Tack så mycket =) har en Instagram där jag har en liten bygglogg, Teslabimmer2020
Fanns många liknande med lite mer styrka i men jag ville ha likadana som satt för att få likvärdig funktion, AUPS4067D1 600v 120A
Har startat bygget via sfro, Bosse bildoktorn är besiktningsman. Styrkort är inhandlat från Evbmw.com en snubbe i Irland som har ett omättligt behov av att knäcka elbilars styrsystem
Då jag ska besiktiga som ombyggt fordon får jag göra hur jag vill egentligen, huvudsaken är att jag kan styrka att delarna kommer från en viss bil(styrka med chassinummer)
Hade jag bara kört via bilprovningen och kört med "motorbyte" så hade detta inte gått pga alla krav på EMC, och det som ställer till det är att alla bilar som tillverkas är Emc testade i komplett produkt och inte på komponentnivå.
Var i kontakt med Ingenext till en början med de ville ha runt 50 lök för ett styrkort som levererades helt utan programvara... Hittade sedan Damien Mgcuire från Irland, han är vår modern tids Elbils "hacker"cittra49 skrev: ↑15 juni 2021, 08:49:24 Verkar finnas en firma som säljer styrmoduler för tesla DIY, kanske nåt och kontakta om det kör ihop sig? https://ingenext.ca/ , väldigt kul projekt kommer att följa framgångarna slaviskt
I detta fallet så är det bara inverter som gått sönder, detta arbete påverkar inte utgången i regbes. Då det inte finns några krav på EMC via SFRO så kommer detta gå rätt smidigt.
Tesla har sjukt lågt värde på emc störning och är relativt okänsliga mot yttre faktorer då allt är inbyggt i samma kapsling
Jo det är ju just detta som är problemet med att alla tillverkare kör på ett EMC test för komplett produkt och inte testar var sak för sig. Började min ombyggnation med svensk bilprovning men det gick inte som planerat då jag var tvungen att testa bil mot utgående och inkommande störningar vilket hade blivit ett stort och dyrt projekt, därav valet att gå via SFRO, där är det inte riktigt lika hårda krav.Glenn skrev: ↑15 juni 2021, 09:05:29 Vad jag förstår måste alla ingående delar vara CE-märkta, alltså även det som styr motorn.
Teoretiskt sett kan man ju göra som på riktiga bilar, använda godkända komponenter från en annan bil, men det är svårt att plocka ut styrsystemet och få det att funka, och man får inte bygga själv, då återstår att köpa ett dyrt färdigt godkänt(!) som passar till den motorn man tänkte använda, om det finns nåt.
Har en kollega som fightas angående det där just nu.
Det finns en anledning att "alla" godkända elkonverterade bilar man ser har fjuttmotor med kinakontroller.
Finns inga nu godkända produkter som har CE märkning då dom skulle behöva innefatta hela systemet i princip...
Då alla elbilar har CE och EMC godkännande på hela bilen så betyder detta att det är omöjligt då bilens chassi är med i EMC konstruktionen som jag förstått det.Glenn skrev: ↑15 juni 2021, 15:03:02 Drivlina = motor+växellåda i det sammanhanget, och det är för att växellådan (efter nåt visst årtal) är inkluderad i avgasgodkännandet.
Just på egenbyggda fordon kan man nog iofs gå runt det, men motorn måste iaf vara avgasgodkänd och i originalskick.
Vad det gäller elbilar så är det väl en massa andra saker man måste tänka på (kablar i rätt färg osv) men framförallt måste man använda godkända delar, och då dessa inte i dagsläget kan användas komplett från nån elbil vad jag vet är man hänvisad till ett kontrollsystem som är godkänt som lös enhet = dyrt och oftast inte speciellt effekttåligt.
Och då TS tänkte använda en teslamotor, där det vad jag vet inte är nån som lyckats återanvända Teslas styrsystem så frågade jag därför hur han tänkte göra med det, eftersom jag vet andra som byggt och fått problem just där.
Det är alltså inget problem i sej med att använda en motor från en tesla, men du måste ha nåt som styr den som är godkänt.
Jag har bara plockat dom delar jag vill ha och utgår därifrån
Till motorn har jag valt att använda detta kort från en ingengörsfirma i tyskland, utveklat av Damien Mcguire i Irland. https://openinverter.org/shop/index.php ... duct_id=64
Till min laddare/ dc-dc converter har jag valt att använda ett styrkort från samma snubbe: https://www.evbmw.com/index.php/evbmw-w ... -3-pcs-con
Då batteriet har ett väl fungerande BMS system integrerat i batteri så tänkte jag använda detta, börjar activ balancering så fort man lägger på +12 och gnd. sen tillbaka får man galet massa information via Canbus som jag tillsammans med https://openinverter.org/forum/ håller på att knäcka.
Hoppas detta reder ut några oklarheter