Ett lagat servermoderkort.
Efter att ha stängt av servern för att uppgradera en hårddisk så ville den inte boota igen - svart skärm, inga beep codes, dött tangentbord, ingen diskaktivitet, men tänd power-LED och snurrande fläktar. Moderkortet är ett
Supermicro A1SAi-2550F med CPU ur Intels C2000-familj som är känd för just detta problem: de har ett hårdvarufel som gör att klocksignalen som används för att läsa ut BIOS för boot slutar fungera efter några år. Detta kort köpte jag 2014 så det har ändå hållit längre än väntat!
Turligt nog så har smart folk kommit på en enkel fix: bara att koppla ett motstånd mellan +3.3V och klocksignalen som pullup. Tydligen är det high-side-drivern för klocksignalen som lägger av och drar man upp signalen så kommer den igång igen. Se t.ex.
https://www.eevblog.com/forum/microcont ... -failures/
Både klocksignalen och +3.3V är åtkomliga via TPM-headern på kortet! Så jag rotade fram ett passande kontaktdon och ett hålmonterat motstånd (jag chansade på 330 Ω vilket verkar funka):
SAM_3369.jpg
Detta ger nästa lika ful klocksignal som
Dave Jones fick i sin lagningsvideo - men funkar gör det! (Innan fixen var signalen helt död.)
LPC0.png
Så nu bootar den igen. Riktigt najs för det är nog inte så lätt/billigt att hitta en ersättare som går att driva på 12 VDC och som tar DDR3 ECC SO-DIMM:ar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.