centralannten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

centralannten

Inlägg av danei »

Jag försöker få fart på en antenn anläggning. Men jag har insett att mina kunskaper är något begränsade på det området.
Anläggningen består av tre antenner som kopplas samman via en antennförstärkare som har tre separata ingångar.
Som jag förstår det så är det en radioantenn. Märkt AM/FM på förstärkaren.
En VHF (gamla ettan)
Och en UHF (gamlatvåan och fyran, numera digitaltv)

Anläggningen är vad jag vet inte använd på år och dar. Men vi ville ha in diitaltv på den. Det gick inte så bra. Men det blev bättre när vi tog bort radioantennen och det jag tror är VHF. samt dämpsasen som satt innan förstärkaren. Förstärkaren har även en ställbar dämpning på samtliga ingångar. Men den har vi inte pillat på.

Resistansen på antennen var mycket låg. Så jag misstänkte att antennanslutningen var ärgad. Så jag lossade den som jag trodde var UHF. Men resistansen var fortfarande nära noll. Det visade sig att den jag kopplade bort var inkopplad på radio ingången. Frågan är om jag har vimsat till det eller om någon har varit där och pillat tidigare.

Visst borde antennerna ha en hög resistan allihop?
Komentarer på allt är välkomna. Är jag helt fel ute?
Jag ska fixa bild på antennerna så kanske någon kan identifiera vad som är vad.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Resistansen på en antenn beror helt och hållet på vad det är för antenn. En J-pole t.ex. är en ren kortslutning för DC, men som antenn fungerar den riktigt bra. J-pole används dock inte som TV-antenn, men finns flera typer av antenn med samma koppling.

Ifall antennerna är en Yagi skall du ha oändlig DC-resistans, ifall de inte hittat på någon rolig anpassning, vilket är rätt otroligt.

Är radioantennen en vertikal dipol? Isåfall skall det inte vara kortslutning.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

de nya digitala sändningarna ligger i ett annat frekvensband mellan tex tv1 och tv2/tv4 så antenner o sammankopplingsfilter kan ligga fel i frekvenstäckningen så det blir problem om man har långt till sändaren och signalnivåerna ligger på gränsen

förstärkare kan också ligga lite fel i frekvensområdet

digital tv kräver rätt höga signalnivåer annars blir det hackigt eller hel mörkt på skärmen när det är analogt så blir det brus o sämre bild men man kan fortfarande se vad som sänds.

du skulle kunna testköra enbart med den antenn för det högre frekvenserna och se om förstärkaren behövs.

går inte att likströmsmäta antennerna de är ofta likströmsjordade så dessa mätvärden får du inte ut så mycket av.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Misstänker att det här är en gammal antennanläggning (före TV4's tid)
och då blir det lite svårt med mottagningen på övre UHF bandet.
Dom gamla UHF antennerna har sämre mottagning på kanalerna runt 50 och uppåt, och där ligger många digitala muxar idag.
Inte blir det bättre av en förstärkare som även förstärker bruset.
En ny rejäl UHF antenn gör ofta susen, och ska man ha en antennförstärkare ska det vara en lågbrusig monterad nära antennen.
Många tror att en antennförstärkare gör undervärk men den skall bara
vara till för och kompensera för långa antennkablar och flera uttag.
En multimeter mäter nära noll i en antennanslutning då det sitter en
BALUN(BALansed UNbalansed) där, den omvandlar antennens dipol
300 Ohm till anpassning av koaxkabels 75 Ohm.
Balunen är en typ av kopparlindad transformator därav den låga resistansen
och det är hel normalt.

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Den gamla antennförstärkaren kan vara en kanalförstärkare, alltså en avstämd, selektiv förstärkare för en enda TVkanal och då går det inte med TV 4 och digital TV. Kolla om det står någon siffra 2-12 på VHF förstärkaren och 21-69 på UHF förstärkaren.

Är det separata delar för VHF, Radio och UHF på en "bottenplatta" så kan det vara kanalförstärkare.

Prototypen
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jag kan faktiskt meddela att antennförstärkare KAN göra underverk :) Eller, inte riktigt så dramatiskt kanske. På sommarstugan 2,5 mil utanför Uppsala är det svårt att få in DigitalTV pga träd. Utan förstärkaren får man usel bild och uselt ljud, i princip oanvändbart oavsett riktning på antennen. Med förstärkaren (felplacerad, sitter precis innan boxen dessutom) går det att få en skaplig bild från någon Stockholmssändare. Inte perfekt, men det går att se iaf.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

[bakåtsträvare]
Det var bättre med de analoga sändningarna.
Jag tittar hellre på en svartvit grynig bild med brusigt ljud än att jag ser en skärm full med stora fyrkanter och ljud som i bästa fall låter "e....ka.....s........fö...." :roll:

Bättre med digital-tv? Nja.....
[/bakåtsträvare]
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Håller helt och hållet med dig, Jimmy! Digital-TV är ett steg åt sidan och två bakåt...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu har jag tagit kort på antennernaantennerna och förstärkaren

EDIT: I Teracoms så kallde "Frekvenstabell digital-tv, större stationer" Står det.
Norrköping/Krokek 36 46 60 28 62
MUX 1-5
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det var en mycket "upplysande" bild på förstärkaren. Det står att det är en "selektiver" och det kan tyda på att den förstärker bara vissa kanaler. Mera bilder!

Prototypen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja visst försträrker den bara de kanaler som ska gå just på den antennen. Om det är glapp mellan vet jag inte. Vad vill du ha bilder på?

Jag hittade en kanal-frekvenstabell också.

Kod: Markera allt

MUX 1   Kanal 36  594MHz
MUX 2   Kanal 46  674MHz
MUX 3   Kanal 60  786MHz
MUX 4   Kanal 28  530MHz
MUX 5   Kanal 62  802MHz
Men jag hittar ingen information om vilka kanaler som ligger på vilken MUX så jag vet inte vilken det var sämst motagning på.[/url]
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag var lite ironisk om bildkvaliten, det var väldigt mycket blixt i bilden.Vilken kanal har ni analog TV2 på? Där har du nog bästa förstärkningen på förstärkaren om den är selektiv. Är den bredbandig så ska den förstärka hela UHF bandet rakt av.

Prototypen
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom det är bytt till digitaltv kan det kanske finnas en chans att antennerna pekar på en slavsändare som försvunnit i bytet, dvs du måste kanske rikta om.

Antennen i mitten är UHF. Dom brukar kunna ärga i anslutningen, men var försiktig om du lossar anslutningen plasten blir svag som tusan när de sutit uppe några år. Får du upp den hel, så skrapar du lite på kontaktytorna, får du sedan ihop den kan du köra några år igen.

Förstärkaren har förstärkning på UHF band 4/5 (IV/V), hela bandet, så om den är hel, borde den förstärka digitaltv också. Jag är inte kunnig på digitaltv så jag vet faktikt inte hur känsligt det är för förvrängning av signalen. Förstärkaren verkar vara bra kvalitet för mindre hus, men en del har hänt på förstärkarefronten sen den byggdes, Den bör ha tillräckligt bra fasgång för digitala signaler.

Försök koppla in digitalboxen före förstärkaren, så kan du utesluta förstärkaren som felkälla. Är det dålig signal så satsa på en större antenn istället för en liten antenn och förstärkare. Åskan brukar ofta ta förstärkarna. Speciellt billiga förstärkare brukar vara så dåligt skyddade att de går sönder om åskan slår ned i grannkvarteret.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då höll jag ändå ett papper för blixten för att lätta upp det. Jag har sämre bilder.
Det var den antennen jag trodde var UHF. Anslutningarna till den har jag kollat. (Det syns på bilden att anslutningsdosan saknas.) De såg fina ut. Men det var inte den antennen som var ansluten till UHF ingången på förstärkaren. Så det är nog där felet är.
Visst borde den över vara radio och den nedre VHF. Antennerna är nog riktade mot huvudsändaren. Det känns som att det bör vara den riktningen. Men det kan ju vara värt att kolla.

Tack för hjälpen
Skriv svar