Detta går väl alldelens lysande, Största problemet är väl att göra om fästena så det passar, elektriskt är det simpelt då generatorn har inbyggd regulator. Tjocka tråden till batteriet och tunna (ofta blå) till lampan Se bara till att generatorn får tillräckligt högt varvtal, en traktordiesel varvar ogärna över 2500 varv och generatorn tål upp till 10000 varv per minut. Titta på remskivorna på den motor där generatorn satt och försök få till ungefär lika varvtalsområde för generatorn. Å andra sidan växelströmmare är toleranta mot det mesta.
Jag har en Ford Granada generator på en Fiat traktor
Remskivan på en växelströmsgenerator är generellt mindre eftersom den tål ett högre varvtal. Detta är till stor fördel eftersom du kan få bra laddström redan vid tomgång.
Den mekaniska biten kan vara lite klurig, men på en traktor kommer man ofta åt prylarna bättre än på en bil. Dessutom brukar man inte behöva vara så "noga"!
Stämmer bra att remskivan va bra mycket mindre på växelströmmaren..
Det va inte några större problem med passformen, behövde bara sätta spännararmen i en annan bult.
Men.. den laddar inte för det tyvärr.. inte ens vid 2500 varv..
Beror nog på att vi var tvungna att använda likströmmarens stora remskiva pga annars kunde vi inte spänna remmen.
Ska ordna en mindre remskiva från skroten med rätt bredd och sedan köpa en kortare rem.
Skiljer kanske 5-6 cm i diameter mellan stor och liten remskiva. Kan det göra så att den inte orkar ladda?
Har du kollat att växelströmsgeneratorns laddningslampa-uttag verkligen är kopplad till laddningslampan - om den nu existerar - annars får du sätta in en egen liten lampa och koppla det till tändningslåsets 12 Volt (för att inte ladda ur batterie när traktorn står still - gamla traktorer brukar inte ha så avancerad elsystem och kanske bara en amperemeter som laddindikator och inte någon laddlampa )
Växelströmsgeneratorer till skillnad från likströmsgeneratorer _måste_ ha ström från laddningslampan för att komma igång pga. likriktardiodframspänningsfallet är mycket högre än magnetiska remanensens skapade spänning och hindrar den lilla strömmen att nå fältmagneten så att generatorns kan förstärka sig själv och starta upp - därför använder man strömmen från laddningslampan för att mata fältspolen vid startmomentet istället (det finns modernare växelströmsgeneratorer som kan klara att starta utan laddlampström - men är inget man kan förutsätta)
F borde vara fältlindningen, E tycker jag låter som jord (Earth) och N utgången till batteriet. Är du vågad så kan du öppna generatorn och kolla vad som är kopplat till vilket stift.
Här, (där jag befinner mig nu) har bägge gammeltraktorerna också fått byta till "växelströmmare"
(gissningsvis pga tidigare ägare, oberoende av varandra, råkat bränna likströmmarna, gillar visserligen likströmsgeneratorer, men detta synes helt klart vara en svaghet ohjälpligt förenad med valet av just sådana, tyverr...)
Kan ta reda på exakt hur det ser ut, samt ta några bilder om ni vill.
(Visserligen sitter där äldre BOSCH generatorer (och de har litet enklare utgångar ) men principen borde väl i övrigt vara densamma.
Arrangemanget Har funkat utmärkt hittills.)
I princip har det (med några mindre modifiernigar av elsystemet) i stort sett bara varit att plugga in dem istället för den gamla likströmmarn , passningen brukar gå att justera ganska bra även med standardfästen (eller varför inte tex leta ett gammalt justerbart "
fästöra på skroten och kapa till det med vinkelslip om det inte funkar, kanske behöver man också svetsa på någon passbit (på fästörat) om det krisar, men det brukar vara enkelt gjort.).
Ja det var ju inte så konstigt att det inte fungerade.
Mitt förslag är att du försöker hitta en ny med inbyggd regulator, titta i grannens Volvo eller på skroten. I stort sett allt passar utom SAAB och Ford V4, de går baklänges PGA drift från kammen.