Rengöra elmotor
Rengöra elmotor
Halloj
Jag har en köksmixer sk robocoup som stått i en restaurangkök ett tag. Detta har resulterat i att det är en hinna av ganska hårt sittande fett överallt.
Den går lite trögt precis vid påslag, för att sen varva upp. Känns som hela motorn är full med fett. Går det att rengöra stator och rotor? Skulle nog behöva ganska kraftig degreaser då fettet sitter rätt hårt.
Nån som har nån ide?
Med vänlig hälsning,
Matte
Jag har en köksmixer sk robocoup som stått i en restaurangkök ett tag. Detta har resulterat i att det är en hinna av ganska hårt sittande fett överallt.
Den går lite trögt precis vid påslag, för att sen varva upp. Känns som hela motorn är full med fett. Går det att rengöra stator och rotor? Skulle nog behöva ganska kraftig degreaser då fettet sitter rätt hårt.
Nån som har nån ide?
Med vänlig hälsning,
Matte
Re: Rengöra elmotor
Om motorn går trögt skulle jag tippa på att byta lager eller smörja dom.
Men generellt löser olja olja. Sprit o liknande gör inte speciellt - men med färsk olja som rest kan man torka med sprit efteråt.
Så min test hade varit 5-56 till en början.
Men generellt löser olja olja. Sprit o liknande gör inte speciellt - men med färsk olja som rest kan man torka med sprit efteråt.
Så min test hade varit 5-56 till en början.
Tack för svar.
Kan vara lager, har inte plockat isär den helt ännu.
Fick även en skärmaskin där själva glidstången var så hårt infettad med torkat fett att själva plattan man drar fram o tillbaka satt helt fast, så min misstanke ligger i nåt liknande på roboten.
Kan vara lager, har inte plockat isär den helt ännu.
Fick även en skärmaskin där själva glidstången var så hårt infettad med torkat fett att själva plattan man drar fram o tillbaka satt helt fast, så min misstanke ligger i nåt liknande på roboten.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hade samma problem med en skärmaskin på ett fartyg där jag var rep, denandre repen envisades med att "smörja glidstången med 5 56 vilket gjorde att den funkade 2-3 dagar sen var den trög igen. Jag gjorde rent den och sa till kocken att smörja med raps- eller mat-olja vilket gjorde att det funkade mkt längre.
5-56 är INTE en smörjolja! Den är tunntflytande och kan upplösa kletiga oljor o fett.
När det är renare ska man använda RIKTIG olja/fett för ändamålet.
När det är renare ska man använda RIKTIG olja/fett för ändamålet.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tack för alla svar.
Hur känslig är rotor och stator? Skulle man kunna spraya ner med brake clean och spola av med tryckluft?
Hur känslig är rotor och stator? Skulle man kunna spraya ner med brake clean och spola av med tryckluft?
-
Jag skulle inte använda break clean.
Break clean innehåller aceton, det är inte osannolikt att aceton löser upp isoleringen på koppartrådarna.
Ren isopropanol torde vara "säkert" att använda.
Men som sagt, lösa upp de intorkade oljeresterna med värme och olja, sedan lösa upp oljresterna med isopropanol.
Break clean innehåller aceton, det är inte osannolikt att aceton löser upp isoleringen på koppartrådarna.
Ren isopropanol torde vara "säkert" att använda.
Men som sagt, lösa upp de intorkade oljeresterna med värme och olja, sedan lösa upp oljresterna med isopropanol.
-
Som sagt använd inga kraftiga lösningsmedel. Kraftiga lösningsmedel löser plast. Lös upp fettet med K-sprit eller E-85 !
KAN innehålla aceton säkert, men vanligen är det ju bara lättflyktiga kolväten.limpan4all skrev: ↑20 maj 2021, 16:28:52 Break clean innehåller aceton, det är inte osannolikt att aceton löser upp isoleringen på koppartrådarna.
Men det är nog dumt att chansa.