Bryta spänning till "lysrör" i TFT-skärm?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bryta spänning till "lysrör" i TFT-skärm?

Inlägg av JimmyAndersson »

Vet inte vad det är för sorts ljuskällor i en TFT-skärm, men det är lysrörsliknande grejjer som är flouricerande iallafall. Lite bilder finns här.

Jag vill kunna stänga av/på dessa utan att stänga av hela monitorn. Jag vet inte hur driv-elektroniken är gjord, så det känns säkrast att fråga:

1) Går det att överhuvudtaget bryta spänningen med t.ex reläer utan att elektroniken mår dåligt?
2) Var är det bäst att bryta spänningen? Mellan drivkortet och "lysrören", eller på sladdarna som försörjer drivkortet med spänning?

Orsaken till frågorna är att vissa konstruktioner inte är gjorda för att bryta spänningen hur som helst. Tänker på att belastningen helt plötsligt försvinner mm. Däremot vet jag som sagt inte hur elektroniken är konstruerad i detta fallet.

Skulle lite närbilder på korten hjälpa? Ok, jag ordnar det. Strax tillbax. :)

edit:

Kortet som driver "lysrören":
Bild

Närbild:
Bild

Andra sidan:
Bild

Kontakten som sitter i mitten (på första bilden) ger kortet spänning. Kontakterna på sidorna ska gå till "lysrören".
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Är nog bättre att bryta matningen till invertern, dels är det flera hundra volt till rören och dels är det nog inte så bra för invertern att köra utan last (även om den förhoppningsvis har skydd för det).

Allra bäst att är använda en styrsignal in till invertern som stänger av ljuset, bör rimligtvis finnas men det är kanske inte jättelätt att fundera ut vilken sladd det är.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Håller med cyr till 100%. Helt rätt resonerat.

prototypen
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såg inte den vita lappen innan om lysrören och då det står att dom skall tas om hand på rätt sätt när dom skall slängas så säger det mig direkt att det är helt vanliga lysrör och dessa innehåller kvicksilver ågna. Sägs samma sak för vanliga normalstora lysrör.

Brukar ligga några 1000V till sådana små rör och det syns även på spolen på baksidan att den är gjord för sådana spänningar så där vill man helst inte pilla. Vill man ägna sig åt lite detektivarbete så kan man kolla upp kretsarna och se om det finns har någon slags integrerad avstängning som kan användas.

För att vara helt säker på att allt kommer att fungera en lång tid om man stänger av och på spänningen (vilket det nog ändå hade gjort) så kan du kanske sätta en lite större kondensator på ingången som gör att spänningen långsamt sjunker till kretsarna när strömmen stängs och långsamt ökar spänningen igen när det sätts till igen. Finns nog redan integrerat men har man någon liggandes så skadar det nog inte, om den egentligen skall stängas av genom kretsarna eller så.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

på dom ccd driverna till skärmar jag plockat med så fanns det en tråd för av och på och en för ljusstyrkan, pulskvotsmodulerad, varför inte kolla om det finns ett sådant sätt att slå av och på rören?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns inverter on/off och nästan alltid någon form av ljusstryrkereglering i kontakten där du matar på spänningen. Bryt ALDRIG länken mellan inverter och rör då detta inte sällan dödar invertern. Nej, pilla inte gärna på röravslutningarna - HF 600-1500V gör inte bara ont, det bränner sår i skinnet... Fråga inte hur jag vet, men tro mig.....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter bra att det troligtvis finns styrning till kortet. Ska kolla upp det i morgon.

Bra idé med kondingarna. Så då är det troligen vanliga lysrör alltså. Intressant.

Tack för inputen! :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nja, mjo - inte riktigt vanliga lysrör CCFL saknar värmeslinga på katoden så de är släkt med lysrören, men det är INTE samma sak.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha! Så det är CCFL-rör! Det var värdefull information. :)

Tillverkaren för invertern heter förresten Minebea (MNB).
Ska försöka hitta schema eller datablad.

Produkt-länk med lite allmän info om deras inverters.

edit: Tog bort en rad som gällde deras LCD-displayer.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Menade mer att dom principmässigt är likadana, urladdning i kvicksilverånga. Men visst dessa saknar ju värmetråd. CC står också för Cold Cathode, men resten kommer jag dock inte ihåg.

Edit: Så hette det ja. :)
Senast redigerad av Henry 10 oktober 2006, 19:09:13, redigerad totalt 2 gånger.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Cold Catode Fluoroscent Light :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om skärmen fungerar kanske man kan kolla när den går ner i "strömspar" hur den själv stänger av strömmen till rören eller går det inte att kolla längre? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Just nu skulle det bli lite svårt att kolla. Jag har målat chassit, så kretskorten ligger några meter ifrån själva displayen. Men i morgon är de på plats igen. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men lite varsamt pillande brukar man kunna lista ut vad som är va på ingångskontakten.

Jord

+12V (ja eller 15 eller vad nu systemspänningen är)

Inverter on/off oftast 5V logiksignal - vanligast (tror jag iaf) är att den pulluppad till hög nivå och stänger av skärmen om signalen går låg, men finns säkert andra kopplingar.

Resestiv, spännings (oftast 0-5VDC) eller digital styrd dimmer.

Jordarna och +VDC är ofta dubblerade eller tripplade beroende på storlek på invertern för att hålla strömmarna på dessa kontakter innom vettiga gränser
Skriv svar