Bygga om ett modellservo
Bygga om ett modellservo
Jag håller på att undersöka hur man kan bygga ett servo från scratch. Man kan ta elektroniken från ett hobby servo och ta en större motor och bygga en förstärkare med mosfetar. Men jag vill hitta en krets som simulerar den specialkretsen som sitter i hobbyservon. Det finns två olika kretsar som sitter i, NE544 och M51660L. Frågan är bara hur svårt det skulle vara att bygga ett stort servo utan att använda sig av ett litet. (och hur fan man gör)
Hittade en krets hos elfa som funkar som ett sånt där servochip UC3637 som man kan sätta på en H-brygga på. Jag ska ha starka motorer för att bygga en motordriven armatur. Det hela ska styras med DMX som omvandlas till 0-10V för att sen omvandlas till PWM. Det finns kretsar som folk säljer som gör detta men jag orkar inte köpa sånna av snålt folk (dmx-pwm). Så jag gör på mitt sätt.
Det enda jag igentligen behöver är ju en H-brygga och nån sorts voltage feedback eller nåt så att motorn bara kan snurra 360 grader. A ni fattar, som ett servo...
Det enda jag igentligen behöver är ju en H-brygga och nån sorts voltage feedback eller nåt så att motorn bara kan snurra 360 grader. A ni fattar, som ett servo...
Jag tvivlar på att det fungerar speciellt bra att bara ta elektroniken från ett litet servo och driva en större motor med. Det är väl en PID regulator i ett vanligt servo, för att få axeln att röra sig till rätt läge så fort som möjligt, och att sedan stanna exakt rätt, utan överslängar. Man behöver nog ändra en del av värdena för regulatorn för att det ska fungera bra. En annan motor/utväxling ger andra värden för regulatorn...
I antennrotorer använder man en likströmsmotor + växellåda.
En vridpotentiometer är kopplad till växellådan och genom att mäta resistansen så vet man i vilket läge axeln är.
Där kan man programmera in olika vinklar genom att jämföra potentiometerns resistans i ett visst läge, med fasta motstånd som motsvarar en viss vinkel.
En vridpotentiometer är kopplad till växellådan och genom att mäta resistansen så vet man i vilket läge axeln är.
Där kan man programmera in olika vinklar genom att jämföra potentiometerns resistans i ett visst läge, med fasta motstånd som motsvarar en viss vinkel.
Jag har byggt om ett servo för att driva motorn i min modellbåt.
Jag har bde back och fram drivning och det fungerar bra så länge man inte
bygger en racerbåt då dessa grejer drar alldeles för mycket ström av accarna. Man kan nog lösa detta med bättre komponenter än dom som jag anväde men min båt är en långsam sak.
Mvh Tony (maila mej gärna så skall jag kolla om jag hittar schemat)
Jag har bde back och fram drivning och det fungerar bra så länge man inte
bygger en racerbåt då dessa grejer drar alldeles för mycket ström av accarna. Man kan nog lösa detta med bättre komponenter än dom som jag anväde men min båt är en långsam sak.

Mvh Tony (maila mej gärna så skall jag kolla om jag hittar schemat)
- lord_dubbdäck
- Kontakt:
Å jo, det funkar. Det har gjorts förr! Jag pysslar lite med "Combat Robots". Som i Robotwars. Finn ett par robotar som använt detta med positiva resultat.GLT_Kent skrev:Jag tvivlar på att det fungerar speciellt bra att bara ta elektroniken från ett litet servo och driva en större motor med. Det är väl en PID regulator i ett vanligt servo, för att få axeln att röra sig till rätt läge så fort som möjligt, och att sedan stanna exakt rätt, utan överslängar. Man behöver nog ändra en del av värdena för regulatorn för att det ska fungera bra. En annan motor/utväxling ger andra värden för regulatorn...