafeman 17 september 2021, 17:55:00, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20516
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Antenner och antennlängder.
Jag har en sidofråga till ovanstående inlägg om det är ok.
Räcker det med ett metallchassi till datorn, eller behöver man förbättra någonting om man har en halvgammal DX receiver (typ 70 tal Japanare) i samma rum?
(Jag behöver också bygga en riktig antenn här men min receiver är mariginellt nyare.)
Räcker det med ett metallchassi till datorn, eller behöver man förbättra någonting om man har en halvgammal DX receiver (typ 70 tal Japanare) i samma rum?
(Jag behöver också bygga en riktig antenn här men min receiver är mariginellt nyare.)
Re: Antenner och antennlängder.
Vad du har i rummet jämte radio-mottagaren påverkar antennen i mindre grad om antennen står långt utanför huset.
Störskydda kan göras enkelt men datorns metallchassi är sällan något nämnvärt skydd. Vira om helt omslutande hönsnät och knyt ihop med väl överlappande skarvar och med bra ferriter avsedda för aktuella frekvenser på alla dator-kablar före och efter de lämnar hönsnätet. I hönsnätet ansluts genomföringskondensatorer mellan kabelskärm och nätet. Vid så pass låga frekvenser som 30 MHz duger det med kortbenade kondensatorer på 100nF för filtrering.
Är man seriös är det radio-tät skärmbox man ställer datorn i och med genomföringsfilter för alla kablar. Gör ett fönster i skärmboxen som man löder igen med myggnät av koppar eller silver som du sedan kan se bildskärmen genom.
I praktiken brukar man göra så att man provlyssnar på en frekvens där man hör en besvärande störning. Sedan bryter man strömmen för allt i huset utom radion och kollar om det alls hjälpte. Koppla på en sak i taget tills störkällan är identifierad.
Störskydda kan göras enkelt men datorns metallchassi är sällan något nämnvärt skydd. Vira om helt omslutande hönsnät och knyt ihop med väl överlappande skarvar och med bra ferriter avsedda för aktuella frekvenser på alla dator-kablar före och efter de lämnar hönsnätet. I hönsnätet ansluts genomföringskondensatorer mellan kabelskärm och nätet. Vid så pass låga frekvenser som 30 MHz duger det med kortbenade kondensatorer på 100nF för filtrering.
Är man seriös är det radio-tät skärmbox man ställer datorn i och med genomföringsfilter för alla kablar. Gör ett fönster i skärmboxen som man löder igen med myggnät av koppar eller silver som du sedan kan se bildskärmen genom.
I praktiken brukar man göra så att man provlyssnar på en frekvens där man hör en besvärande störning. Sedan bryter man strömmen för allt i huset utom radion och kollar om det alls hjälpte. Koppla på en sak i taget tills störkällan är identifierad.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20516
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Antenner och antennlängder.
Ja verkligen och hade inte jag räddat den med risk för ryggskott när jag konkade den till bilen hade den varit historia fast av ett helt annat slag, denna lämnar aldrig huset.Marta skrev: ↑17 september 2021, 15:52:58 Det där är en engelsk mottagare från GEC, deras BRT 400-serie. Det finns säkert en hel del på nätet att hämta om denna. Manualer och allting. Svenska försvaret bytte namn på allting, men sök på dess rätta beteckning istället.
Fint exemplar Du har fått tag på. Ta väl vara på den, det är en viktig bit radiohistoria.
Jag hittade en ritning i häftet som du Missarough länkade till på en multibandantenn, visserligen blir den lång som en påskhelg men plats finns ju så en sån blir det.
Re: Antenner och antennlängder.
Det där sista rådet är viktigt. Radio är svart magi. Helt omöjligt att i förväg säga hur/om det kommer att fungera. Med modern radio är första testet batteri och ut med huvudsäkringarna för att se om det är ens egna störkällor.
Min erfarenhet av PC-dator är att det stör tämligen lite på låga kortvågsband, på de höga banden kan det finnas smala störningar på enstaka frekvenser. Använd trådlöst nätverk, nätverkskablar är störantenner. Kan ju vara så att koax är mindre känslig för närfältstörning, men har bara c:a 6m från ena antennhalvan till datorn.
Väggvårtor är de värsta störkällorna på låga frekvenser. Hjälper föga med ferritklumpar, byt till en bättre väggvårta istället. I svåra fall hembygge med plåttrafo och linjärregulator. Robotklippare är också en stark störkälla. Det behöver inte nödvändigtvis vara slingan, vissa slingor stör bara punktfrekvenser. Nätdelen till dem kan vara en riktigt stygg störkälla. Sedan har vi de satans solpanelerna som kommer upp överallt. Optimerare i synnerhet och omformare i allmännhet sprider en förfärlig stördimma.
Min erfarenhet av PC-dator är att det stör tämligen lite på låga kortvågsband, på de höga banden kan det finnas smala störningar på enstaka frekvenser. Använd trådlöst nätverk, nätverkskablar är störantenner. Kan ju vara så att koax är mindre känslig för närfältstörning, men har bara c:a 6m från ena antennhalvan till datorn.
Väggvårtor är de värsta störkällorna på låga frekvenser. Hjälper föga med ferritklumpar, byt till en bättre väggvårta istället. I svåra fall hembygge med plåttrafo och linjärregulator. Robotklippare är också en stark störkälla. Det behöver inte nödvändigtvis vara slingan, vissa slingor stör bara punktfrekvenser. Nätdelen till dem kan vara en riktigt stygg störkälla. Sedan har vi de satans solpanelerna som kommer upp överallt. Optimerare i synnerhet och omformare i allmännhet sprider en förfärlig stördimma.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20516
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Antenner och antennlängder.
[radiostörningar]
Först var det energisparlampor, men de var så dyra och så få att med lite avstånd från dem så var problemen oftast borta.
Sedan kom armaturer med elektronisk ballast - både för halogenlampor och senare lysrör - nu börja det vara svårt att hitta områden som är relativt radiotysta i avseende störning.
Idag håller man på att fylla igen andningshålen med vita LED-lysrör som ersätter de med kvicksilverrör och det blir ännu mer jävligare - trots allt har väldigt mycket lysrör till än idag bestått av drossel och glimtändare och de är radiomässigt tysta - men nu tar man bort dem, ta bort drosseln som skulle kunna filtrera och så skickar de nyinstallerade LED-rören ut en jäkla massa skräp ut på matningskablarna och beroende på vilken standard så mäter de inte över 30 MHz på just kablarna, men de kan stråla rejält mycket vid 400 MHz också, mer än själva röret med de vita LED (exkluderat den lilla omvandlaren i ändan av röret där störningarna börjar och sedan vidare ut efter elkablarna)
Jag hatar skiten då de som köper hem tittar bara på priset och inte om det passar i de anläggningar som sedan får rören och i kravspecen har mycket hårdare och lägre emissionskrav radiomässigt än vad allmänna standarder tillåter (de tillåter att skicka ut rätt mycket störningar) - många inköpare är inte ens medveten att man som kund faktiskt kan ställa sådana krav om man tänker köpa rör och armaturer från 100-tal till flera tusental!!! - och givetvis får betala mer för dem men är ändå långt billigare än att byta och bygga om tillbaka till drosselbaserat igen för att LED-rören stör så mycket att det påverkar verksamheten och tom. stoppar den med stora kostnader.
Idag så är det allt oftare ensamnattarbete och då är en komradio på oftast 400 MHz (kommersiell Tetra och via Rakel, 160 MHz är död sedan länge och går inte att använda i urban område längre pga störningar från elektronik) en säkerhetslina och ett krav för att tillåta arbetet alls över huvud taget och oftast också designad/programmerad att de larma mot basstationen och allmän utrop inom gruppen om de läggs ned för länge eller har varit fysiskt inaktivitet (vrida/vända, gående etc.) en längre period och nu börja incidentrapporter komma som i slutändan beror på att man nyligen har bytt ut/byggt om lysrörsarmaturer och ersatt med LED-lysrör som börja duscha en massa elektrosmog som höjer lokalernas grundbrusnivå med 10-30 dB och gör radioapparaterna döva - dvs. områden som fungerade innan med marginal slutar nu att fungera i mer eller mindre fläckvisa områden eller arbetsställen som pumpgropar och andra driftutrymmen som sällan besöks etc. - och problemet är att det finns ingen stans att ta vägen då när förflytta sig från en störande armatur så går man in i nästa och det hela är som en våt störfilt som inte fanns innan.
Först var det energisparlampor, men de var så dyra och så få att med lite avstånd från dem så var problemen oftast borta.
Sedan kom armaturer med elektronisk ballast - både för halogenlampor och senare lysrör - nu börja det vara svårt att hitta områden som är relativt radiotysta i avseende störning.
Idag håller man på att fylla igen andningshålen med vita LED-lysrör som ersätter de med kvicksilverrör och det blir ännu mer jävligare - trots allt har väldigt mycket lysrör till än idag bestått av drossel och glimtändare och de är radiomässigt tysta - men nu tar man bort dem, ta bort drosseln som skulle kunna filtrera och så skickar de nyinstallerade LED-rören ut en jäkla massa skräp ut på matningskablarna och beroende på vilken standard så mäter de inte över 30 MHz på just kablarna, men de kan stråla rejält mycket vid 400 MHz också, mer än själva röret med de vita LED (exkluderat den lilla omvandlaren i ändan av röret där störningarna börjar och sedan vidare ut efter elkablarna)
Jag hatar skiten då de som köper hem tittar bara på priset och inte om det passar i de anläggningar som sedan får rören och i kravspecen har mycket hårdare och lägre emissionskrav radiomässigt än vad allmänna standarder tillåter (de tillåter att skicka ut rätt mycket störningar) - många inköpare är inte ens medveten att man som kund faktiskt kan ställa sådana krav om man tänker köpa rör och armaturer från 100-tal till flera tusental!!! - och givetvis får betala mer för dem men är ändå långt billigare än att byta och bygga om tillbaka till drosselbaserat igen för att LED-rören stör så mycket att det påverkar verksamheten och tom. stoppar den med stora kostnader.
Idag så är det allt oftare ensamnattarbete och då är en komradio på oftast 400 MHz (kommersiell Tetra och via Rakel, 160 MHz är död sedan länge och går inte att använda i urban område längre pga störningar från elektronik) en säkerhetslina och ett krav för att tillåta arbetet alls över huvud taget och oftast också designad/programmerad att de larma mot basstationen och allmän utrop inom gruppen om de läggs ned för länge eller har varit fysiskt inaktivitet (vrida/vända, gående etc.) en längre period och nu börja incidentrapporter komma som i slutändan beror på att man nyligen har bytt ut/byggt om lysrörsarmaturer och ersatt med LED-lysrör som börja duscha en massa elektrosmog som höjer lokalernas grundbrusnivå med 10-30 dB och gör radioapparaterna döva - dvs. områden som fungerade innan med marginal slutar nu att fungera i mer eller mindre fläckvisa områden eller arbetsställen som pumpgropar och andra driftutrymmen som sällan besöks etc. - och problemet är att det finns ingen stans att ta vägen då när förflytta sig från en störande armatur så går man in i nästa och det hela är som en våt störfilt som inte fanns innan.