Koppla lysdiod på växelström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Icecap skrev:En LED pallar oftast bara 5V i backspänning så utan en vanlig diod kommer den att dö en snabb död.
Vill bara poängtera att föra vanliga ickehögintensiva lysdioder behövs ingen diod i serie med lysdioden. Jag har kört vanliga LED:ar på 230VAC med endast ett helt vanligt förkopplingsmotstånd utan problem.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De 5V gäller faktisk alla de LED jag har kollat databladet på (har väl sett enstaka på 7V eller så) så du har tur du.

Jag hade en hel del problem med LED som pajade av 6V backspänning.... men sedan bytte jag jobb och då var det lugnt ;-)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ice cap, jag kan bara inte låta bli,,, förlåt mig,,,,,<men sedan bytte jag jobb och då var det lugnt> ,,,. , .. var det någon mera kompetent som tog över? Det är inte illa menat, kunde inte låta bli...

prototypen
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja, det var en konkursförvaltare som tog över och sade upp mig, dagen efter ringde min nuvarande arbetsgivare o frågade om jag hade lite tid att hjälpa honom med "lite smågrejer".

Nu är jag tillsvidare anställd hos samma och har häcken full med jobb, sitter i källaren hemma o jobbar, lagom pendling!

Så det var en mer kompetent men inte på tekniken!

Det är tufft med ett 4-manna företag som blir blåst på 1,5 mille... :-(
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu är vi långt ifrån tråden men jag bara fortsätter.

Icecap, jag bara varnar dig, det är ingen bra lösning, man måste ha avstånd mellan jobbet och (småbarns)familjen. Jag började i källaren och det var en evig blandning av barn som "hjälpte till" och barnpassning. Nu sitter jag i ett uthus (ladugård med en 300 kvm) och 30 meter till familjen och det är mycket bättre.

Prototypen
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag vet. Barnen är på skola/fritis, frugan jobbar (än så länge) men jag har mina farhågor. Tyvärr har jag bara ett oisolerat strömlöst garage fyllt med en massa skit och 13 mil till min arbetsgivare så pendling är inte att tänka på.

Jag har dock möjlighet att hyra mig in på ett kontor till en billig peng, tyvärr krävar det trådlöst internet då.... Funderar fortfarande men en lösning ska hittas innan ungen skits ut ;-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

edit: det hann emellan två inlägg. Men jag svarade på:
"Det är tufft med ett 4-manna företag som blir blåst på 1,5 mille... "

Usch ja. Jag har också varit där.

Off-topic, jag vet. Men det kan ge lite perspektiv på saker och ting:
Jag var ansvarig på en radio som gick lite dåligt. Det berodde inte på själva verksamheten utan snarare på att det fanns folk som inte gjorde det de skulle. Jag erbjöd mig att köpa företaget, ville bara ta lite semester först. När jag kom tillbaka efter knappt två veckor (som förövrigt var min enda semester under de fyra åren) så satt det ett papper i faxen som berättade att stationen gått i konkurs. För att göra det hela ännu roligare så hade jag precis skrivit på ett hyreskontrakt som innebar att jag skulle få 5 minuters promenad till jobbet istället för en halvtimma. Så nu sitter jag i en lägenhet och kan se lokalen som en gång tillhörde sveriges största lokalradio -som jag dessutom kunde ha ägt. Ett halvår efter att jag flyttat hit så träffade jag min nuvarande sambo. En månad senare trillade jag med handleden före rakt igenom balkongdörren (av glas). Då insåg jag att det inte kunde bli värre. Tyvärr hade jag fel. Jag började jobba på en annan station och gick in i den berömda väggen.

Men är man envis så går det ändå. Jag äger ändå två musikstudios, har en underbar sambo och är påväg att starta företaget jag alltid velat ha. "It ain't over until it's over!" :)

Sorry för trådkapningen, men Icecap fick mig att tänka tillbaka. :)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Back on topic!

Någon nämnde seriediod, varför inte sätta två superstarka lysdioder i antiparallell.
Hälften så många motstånd och ingen snedbelastning av transformatorn.

Sen får du räkna ut en resistor för dubbla önskade strömmen eftersom varje LED bara nyttjar hälften (samma sak om du kör med seriediod).

Exempel:
Trafo: 10V~
LED: 2V / 20mA
8V / 40mA = 500 Ohm
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

När man får veta vad som ska göras är det alltid lättare, Tony har delvis rätt men sätt en likriktarbrygga UTAN GLÄTTLYT så lyser alla led på alla halvperioder. Som belysning torde det vara vita dioder och de har 3-4 volt i framspänningsfall så då får man räkna en gång till.

Prototypen
Skriv svar