Har några chassifläktar i datorn som jag kör antingen på 5 eller 12 volt vilket väljs manuellt med en liten knapp på sidan på datorn. Det roligaste vore dock om detta slog om automatiskt precis som CPU-fläkten som har ett eget uttag. Jag vågar dock inte köra alla fläktar på detta uttag eftersom jag inte vet hur mycket ström man kan ta ut där.
Tanken var då att använda det uttaget som styrning för alla fläktar. Kanske med en schmitt-trigger...? När spänningen på CPU-fläkten ligger över en viss nivå går fläktarna på typ 12 volt, annars typ 5 volt.
Någon som har nån idé på hur jag ska koppla?
Fläktstyrning
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Tackar.
Relä kan ju funka ja. Eftersom knappen som switchar mellan 12/5 volt redan finns så är det ju bara ersätta den med reläet mer eller mindre.
Vill inte krångla till det med separat temperaturstyrning eftersom styrningen till CPU-fläkten redan funkar väldigt bra.
Nån som har några enkla schmitt-trigger kopplingar eller länkar till sådana?
Relä kan ju funka ja. Eftersom knappen som switchar mellan 12/5 volt redan finns så är det ju bara ersätta den med reläet mer eller mindre.
Vill inte krångla till det med separat temperaturstyrning eftersom styrningen till CPU-fläkten redan funkar väldigt bra.
Nån som har några enkla schmitt-trigger kopplingar eller länkar till sådana?
- MicaelKarlsson
- Kontakt: