Komponent-databas och SQL

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Komponent-databas och SQL

Inlägg av JimmyAndersson »

Varje gång jag ska beställa komponenter så måste jag gå igenom alla lådor och hyllor för att se vad som håller på att ta slut. Risken finns att man glömmer bort någon liten grejj. Dessutom tar det lite onödig tid varje gång. Så jag tänkte göra någon form av register/databas. Dessutom känner jag att mina SQL-kunskaper är starkt begränsade. -Dessa två grejjer går ju att slå ihop.

Funktioner som jag vill ha:
Visning av komponenter i grupper där t.ex motstånd är en grupp och kondingar är en annan. Varje grupps värden ska visas i storleksordning. Det skulle kunna se ut såhär:

Kod: Markera allt

MOTSTÅND
Komponent       Antal        Art-nr         Säljare
  100 ohm          23        123-456        Elfa
  1,2 kohm          1        234-567        ClasOhlson
  ....

TRANSISTORER
Komponent       Antal       Art-nr ....osv
När det finns under ett visst antal av något så ska den artikeln läggas till i en egen lista. Iochmed "Art-nr" och "Säljare" är det då lätt att separera listorna så att man får en automagiskt genererad inköpslista till varje säljare.

Förutom själva visningen av komponenter så behöver jag ju även en del där man kan lägga till flera komponenter och komponentgrupper. Någonstans behöver jag också kunna redigera antalet av varje komponent. Jag skulle gärna vilja ha lite förslag på hur den delen ska se ut.

Om det finns 45 komponenter av en sort och jag plockar bort 18st så vore det smidigt om man slapp editera "45" så att det blev "27", då finns ju risk för felräkningar. Det bästa vore t.ex en kolumn för "Lägg till" och en för "Ta bort", så man bara behöver mata in "18" på rätt ställe och det räknas rätt automagiskt.

Det kommer nog bli ganska mycket jobb med att ordna detta, men det kommer vara värt det. Särskillt eftersom jag är påväg att starta företag.

Finns det färdiga såna här system för nedladdning? (Vore inte kul att inse det efteråt när allt är klart..)

Jag vill kunna ha tillgång till detta överallt i det lokala nätverket. Både i WinXP, Win98 och MacOS9. (Har en Linux-burk i nätverket som kör Debian.) Därför känns PHP och SQL som ett bra val. Dessutom är det ett utmärkt tillfället att lära sig SQL ordentligt.

Men om man nu ska sätta igång och jobba lite. Var ska jag börja? Skapa en SQL-databas eller göra PHP-sidan med gränssnittet? Blir det vettigt att bygga listan med tabeller? Sedan måste jag ju göra lite kod som gör nya tabell-rader när man lägger till flera komponenter. Kan man fixa det i PHP?

Nu har jag nog skrivit ett tillräckligt långt inlägg. Nu är det er tur. Några Kommentarer? :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det är ju nästan identiskt med vad jag har gått och funderat på men mina kunskaper i t.ex. MySQL/PHP är alldeles för begränsade så jag funderar på att antingen lära mig detta eller bygga upp något i OpenOffice variant av Excel eller kanske i Matlab som jag har mest kunskaper i just nu i alla fall. Problemet med Matlab är ju att det är OVERKILL och inte direkt flyttbart så det får nog bli MySQL/PHP!
Blir nog snyggast med tabeller :!:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har själv väldigt begränsade kunskaper i MySQL. Har haft flera idéer som inte blivit av pga det, men så kan man ju inte ha det. :) Det är dessutom emot min livsfilosofi att låta okunskap begränsa mig, så därför tänkte jag nu passa på att lära mig ordentligt. :)

Excel kan jag däremot i sömnen, så det vore en lätt lösning. Men då får jag ytterligare en undanflykt till att inte lära mig SQL, så jag ska försöka hålla mig borta från det den här gången. :) Visst, märker jag att det tar på tok för lång tid och man inte får något annat gjort så får man nog krypa tillbaka till Excel och satsa på en SQL-lösning till version2 någon annan gång. :oops:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag satsar nog på en MySQL/PHP/Apache-lösning och hittade detta: http://www.easyphp.org/ som verkar vara enkelt att ha att göra med.

Något sådant här kanske skulle fungera:
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Min Linux-server kör Apache och har PHP och MySQL, så den delen är klar för min del. Däremot verkar det följa med utvecklingsverktyg till easyphp som jag ska kika närmare på. Tack för tipset!

edit: Såg att easyphp även länkade till "MySQL Control Center" och "MySqlFront". Någon som provat dessa?
Jag skulle gärna jobba med uppbyggnaden från WinXP, men använda databasen mm på Linux-burken. (Det är inget måste, men det vore bra eftersom jag har lite bättre tangentbord/monitor/mm här vid WinXP-burken.)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

MySqlFront har jag kört en del tidigare men har fått tips på phpMyAdmin som ligger på Sourceforge.

Det är inget problem att köra PHP-utveckling och MySQL databasfrågor från Windows med serverfunktionerna på Linux. Det är så jag oftast jobbar.
tgr

Inlägg av tgr »

Jag kör ssh till min linuxwebserver och använder den lokala emacsen där när jag kodar. Jag använder phpMyadmin för att fixa med databasen. Den är mycket smidig :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har kört lite phpMyadmin på linux-servern, men finns det även till WinXP? För ett tag sedan provade jag att använda phpMyadmin från XP-burken (genom phpshell) men det ville inte riktigt fungera. Minns tyvärr inte varför.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Förstår inte riktigt, phpmyadmin är ju webbaserat. Använder det ofta från webläsare på windows-datorer (servern kör linux).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, vad kör jag för märklig phpMyadmin? :eh: Min är textbaserad. :)
Men då vet jag att det finns webbaserad (också). Ska kolla på Sourceforge.

edit: Aha, det går att köra vilket som med samma verktyg.
offe

Inlägg av offe »

JimmyAndersson: Börja precis som du gjort, dvs speca vilken information du vill lagra i systemet. När du väl kommit fram till det är det dax att börja modellera databasen vilket kan vara nog så knepigt om man är strukturfacist och vill följa alla normaliseringsreglerna... :)

När databasen är modulerad fyller man på med lite test-data (och här kan jag verkligen rekommendera att dumpa databasen alt. importera från textfiler för att slippa att tappa data om man modulerar om...)

Slutligen yxar man till ett gui i php. Kan tipsa om smarty templates som är riktigt trevligt om man gillar att separera logik och presentationslager.

/offe
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

phpMyadmin vill inte vara med. :(
När jag använder web-gränssnittet står det:
"Trolig orsak till detta är att du inte skapade en konfigurationsfil. Du vill kanske använda uppsättningsskript för att skapa en.
#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)
"

Provade igen att göra en konfigurationsfil (med phpMyAdmin 2.8.0 setup) och sparade. Nästa gång jag går in phpMyadmin så är det samma sak. Om jag försöker ladda in en konfigurationsfil så står det:

"Config file seems to contain no configuration!"

? :?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Är ute efter lite samma sak, jag skulle vilja ha ett program som håller koll på vilka komponenter som finns hemma. Dock har jag inget behov av att det finns åtkomligt över nätet. funderat på att skriva ihop något själv men tiden räcker aldrig till....
Jag tycker det borde finnas något färdigt program för detta (behöver ju inte vara konstruerat för just komponenter från början) men hittar inget på nätet :(

Nu använder jag mig av excel men det är allt annat än smidigt tyvärr.

är det någon som har förslag på vad som finns(om något finns)?
Krille83

Inlägg av Krille83 »

det undrar jag med, behöver inte heller ha något att göra med web, utan vill bara kunna slänga ihop en databas över lite allt möjligt. Finns det någ liknande program? Typ ungefär så man kan slänga ihop "formuläret" eller vad man ska kalla det å sedan fylla på med data. finns det något sånt program? microsoft access kanske?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Access är ett bra program för databaser. Det finns måånga fler, t.ex FileMaker som jag personligen tycker är lättare och lite roligare att jobba med. Sök på t.ex download.com så hittar ni fler.

Ingen som har någon idé på problemet med phpMyAdmin i mitt förra inlägg?

edit: Jag löste det. Klantig miss. Glömde flytta på config-filen. :oops:

edit 2: Nytt problem. Enligt phpMyAdmin så har jag Inga privilegier att skapa en ny databas. Jag kan däremot se databaser jag gjort "manuellt" på servern. Vad kan detta bero på?
Skriv svar