Problemet jag kommit till nu är att de runda RGB-LEDsen från Kjell inte sprider särskilt jämt runtom sig. Är det något som alla runda RGB-LEDs gör, eller finns det undantag? Med de ytmonterade så ska det ju vara lätt att få in ljuset i ljusledare på mätartavlan, men dom är ju så grovt mycket svagare i ljuset än vad de runda är.
Kanske går på enfärgade då, helt enkelt...
Hur pass mkt kan man stirra sig blind på intensiteten? Är 5000 mcd dubbelt så intensivt som 2500 mcd? (de ytmonterade är ju bara på 20-30)
Blir det tokljust med 20000 mcd vit jämfört med 2500 mcd blått? Vad kan vara lämpligt för min konstruktion?
LED-projekt för den oinvigde
Jag är ingen ljusexpert, men teoretiskt är det väl dubbel intensitet.
Däremot upplevs det inte så av ögat. Det är inget linjärt förhållande, det där med upplevd intensitet.
Jag har massor av lysdioder av mycket olika intensitet och rätt många ser man bara skillnad på då man jämför dem samtidigt bredvid varann.
Men var "gränserna" går det vet jag inte. Beror nog en del på spridningsvinkel och våglängd på ljuset.
Däremot upplevs det inte så av ögat. Det är inget linjärt förhållande, det där med upplevd intensitet.
Jag har massor av lysdioder av mycket olika intensitet och rätt många ser man bara skillnad på då man jämför dem samtidigt bredvid varann.
Men var "gränserna" går det vet jag inte. Beror nog en del på spridningsvinkel och våglängd på ljuset.
Om jag nu då bestämmer mig för att köra med enfärgade LEDs så sparar jag en jäkla massa huvudvärk, va?
Statorplatta -> Likriktare -> (ev. kondensator över likriktaren) -> Resistor -> LEDs, parallellt
Men om vi återgår tillbilden här och denna, samt denna.
Kanhända fungerar det med att ställa LEDsen rakt upp och in i ljusledarna på plexit, är det då så liten spridningsvinkel som möjligt? Om de inte ryms att ställa upp så är det så stor vinkel som gäller, för att få så jämn ljusspridning som möjligt?
-Klar eller diffus LED?
Statorplatta -> Likriktare -> (ev. kondensator över likriktaren) -> Resistor -> LEDs, parallellt
Men om vi återgår tillbilden här och denna, samt denna.
Kanhända fungerar det med att ställa LEDsen rakt upp och in i ljusledarna på plexit, är det då så liten spridningsvinkel som möjligt? Om de inte ryms att ställa upp så är det så stor vinkel som gäller, för att få så jämn ljusspridning som möjligt?
-Klar eller diffus LED?