Aha, jag såg inte riktigt på bilden, men Billnäs yxorna var ju ofta baserade på gamla modeller (sedan lade väl gubbarna till små förbättringar man kom på får man förmoda).
De svenska yxorna som är massproducerade är litet grova för finliret tycker jag och har (på grund av stålet de är gjorda i) dålig slipning för snickeriändamål (även om det finns speciellt framtagna snickaryxor), de var inte lika påkostade som med riktig hals och figursmitt huvud.
Jag vet inte om bilan också är från deras tidiga produktion?
Jag tror det håller väl i allafall, jag och brorsan tillsammans har bara lyckats ha sönder två björkskaft och då har det mer berott på att någon tidigare har lagrat dem så att skaften börjat murkna på grund av att de sugit åt sig fukt utan att kunna torka ordentligt, eller att det råkar ut för väldigt extrema saker.
Olja eller ej är väl mest en smaksak, häruppe är luften såpass torr att det nog inte har någon egentlig betydelse och som du säger så blir skaften brunt och äckligt fort med olja när man använt det en tid, jag doppade alla mina hammarskaft i olja förtunnad med balsamterpentin för länge sedan på grund av fukten ute i smedjan, de verkar hålla ännu, men de är numera äckligt b**sbruna till färgen från att ha varit frecht trävita...
Snyggt jobbat!
Egna skaft är ju så mycket trevligare att använda sedan när man får dem exakt som man vill ha det!