(Obs! PDF!!)
https://www.agria.de/fileadmin/redaktio ... _en-gb.pdf
Såhär ser motorn ut:
(Obs! PDF!!)
https://www.agria.de/en-gb/service/all_ ... h=ac6fe8bb
Har nog en gammal tråd om maskinen någonstans här men jag hittar den inte...
Kom andra saker emellan då så jag glömde av detta, men kom på det igen nu när jag och brorsan städade hans garage och han undrade hur länge den skall stå där...

Nå, hursom, jag hittade igen den gamla originalmotorn som alltså är en Hirth 2taktare (detta är en gammal maskin från 60 talet).
Min far sade mig att han en gång bytt lager, axel, mm på den men han trodde att det var någonting med tändningen.
Jag har inte kommit åt att titta på maskinen ännu nyligen, men några dumma frågor jag har av vad jag minns av den:
Om spolen är paj, kan jag då linda om den med tex 0,80 mm emaljerad koppartråd över ca 200-240 Varv, eller har jag räknat fel?
(tänkte så klart mäta vad det är i original)
På primären och ansluta en ny spole externt till den, eller?
Om, skulle det fungera med en ny skoterspole (kopplad till den gamla omlindade primären) eller har jag haft otur när jag tänkte idag?
Vidare, om mot förmodan kondensatorn också skulle vara paj, kan jag ersätta den med en vanlig från en personbil eller motorcykel (och montera den externt), eller blir det sheiZZe då över tid?
Passar tex Bosch tändstift för tvåtaktare till denna motor?
Var 17 hittar man nya brytarspetsar som passar denna maskin??
Om strömspolen till lösa förbrukare (belysnings spolen) är paj kan jag linda om den med tex 1mm över 250 Varv?
(Den har väl ingen kritisk funktion här man jag tänkte använda den till ett par lampor när man använder maskinen vintertid tex)
Tips för att lossa svänghjulet utan att riskera att axelfästet på detta blir skadat?