Vi (jag och min son) har en idé om låt oss kalla det ett spel som vi vill testa. Kort sammanfattat så har vi ett spelbräde på ungefär 1x2m där ett objekt kommer flyttas runt i ganska hög hastighet, uppskattningsvis 5-10m/s.
Det vi vill göra är att följa dessa objekt, kontinuerligt med så låg fördröjning som möjligt för att sedan behandla detta i en dator. Det blir i praktiken ett fysiskt spelbräde som kommer att presenteras i en virtuell värld på en skärm bredvid.
Så här har mina tankegångar varit, först funderade jag på om det kanske skulle gå att lösa med en kamera som följer objektets rörelse men jag tror de kommer att vara för snabba för en rimligt prissatt kamera och dator att hänga med.
Hallsensorer, objektet kan förses med t.ex. neodymmagnet, sensorerna reagerar snabbt och ger en digital signal. Men det blir många sensorer, att koppla in och läsa av alla dessa blir ett komplext system i sig. Jag började fundera på om de gick att koppla i serier, uppdelat på "rader och kolumner" och på så vis läsa ut en X och en Y koordinat.
Ganska snabbt övergav jag dock denna idé då jag insåg att sensorerna också kan rationaliseras bort. Neodymmagneten kommer ju genom induktion skapa en puls i varje tråd den passerar, alltså bör ju ett rutnät med koppartråd kunna ge den X och Y-koordinat jag söker om pulsen går att läsa av.
Här börjar dock mina kunskaper tryta, rejält. Gick in på Elfa och började titta på IC-kretsar men ja, för mig är det en djungel och de datablad jag öppnade och tittade på gjorde inte direkt livet lättare

Om vi tänker oss ett rutnät med 5cm mellan varje koppartråd, den precisionen kan tänkas räcka för oss (sen får vi experimentera oss fram till vad det blir i slutändan) ger uppskattningsvis 20x40 trådar. Problemet vi behöver lösa är att detektera pulserna, hantera dessa och läsa in dem till t.ex. en Raspberry Pi där vi sköter bitarna som jag känner att jag klarar av, programmeringen

Tankar, idéer, feedback frågeställningar och nyfikenhet är varmt välkommna!
Edit: Vid närmare eftertanke så kommer nog inte objektet komma upp i 10m/s, 5m/s är nog fortfarande fullt normalt.