Hej jag har två frågor:
1. Hur får man en säker +5V strömkälla ifrån ett 12V bil-batteri? Är det bara att koppla in en vanlig LM 78M05 eller skall man har några kondensatorer eller något mer?
2. Jag har tittat på givar kabel till ett projekt på elfa. Men jag hittar inte kontakter som passar. Här är givar kabeln jag tänkte använda: 44-741-85 Och på förljade sida skall det finnas kontakter, men jag fattar inte riktig vilken jag skall ha.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 007174.htm
Sidan med kablaget:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10089.htm
Sidan med LM 78M05:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10117.htm
//Kalf
Två frågor, bilbatteri och Givar kablage.
Då INGEN av kontaktdonen på den sida kan användas till givarekablaget är det väl logisk att du inte hittar rätt. Ett givarkablage är till att koppla till det givare som finns med en sån kontaktutgång, alltså är kablagets kontakt INTE till "din ända" den är till givareändan.
"säker 5V"? Vad är det?
Om du menar att du behöver 5V och måttligt med ström och inte behöver maximal levtid på batteriet duger en 7805 bra. Ska du dra en del ström måste du tänka på kylningen och är levtiden en viktig parameter är det dax att tänka switchad regulering, kanske med "Simple switchers" (sök på ELFA)
"säker 5V"? Vad är det?
Om du menar att du behöver 5V och måttligt med ström och inte behöver maximal levtid på batteriet duger en 7805 bra. Ska du dra en del ström måste du tänka på kylningen och är levtiden en viktig parameter är det dax att tänka switchad regulering, kanske med "Simple switchers" (sök på ELFA)