Tankar kring ett slutsteg...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

pagge skrev:Stiff: Det är lite oordning i uttrycken. Rent definitionsmässigt defineras klasserna såhär
A: Transistorerna leder 100% av tiden
B: transistorerna leder 50% av tiden
AB: Nånstansdäremellan, t.ex. 70% av tiden.
(...)
Tack för bakläxan :D
Audio Power Amplifier Design Handbook av D.Self står längst upp på att-läsa-listan redan...
Ett tips för citizendildo också, och alla andra som vill göra en bra stärkare (helst med lite förkunskaper).
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Inte riktigt bakläxa :). Gissningsvis 95% av alla personer säger AB när de menar välbiaserad B (vilket är selfs definition på det). Frågan är ju om jag och self har "fel" då vi går mot strömmen. Det är ju inte direkt fel att kalla välbiaserad B för AB, eftersom välbiaserad B leder gnuttan mer än 50%, men det blir lite missvisande eftersom överdriven biasering in i selfs klass AB alltid ger sämre resultat. Begreppen blir tydligare om man säger B om välbiaserad B (Helt stryker den underbiaserade som de flesta kallar för B eftersom den, precis som du sa, är så värdelös) och AB om då det är klart överbiaserat.

Citizen: Jag vågar mig inte på att ge dig en ritning jag inte testat själv, men googla runt lite så ger jag gärna kommentarer på olika ritningar. Jag skulle tro att det enklaste att få till och felsöka är en FET sourceföljare. Vad hade du för trafo btw?
Skriv svar