Jag lyckades "laga" en radiostyrd båt, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke_xyz
Kontakt:

Jag lyckades "laga" en radiostyrd båt, hur?

Inlägg av Micke_xyz »

För att göra en kort historia lång...

Köpte en radiostyrd båt för 2 år sen på en leksaksaffär. "Batteries included" stod det, mycket bra.
Pyttsan, fick leta upp batterier i sommarstugan. Båten funkade fortfarande inte. Fanns inget tillfälle att reklamera för semestern va slut...
Har kollat på den nu. "40 Mhz" var klistrat på både kontroll och båt. Ställde in en scanner på 40 Mhz. Dödstyst. Skruvar isär kontrollen och vänder på kretskortet. 27.145 står det på kristallen. Jaha... Ställer in 27.145 Mhz på scannern. Piiiiip säger scannern. Kontrollen verkar fungera.
Öppnar båten. 27 Mhz står det på kretskortet. Tur det i alla fall. Men heldöd.
Börjar mäta över kablarna till motorerna på måfå (fattar ju inte så mycket). Plötsligt börjar ena motorn snurra en kort sekund.

Visar sig att om jag sätter ett motstånd från ena motorns hölje till den andra motorns hölje så funkar båten som den ska. Jag tog det högsta motståndet jag hade på lager, 1M ohm, för att det inte ska dra ström i onödan.

Nu funkar båten. Men varför? Och kan det finnas en bättre åtgärd? Och varför går det tre kablar till varje motor?

Bifogar bild på hur motorerna är inkopplade från fabrik.
20210523_125744.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Jag lyckades "laga" en radiostyrd båt, hur?

Inlägg av Glenn »

Sådana där motorer brukar bara vara vanliga borstade motorer som enbart ska ha ström på de två "öronen", enda anledningen att ansluta höljet brukar vara av avstörningsskäl.

Jag hade gissat att båda de svarta kablarna var ihopkopplade på kretskortet ?

Mycket märkligt att ett 1M-motstånd löste nåt dock.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Märkligt...

Har Du en bild på mottagarkortet där det framgår hur de svarta kablarna från motorhöljena är anslutna?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Mina barn fick varsin leksaksbåt förra sommaren, de hade sensorer (metallbleck) som behövde vara i vatten för att motorerna ska starta.
Kan det vara motoraxlarna som har denna funktion i din båt, och du lurar "sensorn" mha motståndet?

Dvs, har du testat att båten inte fungerar i vatten i original?
Micke_xyz
Kontakt:

Inlägg av Micke_xyz »

Xyzzy skrev: 23 maj 2021, 15:59:31 Mina barn fick varsin leksaksbåt förra sommaren, de hade sensorer (metallbleck) som behövde vara i vatten för att motorerna ska starta.
Kan det vara motoraxlarna som har denna funktion i din båt, och du lurar "sensorn" mha motståndet?

Dvs, har du testat att båten inte fungerar i vatten i original?
Hahaha, så måste det ju vara. Den har fungerat hela tiden :lol:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det vore ju fullkomligt logiskt då, man använder propelleraxlarna som sensorer :)

Jag har aldrig sett en sån finess på en leksaksbåt faktiskt.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Den funktionen finns på de flesta leksaksbåtar av den typen, det står i manualen att båten bara fungerar när den ligger i vatten. Jag och en kompis har några olika båtar som vi kör på en bana och vi brukar koppla ihop "sensor-kablarna" för att kunna testköra motorerna utan att ha båten i vatten :)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Det stämmer, jag har köpt två radiostyrda båtar till barnen och nu senast en radiostyrd haj. De måste ligga i vatten för att fungera. Räddar säkert ett och annat barnfinger, iaf på båtar med starkare motorer.
Skriv svar