Mystisk tvättmaskin som släpper material

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av maDa »

Inte så elektronik-relaterat, men provar ändå.

Vi övertog en Electrolux-tvättmaskin när vi flytta in. Den ska vara runt 10-12 år gammal enligt tidigare ägare. De tidigare ägarna sa att den inbyggda tork-funktionen inte fungera så den använde de inte längre. Det stämmer bra för när vi råka aktivera den en dag av misstag så lukta det bränt och jordfelsbrytaren löste - så jag har numera kopplat ur värmeelementet för torken så det inte ska behöva ske igen.

Men den dras även med ett annat problem ibland. Vid körning av vissa program eller vissa val - så hamnar det en massa smuts i form av "grus" och "smörja". Gruset känns som en blandning av kalk, sand, gammalt tvättmedel, väggputs och lite så. Smörjan påminner lite om gammalt mycket fint ludd och vatten. Inget luktar illa på något sätt. Vi har inte kunnat se något mönster i det men än att kanske händer 1/10 gång. Vi själv använder alltid flytande medel.

Så det känns som det sitter en stor kaka med något som släpper lite helt slumpmässigt. Renslucka, slangar och annat är kontrollerade och ser fint ut - så kan inte hitta vart det sitter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av JimmyAndersson »

Kanske det sitter utanför (inner)trumman?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14893
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av mrfrenzy »

Kör en 90-graders tvätt per vecka tills problemet försvinner.
Moderna maskiner har numera oftast ett separat rengöringsprogram just för att ta bort avlagringar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2978
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av Danny »

Det sitter en luftkanal på ena sidan som ofta fylls med gegga i kombitvättar.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av StureS »

Fyll i ordentligt med tvättmedel, Klorin och annat du kan komma på för att lösa upp luddet. Tvätta sedan på 90 grader med tomt i maskinen.
Upprepa tills allt är borta.
cittra49
Inlägg: 279
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av cittra49 »

Det kanske är mycket kalk i vattnet, då sätter sig skiten utanför den roterande trumman, bytte lager på min maskin och yttertrumman hade gjort spår i kalkavlagringarna i yttertrumman, skrapade bort allt och det va säkert 5-6mm tjockt lager.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av maDa »

Ja, det är massor av kalk i vattnet här nere.

Jag känner det blir lite svårt att de-montera hela maskinen pga. utrymmesbrist. Vi pratar också om kanske snygga till badrummet om några år så hade varit bra om den hade varit brukbar några år till. Vågar man hälla på avkalkningsmedel tro?
Danny skrev: 15 augusti 2021, 19:59:25 Det sitter en luftkanal på ena sidan som ofta fylls med gegga i kombitvättar.
Det stämmer, den såg jag när jag koppla ur elementet. Kan det vara idé att montera ur hela luftkanalen och försöka rensa?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av Jonyverse »

Det finns rengöringstabletter för tvättmaskinen som löser upp tvättmedelsrester och det utfyllnadscellulosa som tvättmedel kan innehålla.
Det blir ofta lite äckligt med gegga från det med tiden.
limpan4all
Inlägg: 8218
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av limpan4all »

En flaska ättika i den och ett högtemperaturprogram avkalkar den effektivt, ingen förtvätt...
Men se till att ha fungerande vädring.
Akai
Inlägg: 1391
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Mystisk tvättmaskin som släpper material

Inlägg av Akai »

Jag brukar köra kalkosan, en flaska.

OBS tar ej ansvar för problem som kan uppstå. Det finns säkert maskiner som inte tål denna behandling. Men den räddade våran sjukt äckliga och illaluktande maskin. Hade jag inte kommit på ett bra sätt att få den ren hade jag fått köpa en ny.

Ta ut facket för tvättmedel, lägg det i en hink varmt vatten och ha i en skvätt kalkosan.

Häll resten av flaskan i trumman, stäng luckan och ta en vattenslang och fyll upp trumman med varmt vatten genom tvättmedelsfacket, ända upp till slangen i facket.

Vänta lämplig tid, 12 timmar?

Kör sedan tömningsprogrammet tills trumman är tom och sätt tillbaka facket i maskinen efter rengöring med svamp eller liknande. Hålet för facket kan också behöva en omgång med kalkosan.
Kör det varmaste och längsta tvättprogrammet för att få bort rester av kalkosanet och löst sittande smuts.

Kan säga att jag blev förvånad när jag körde tvättprogrammet efter att den stått med medel i första gången, helt otroligt vad med smuts det låg och flöt runt i vattnet! Stora bitar äckel :D och vattnet var alldeles grått

På detta sätt kommer man åt kalket och smutsen som sitter högt upp i trumman.

Hade provat flera olika "maskinrengöring" och inget hjälpte. Efter en vecka var lukten tillbaka.
Skriv svar