Mäta ström i en 230V ledning med µC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
niclas

Mäta ström i en 230V ledning med µC

Inlägg av niclas »

Jag skulle behöva mäta hur mycket ström som flyter genom en 230V ledning med en µC. Mätningen måste vara "beröringsfri". Har ni tips på några billiga mätkretsar eller om man kan göra något enkelt själv. Strömmen är <= 16 A
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är 230Vac kan man använda en strömtransformator. De finns i olika storleker och fabrikat, ELFAs sortiment finns här
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Intressant projekt.

Inlägg av SvenPon »

Okunskapsfråga.:
Kan jag använda denna trafo för att mäta mitt strömuttag i lägenheten.

Bakgrund:From. 1/10 så får jag själv betala min elförbrukning i lägenheten.
Mätaren sitter i källaren så jag kan inte kolla.

Tänkte sätta någon form av sensor på inkommande strömkabel.
Sedan via min Pc läsa av förbrukningen och presentera med lite snygga staplar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Till SvenPon

Om du får detta att fungera så köper jag en utrustning (om pris och sånt blir OK) men gör den för 3 fas och jag behöver upp till 35A.

ska du mäta energi så måste du ta med fasvinkeln också, dvs mäta spänning också. Jag behöver inte energi, bara ström så jag kan planera elvärme, lödmaskin, tvättmaskiner, värmepumpar, motorvärmare mm. Titta på snedlaster mm.

Prototypen
Croaton

Inlägg av Croaton »

För att följa upp med okunskapsfrågor:
1. Hur mäter man strömen från en strömtransformator?
2. Vist borde man kunna mäta strömmen på nollan om man endast är intresserad av totalen på alla tre faserna?

/Croaton
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

1. Man får ut en spännig som är i propotion till strömen.
2. Nej. Är belastningen jämn blir strömen noll.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Strömtransformatorn består väldigt ofta av en ringkärna som träds direkt på ledningen som ska mätas, sedan finns en lindning till som belastas med ett motstånd och över detta motstånd mäter man en spänning som då är proportionell mot strömmen.

Okunskapsfrågan:

NEJ det går inte mäta nollan därför att faserna är fasförskjutna 120 grader i förhållande till varandra. Om alla tre faserna är lika belastade så går det ingen ström i nolledaren, den går att koppla bort. Fasströmmarna tar ut varandra. Det finns belastningar som inte har någon nolledare därför att det inte behövs.

Trefas = tre transformatorer.

Prototypen
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad man ska komma ihåg med strömtransformatorer är att de ger ut en ström som är linjär mot den ledning de mätar på. Om man vill omvandla denna ström till en spänning använder man en ström-till-spänning omvandlare, en sådan kallas även ett motstånd!

Sen får man ju välja om man ska ha något RMS-grejs på osv, vilken upplösning osv men det är inte allt för svårt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag byggde förra hösten en strömlogger till mina föräldrar.
Använde:
Bild
48138 på kjelle, bra noggranhet.

Och till dessa tre använde jag tre st E27 specialsäkringshuvar, där fasen gick ut i en båge som man kan fästa tången runt. Mycket smidigt men attan så dyrt. Gjorde det enkelt att mäta tre faser åt gången direkt i säkringcentralen utan att behöva öppna den!

Köpte adaptrarna på Elfa, kan dock inte hitta dem nu :(

edit: Bild Och här har vi propphuvarna med! TACK :)
Senast redigerad av AndLi 16 oktober 2006, 15:46:50, redigerad totalt 1 gång.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

AndLi: Propphuvarna har art nr:76-454-27 hos elfa
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Icecap skrev:Vad man ska komma ihåg med strömtransformatorer är att de ger ut en ström som är linjär mot den ledning de mätar på.
Är de verkligen linjära? Brukar man inte lägga på en motspänning på sekundärsidan för att hålla sig runt nollpunkten, sen mäter man lätt hur hög motkopplingen då trafons egenskaper är kända.

Orkar man inte hålla på med spolar kan man försöka sig på Hallsensorer (magnetfältssensorer). Då får man det lite knepigare med kalibreringen, men man kommer nog undan med lättare montering.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nejdå, så länge du inte bottnar järnet i trafon så är den linjär (nån procent hit eller dit) och strömmen ut har ett känt förhållande till inströmmen. Omvandling till spänning sker med ett motstånd så har man en AC spänning som är prop till strömmen med nästan alla övertoner och nästan rätt fasläge. (jag törs bara skriva nästan).

På många strömtrafos står det uttryckligen att de inte får köras med sekundären öppen (utan strömmotståndet). Utan ström i sekundären så blir det ingen ström i primären och då blir det en massa volt över primären som blir ännufler volt över sekundären och så får man ljusbåge och Teslaspolens vänner jublar.

Hallsensorer är nog bra men det är lite pilligare då man måste ha en kärna med gap. Den dag vi har DC in så måste vi kanske utveckla den tekniken också.

Prototypen
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

prototypen skrev: Om du får detta att fungera så köper jag en utrustning (om pris och sånt blir OK) men gör den för 3 fas och jag behöver upp till 35A.

ska du mäta energi så måste du ta med fasvinkeln också, dvs mäta spänning också. Jag behöver inte energi, bara ström så jag kan planera elvärme, lödmaskin, tvättmaskiner, värmepumpar, motorvärmare mm. Titta på snedlaster mm.
Strömshunt + spänningsdelare till en A/D på en mcu borde räcka.
Sen ska man ju ha lite mjukvara, men det är den roliga delen juh :)

Alt 3x"strömtrafo" + 3xVäggvårtor i trefaskontakt så kan man mäta utan ingrepp i anläggningen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

blueint

Jättebra att du tycker det är kul med programmering, jag har bestämt mig för att jag är för gammal att börja med programmering (har inte tid heller). Hårdvara kan jag sedan många är tillbaka. Strömtrafo, shunt och till och med en RMS krets kan jag klämma dit men sen skulle jag behöva en server som gör att jag kan kolla via ethernet och en dator (med vebbläsare) hur det står till med strömmarna.

Ingrepp i anläggningen är inget problem. men jag vill inte ha en omgång kabel till. jag har stort hus och än större verkstad.

Fixar ni det?

Prototypen
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Nu blev jag tänd på detta.

Inlägg av SvenPon »

Ok nu har jag startat projekt att läsa av min strömförbrukning lägenhet.

Jag lindar ca 100 m tunn koppartråd på en ferritstav(typ mellanvågsantenn)
Tråden uppvisar 95 ohm när jag mäter.

Jag tänker fästa denna ferritstav längs den kraftkabel som kommer in till
säkringsskåpet.Min förhoppning är då att jag skall kunna läsa av spänning
över spolen propotionell mot lägenhetens strömuttag.

Vad tror Ni är det rätt väg att gå ? (spolen är inte färdiglindad) ;-)
Skriv svar