Tänkte lufta funderingar jag har på framtidens flygande bilar.......
När man började med passagerarflyg var där problem med luftgropar med propellerplanen.
Det kunde skaka rejält vid flygningar vid turbulens.
Så man bygger idag flygplan med alla passagerare och personal i en trycksatt kabin,
för att då kunna flyga på 10000 meters höjd och då flyga över all luftturbulens.
Men flygande bilar kommer att flyga i denna turbulans.
Har flygit en del i sportflygplan och det gungar till alltid och ibland rejält.
Så hur skulle man kunna lösa detta ?
En ide jag har är att ha drivning separerad från kabinen med vajrar på kanske 100 meter eller mer.
När man startar och landar har man drivdelen/motorer/rotorer minst 100 meter upp, så det blir aldrig orkan eller oljud nära kabinen.
Man slipper också motorljud i kupen samt rotorbladens vinande som överförs i stommen.
Man startar och landar ganska ljudlöst.
Barn och hundar/katter kan stå bredvid när man startar/landar utan problem.
Sedan när man dras genom lufthavet kommer drivdelen/delarna att känna av alla dessa luftgropar och turbulenser.
De ligger ju 100 meter framför kabinen.
Med AI kan man kanske med tiden då ha vinchar, som hela tiden anpassar kupen i lufthavet att inte känna av detta alls.
Med tiden kanske man kan sitta och fika från start till landning utan att känna av att det är turbulens i lufthavet.
För de flygande bilar man visar idag för ett väldans oljud och ingen kan vara i närheten vid start/landning.
Vad tror ni om detta?
Någon här som vill hjälpa mig bygga en modell och försöka skaffa sponsorer/investerare?

MagI
-----