Apparaten har två tentakler som sticker fram kanske 10cm framför objektivet, mellan spetsarna pulsas en IR-stråle som när den bryts triggar kamerans slutare. Givetvis är då skärpan förinställd på samma avstånd.
Det är steg ett, i steg två tänds även fyra stycken powerLED som får agera "blixt" för att kunna blända ner lite mer och få åtminstone liiite skärpedjup och ändå ha en relativt kort slutartid.
Allt ska monteras direkt på objektivet så att man kan "jaga" runt med kameran och försöka fånga en humla eller fjäril i gapet och fota den rackarn i luften. Eller så är det tänkt åtminstone.
Ett problem är att min finaste kamera visar sig vara ganska långsam, från att den triggas tar den ca 85ms innan slutaren drar iväg.

Min näst finaste kamera är dock hyffsat snabb och tar bilden ca 10ms efter impuls, under förutsättning att allt är förinställt och spegeln är uppfälld. Den hoppas jag kan fånga något på bild.
För tillfället fungerar det på en labbplatta inomhus, nästa steg blir att få med sig detta ut och testa i solljus. Kanske bländas sensors av solen?