Jag tvättade min nyvkel till en V70 i tvättmaskinen. Funkade först fint efteråt. Fick hjärnsläpp och tänkte inte på att öppna och torka och tvätta med IPA eller dylikt.
Nu funkar den inte. Oavsett vilken kanpp jag trycker på låser den upp bilen och drar ner rutorna, vilket tyder på att den agerar som om knappen "lås upp" är intryckt. Har dock kontrollmätt alla knappbrytare och de beter sig rätt och likadant. Det kan vara ett avsiktligt failure mode i konstruktionen. Det positiva är att den uppenbarligen sänder radio. Förutom denna kontrollmätning har jag bytt batterier och tvättat med ipa och borstat bort lite ärg-ludd som uppstått här och där.
Vad mer kan jag kolla innan jag pungar ut med 3000 kr för en ny nyckel?
Som jag skrev i första inlägget har jag tyvärr kontrollerat brytarna. Jag tvättade också med IPA och elektronikrengöring, och borstade bort lite grönt ärg som uppstått. Bytte batterier.
In i ugnen med kretskortet och ställ den på 40-50 grader och låt den ligga där en halv timme till en timme
så att all fukt som kan ligga under IC kretsarna förhoppningsvis försvinner.
Det är nog sista halmstrået du kan ta
det är inte fukten som är problemet utan oxidbryggorna som den skapar,
och de ligger kvar och leder fast fukten torkat bort,
hur duktig är du på att löda?
löda bort den stora icn och rengöra under,
eller någon kanske har idé om hur man löser upp oxid?
gissar nu....
saltsyra?
sedan tvätt med vatten och blås med tryckluft under icn och alla komponenter...
Risken är att det är kontakterna som är problemet om det är vatten i dem både med korrosion om spänningen har varit påslagen och att vatten fortfarande finns kvar där.
sådana saker kan ta flera veckor på sig att torka , så det där med 'torra' går inte att se på utsidan då det fortfarande kan vara under kretsar och i det här fallet inne i kontakterna
För att få ut vatten så är det nog 2 metoder - ugn strax över 100 grader så att vattnet kokar ur kontakterna (inte att rekommendera om nyckeln har flashminne även om det troligen tål det en kortare tid) i sig eller vakumsugning till enstaka mBar vakumtryck i en deccikator för att ånga ur fukten vid rumstemperatur, speciellt i de mer eller mindre täta kontakterna då det annars kommer att gå väldigt långsamt annars. ett 3' alternativ är att att värma vit genomskinlig kattsand (silicagel) till 180 grader tills det är knastertorrt och man ser de blå inblanddade 'pärlorna/kosset) börja bli lila mot rosa - vilket kan ta mer än en halvtimme i ugn, efter det hälla i hett en glasburk med plåtlock (modell äppelmosburk) på med locket och låt svalna - peta i nyckeln, på med locket där så kan torktiden minskas en del då när det är under 1% Rh så drar det fukt på helt annat sätt än i rumsluft, dock kommer det fortfarande ta en del tid för dom relativt täta kontakterna av döma på bilderna.
i och med att du har haft ström på den så kan det också finnas ärg inne i kontakterna och leder över tillräckligt ändå även efter torkning - så det kan bli att byta en eller flera kontakter ändå.
Jag har ganska god lödkunskap och skulle nog kunna löda bort och tillbaka ic:erna, även om det är i utkanten av min kunskap. Har tillgång till utrustningen som krävs.
Men är det verkligen troligt att problemet kan vara utanför IC:erna i det här läget? Är det troligare än att felet är inuti dem?
@xxargs, du skriver ”kontakterna” men jag antar du menar brytarna, ”knapparna”. De har jag som sagt kontrollmätt och de öppnar och sluter sig som de ska.
IC kapslarna i sig brukar överleva vatten. Dock kan det vara bra att ”baka” de innan man tar lös dom. Fukt kan om man ha otur spränga kapseln. ( gör som förslaget att köra dom i ugn före)
Förstår fortfarande inte varför jag ska byta brytarna när de öppnar och sluter som de ska
Men jag kör kortet i ugnen nu, även om det var några veckor sen detta skedde.
Om jg ska löda om en krets så är det väl bara den märkt ”232D H131” som är aktuell, de andra har ju sina paddar runt om och de är ju rengjorda och inte ihopärgade?
Knapparna kan innehålla fukt som räcker för att ge fel signal till processorn. Men när du resistansmäter så har du kanske en högre mätström som då övervinner fukten i knappen?
Edit
Rättat Ohm till resistansmäter
Senast redigerad av Palle500 17 augusti 2021, 10:44:45, redigerad totalt 1 gång.
Radiohead skrev: ↑17 augusti 2021, 10:37:45
Förstår fortfarande inte varför jag ska byta brytarna när de öppnar och sluter som de ska
Men jag kör kortet i ugnen nu, även om det var några veckor sen detta skedde.
Om jg ska löda om en krets så är det väl bara den märkt ”232D H131” som är aktuell, de andra har ju sina paddar runt om och de är ju rengjorda och inte ihopärgade?
Jag tror att det är ditt sista halmstrå. Processorn verkar du ha fått ren, förhopnningsvis. Att löda bort och dit radiokretsen gör nog ingen skillnad.
Så löd bort alla strömbrytarna och se om den uppför sig rätt när de är borta. I värsta fall är problemet att något hänt med GPIO:n i processorn dit knappen går.
Löder du bort knappen och gör en fulbygling med pålödda sladdar eller gem eller nåt annat lämpligt på kretskortet så märks det ju direkt om det är knappen. ev löda bort en annan knapp och kastbyta.
När du mätte knapparna - gjorde du och såg att det var riktig avbrott - dvs. större än 10 MOhm. Har du ärg och fukt kvar inne i knapparna så kanske det hamnar på 100 kOhm - 1 MOhm och det kan räcka för att aktivera knappen och sändaren drar igång.
På gamla HP-räknare med Saturnprocessor så drog kretsen 5-10 nA i viloläge (räcker över 1000 år i beredskap på en standard uppsättning LR44/357 knappcellsbatteri [1] och det finns dokumenterat för HP10C/HP12C med över 20 års (sparsam) användning på medföljande orginalupsättning batterier i räknaren) och ändå detekterar knapptryckningar på åtskilliga kOhm, ja kanske i området MOhm i resistans för att aktiveras... - så det räcker inte att bara 'pipa' kontakterna för att se om de sluter eller har avbrott - troligen måste du lyfta några av kontaktens paddar för att mäta rätt och inte se kretsens belastning.
[1] av någon anledning räcker inte remake på HP10, HP12C, hp35s med ofta emulerad Saturnus-prolle på långa vägar lika länge i avstängd läge på 2st parallellkopplade lithium knappceller som originalen med LR44-celler - man gör sämre och mer strömslukande grejor idag även i viloläge/sleep-lägen än man lyckades på mitten av 1980-talet när det gäller strömsnåla designer...
Jag lade kortet i ugnen på 110 C (uppmätt) i nån timme.
Nyckeln betedde sig annorlunda och verkade funka. När jag kom till bilen funkade den inte igen.
Så, ny bakning. Sänkte tempen lite, eftersom lacken mörknat lite första gången. Väntade till nästa dag att testa igen.
Nu verkar den funka! Trodde inte det skulle hjälpa eftersom det gått 2 mån sen tvätten. Nyckeln är dock degraderad till reservnyckel ett tag framöver. Egentligen borde man väl byta brytarna ändå.