cncstyrd plasma

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ylle

cncstyrd plasma

Inlägg av ylle »

funderar på att bygga en cnc-styrd plasmaskärare, tänkte det kunde vara lagom svårt som första projekt :)

Första funderingen är strömkällan:
Behöver en strömkälla som kan ge 120A dc kontinuerligt och en hf generator för att tända. Vid manuell skärning är det ju bara att "dutta" mot plåten för att få en gnista men det skulle vara rätt så opraktiskt.

Tänkte bygga den som en MMAsvets+hf generator eller om man kunde hitta en gammal TIGsvets. Teoretiskt sett borde det ju funka... är det nån som har testat?

Andra funderingen:
mekaniska delen av styrningen, tänkte ha en arbetsyta på ca 1x1 meter som prototyp. upphängningen ska vara 2 40mm svarvade axlar på var sin sida om bordet och 2 M20 gängstänger med motorer som styrning.
Andra ledden ska "rida" på axlarna, tänkte ha 2 40mm axlar igen 100mm imellan och en M20 i mitten för styrning.
En M20 rör sig ca 2,5mm/varv så en stegmotor med växling räcker mer än väl för noggrannheten. tänkte ha trapetsgängad stång först men dom är tydligen rätt så dyra så det blir nog till nästa version

hur stark motor behövs på ett ungefär? 1-2Nm borde vara tillräckligt

3e funderingen
mjukvara och logik
Har inte räknat på antal in/ut-gångar men det kommer gå åt en hel del ingångar, tänkte även ha läge för manuell styrning om man bara ska kapa till en fyrkantig plåt

mjukvaran behöver kunna tolka
00 x,y snabbförflyttning
01 x,y arbetsförflyttning
02 x,y+x,y+x,y cirkel medsols, centrum,start,stopp
03 x,y+x,y+x,y cirkel motsols, centrum,start,stopp
11 tänd ljusbåge
22 släck ljusbåge
vet inte om det ska vara absoluta koordinater eller inkrementella eller stöd för båda

Behöver en krets som kan hantera ovanstående och har rejält med ingångar, kan nog reducera ingångarna med logiska kretsar men då blir det kanske jobbigare för kretsen att hantera det hela.

Är det nån som har förslag på krets som klarar det här?
efterlyser också ett simuleringsprogram för att labba och testa innan jag börjar.(projektet är på brainstorming stadiet än så länge)

har inte hållit på med nåt sånt här på ett bra tag så jag har glömt det mesta...

är helt ny på forumet så alla förslag, rättelser, ideer och idiot-förklaringar är välkomna
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

En 2Nm motor räcker säkert skulle jag tro, om allt glider fint. Hur hög matning handlar det om när det gäller plasma-skärning?

Mach3 är ju ett givet val när det gäller mjukvara, så kika på det så löses nog alla dina logikproblem också!. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

låter som ett kul projekt, hadde en plasmaskärare för längesedan och då ville jag ha ett styrtskär aggregat, bidde inget men funderade lite

tändingen går ju att lösa med hög spänning och hög frekvens, och sedan ett lågpassfilter in till kraftaggregatet, har kollat i några tigsvetsar och det är så det funkar där

kraften borde gå att ta från en lagom trafo och sedan likrikta
har en 15kva som ligger och skräpar, men den är lindad 400v om jag inte mins helt fel,

välkommen till forumet förresten :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

glömde att fråga, hur hadde du tänkt lösa själva skärmunstycket? ett bultat handtag eller något annat?
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Matningen är rätt så hög iallafall när man skär 2-3 mm har inte skurit tjockare än så med hand plasman vi har på jobbet.

Gissar på 0,3 till 2 meter i minuten om man räknar med extremfallen.

Munstycket hade jag tänkt köpa ett beganat eller kvaddat från firman som fixar våra svetsar på jobbet. Tror det är enklaste sättet att få bra fokus på plasma strålen.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

kollade lite på plasman på jobbet

Den kan ge 50A 120V kontinuerligt och 60A 120V 60%
enligt manualen är den en diodbrygga för att få upp frekvensen, en trafo och en likriktare.

Nån som vet vad man behöver för trafo som klarar det och inte blir alldeles för varm?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vilken trafo som helst med rätt effekt, , satt det en induktans i burken med?

brukar sitta på migsvetsar och på dom gamla sortesplasma jag kollat på men vet inget om dom nya modellerna
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Borde inte det absolut enklaste vara att köpa en färdig billig handhållern plasmaskärare och senda bygga NC-maskinen? Jag har sett ett par sådana byggen på CNCzone.com
Lycka till!
spufuz

Inlägg av spufuz »

+1 där på att köpa en färdig plasma och styra med cnc.

ett tillägg är att även i låg matning får du fina skär med plasman när den är styrd.
Så nån hög matning är inte ett måste om du inte ska producera massa detaljer.
gotis

Inlägg av gotis »

Någon som testat koppla ett plasmahandtag till en tig-svets?

Har tig å vill ha plasmaskärare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Går säkert att använda om det inte är för tjock plåt och invertern klarar av att ge ut tillräckligt med ström men du måste förstås även ha tryckluft till det hela i så fall men det visste du säkert redan.
gotis

Inlägg av gotis »

Jo att luft behövs är jag medveten om, å strömmen borde ju räcka, har en kemppi 250A inverter som jag kör mig,tig å pinne med nu.

tig via en kemppi tillsatslåda med högspänningständning.

Ska nog göra ett prov så får vi se vad som händer.
Skriv svar