tv med h-sync problem..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sven

tv med h-sync problem..

Inlägg av sven »

hej postade en tråd för ett tag sedan om min tv som hade problem med h-syncen, vitalinjer dyker upp tvärs över den övre halvan av bilden.... har upptäckt att när tvn har vart avstängd ett tag så är bilden felfri när man slår på den, men så fort den blivit "varm" så dyker dom upp...
alltså borde det vara någon komponent som ändrar sina egenskaper när den blir varm fast den inte borde... kan iof vara vad som hellst endå men är det nån som har nån ide om va det troligast kan vara?

edit: öppnade burken nu och kollade lite, på kretskortet märkt "crt driver" som bl.a elektronkanonen(heter det så?) sitter på sitter även 3 kretsar märkta TDA6101Q... runt dem så var kretskortet aldeles svart som om det blivit utsat för hög värme under längre tid, antar att det är där någonstans problemet sitter, frågan är bara om det är TDA kretsarna själva eller motstånden/kondensatorn som sitter mellan kretsarna som felar =/
sven

Inlägg av sven »

mätte resistansen på dom 3 motstånden som sitter mellan TDA kretsarna, alla visade 99.6kohm slog sedan på burken tills linjerna dök upp, slog av den och mätte resistansen, då var det plötsligt runt 37kohm på alla 3... och svagt ökande upp till 99.6 igen.. har det nått att göra med att kondingarna runt om laddas ur eller har det med värmen att göra?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

testa med kylspray
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Att motstånden ädrar värde har förmodligen att göra med att en kondensator laddas upp. Jag tror inte att felet sitter uppe på bildrörsplattan.

Har du vita återgångslinjer i bara övre halvan av bilden skulle jag gissa på ett dåligt vertkalsteg. Det är oftast en IC-krets som sitter skruvad på en kylplåt nere på kortet. Men det kan även vara någon kringkomponent i närheten av vertikalsteget.

Vad är de för en TV?
sven

Inlägg av sven »

det är en nokia tv, 6-7 år gammal. men är det normalt att det blir så varmt så kretskortet blir svart runt TDA kretsarna då?
sven

Inlägg av sven »

jag antar att sync kretsen är TDA8366an då "I2C-bus controlled PAL/NTSC TV processor, Horizontal synchronization with two control loops and
alignment-free horizontal oscillator" enda kretsen jag hittar med koppling te syncen.. men tråkigt nog är den enorm å knappast utbytbar för en hemmapulare =(
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

TDA8366 är en videoprocessor, som även sköter synkningen. Men strunta i den, kolla efter vertikalsteget som är en IC med vanligtvis fem eller kanske nio ben som sitter skruvad på en kylplåt. Den är relativt enkel att byta även för en hemmafixare.
Att det blir svart runt RGB-stegen är normalt. Det blir det runt alla varma komponeneter efter ett tag.

Vad har du för chassi i TV:n? En nokia som är så gammal borde ha monoplus eller stereoplus eller möjligen FX-chassi om det är en hundrahertzare. Eller vad heter apparaten, det kanske är lättare att ta reda på.
sven

Inlägg av sven »

ok.. ska kolla vidare imorrn, men den enda icn jag hittade som var monterad mot chassit var en audio förstärkare... men det är möjligt att jag missat nått...
rapporterar imorrn..
jo det är en nokia 6354 NiCAM
sven

Inlägg av sven »

tror jag har lokaliserat v-sync delen nu.. TDA8350,
"The TDA8350Q is a power circuit for use in 90° and 110° colour deflection systems for field frequencies of 50 to 120 Hz. The circuit provides a DC driven vertical deflection output circuit, operating as a highly efficient class G system and an East-West driver for sinking the diode modulator current"

kan de va den?
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Japp, det stämmer, det är vertikalsteget. Just TDA8350(Q) sitter i mängder av olika apparater, och brukar gå sönder med jämna mellanrum. Börja med att byta den kretsen, och hjälper inte det så brukar det sitta någon elektrolyt i närheten som kan torka.
sven

Inlägg av sven »

jo har beställt en ny sånn... men hur vet man om elektrolyten har torkat ut/pajjat har ingen multimeter med kapacitans mätning =(
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Då är det bara att testa med nya. Det är bara ett par stycken som det kan vara tal om, så det handlar inte om några fantasisummor.
sven

Inlägg av sven »

jag börjar fundera på om det är något innan vsyncen som felar, gjorde några mätningar och såg att pin 8 dvs flyback supply voltage pinnen bara har 41.5v när den enligt databladet ska ligga på 50v.. pin 4 (supply voltage) låg bara på 16v när den ska ligga på 40v, fast jag förstår inte riktigt databladet, på min värde är det ett sträck och på max värde står det pin 8 = 50v pin 4 40v, betyder det att det kan ligga mellan 0 och 40 då eller?
sven

Inlägg av sven »

fingrade lite med multimetern på ett ytmonterat motstånd som var kopplat till pin 8, när ja gjorde det så blev sträcken på bilden värre, kan felet ligga där kanske?

edit: vart lite osäker på om det är ett motstånd, det är helgult, men det står ck71 på kretskortet vid sidan om "motståndet"
edit igen: hittade en service manual och såg att det var en kondensator..
Senast redigerad av sven 24 maj 2004, 13:51:10, redigerad totalt 1 gång.
sven

Inlägg av sven »

har hittat service manualen nu... http://fileshare.eshop.bg/download.php?fileid=657
Skriv svar