Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 344
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ffredrik »

Så är det nog Icecap. Men du menar väl "sin uppfattning".
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1598
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Jan Almqvist »

davidi skrev: 19 mars 2021, 09:25:10 Vad handlar den här tråden om egentligen?
Just för tillfället, personliga possessiva pronomen (t.ex. din) och reflexiva possessiva pronomen (t.ex. sin).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Possessivt_pronomen
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Icecap »

ffredrik: Uupppsss - helt korrekt och ändrat.
DanielM
Inlägg: 2242
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 19 mars 2021, 01:32:22
För att 20mA signalen är ingen signal för att styra, den ska gå in till en, antingen ADC eller en op-amp.
Strömsignalen är alltid konstant och den är väldigt robust.
Du skrev ju detta, dvs ingen varierande signal utan en fast ström som aldrig ändrar sig, hur skall du ha det?

Du kan ju liksom inte ha både och.
ANtingen har du en fast ström på 20 mA, eller också så har du en varierande ström, mellan typ, 4-20 mA, eller nått sånt.
Det är en varierande stöm mellan 0-20mA.
Jan Almqvist skrev: 19 mars 2021, 10:25:44
davidi skrev: 19 mars 2021, 09:25:10 Vad handlar den här tråden om egentligen?
Just för tillfället, personliga possessiva pronomen (t.ex. din) och reflexiva possessiva pronomen (t.ex. sin).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Possessivt_pronomen
Mer korrekt att jag har byggt en 0-20mA DAC och övriga användare verkar ha enormt mycket fritid med att granska gramatik samt TomasL har en tendens att hävda att andras saker/åsikter är fel, utan att förklara varför :) Sandlådenivå med andra ord.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Shimonu »

Jag tycker TomasL ofta förklarar varför du har fel men sen verkar du fullständigt ignorera det för du har något "smartare" eller någon kompis/bekant som minsann är raketkirurg och vet bäst.
DanielM
Inlägg: 2242
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Men övrigt då?
Vad tycker ni om denna konstruktion som DAC 0-20mA?

Är den helt värdelös? Felberäknad? Ologisk? Kanske PTC motståndet är onödigt? Jag menar, om det kommer ström in så aktiveras den inte förän ca 90mA. Redan vid 20mA så kan jag ha kommit upp i 24V och då kanske trissan är förstörd?

Eller duger den?

Bild
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 344
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ffredrik »

Shimonu skrev: 19 mars 2021, 11:20:58 Jag tycker TomasL ofta förklarar varför du har fel men sen verkar du fullständigt ignorera det för du har något "smartare" eller någon kompis/bekant som minsann är raketkirurg och vet bäst.
:D :tumupp:
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Kan du förklara funktionen? Svårt se vad den ska göra, och orkar inte räkna på den.
DanielM
Inlägg: 2242
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Du lägger på spänning hos VDC t.ex. 24V. Det går samma spänning till Op-amparna.
Den översta Op-ampen vill att det ska vara samma spänningsnivå på den icke-inverterade ingången som den inverterade ingången.
Den översta Op-ampen driver NPN-transistorn så att ström kan passera kollektor på 24V och vidare till emitter.

När strömmen passerar kollektor -> emitter så passerar den ett 160 Ohm motstånd också.
Den nedersta Op-ampen mäter spänningskillnaden över 160 Ohm motståndet och Op-ampen skickar då spänningsfallet tillbaka till den översta Op-ampen.

Om det går 20.6mA igenom 160 Ohm motståndet så har vi alltså 3.3V spänningfall över 160 Ohm motståndet. Detta spänningsfall går då vidare till den översta Op-ampen som en återkoppling. :)

Kondensatorerna mellan inverterad ingpång och utgång hos Op-amparna är bara till för att integrera på det kvarstående felet.
Kondensatorn efter PA4 är bara till för att filtrera brus från uC och eventuella ledningar. PA4 är alltså en pinne på uC.

Den stora kondensatorn på 4.7uF är till för att filtrera nätbrus från 24V spänningskällan. Det är en tatalumkondensator på 35V.

PTC motståndet är till för att skydda NPN-transistorn. Men vet inte om PTC motståndet gör någon nytta med tanke på att det kommer ändå inte så mycket ström igenom PTC motståndet om NPN-transistorn är ej påslagen.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Borde fungera. Antar du simulerat?

Vill du skydda mot felkoppling kan du lägga till en diod i serie med säkringen men behövs nog inte.
DanielM
Inlägg: 2242
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag har simulerat! Ser bra ut!

Med tanke på att transistorn släpper igenom så pass lite ström, så skulle läckageströmmen på dioden göra så att spänningen blir ändå rätt så stor.
Fast det är ca 20 kOhm till närmaste GND...hmmm..
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

jag menar typ

-160 ohm-- Säkring----Diod ->|-- utgång

du får ett spänningsfall över dioden ja, men det kompenserar ju OP för. Ingen läckström
DanielM
Inlägg: 2242
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Just det där med säkring. Behövs den verkligen? Jag börjar verkligen fundera på det. Jag menar, om jag applicerar t.ex. 5V på utgången och mäter strömmen, så kommer det säkert vara väldigt liten ström som åker igenom. Applicerar jag 12V så kommer det troligtvis vara samma strömnivå som åker igenom. Alltså skyddar inte säkringen något för den löses ju ut vid ca 60mA-90mA. Iallafall den jag har valt. Den har en hållström på 20mA också.

Diod kan faktiskt vara en löstning! :wink: :tumupp:
E Kafeman
Inlägg: 3310
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av E Kafeman »

Tantalum, det är tantal-kondensator på svenska och numera används den sällan i nydesign om det går undvika då de, om de fallerar, inte sällan då blir en lågimpediv kortslutning vilket kan ge mer dyrbara följdproblem än om det blir avbrott.
Trissan är iofs en gammal raritet men LM324 är värre och firar 50 år nu. Det var ju på sin tid alltid lagervara, sådant som man alltid hade hemma när man behövde några op.
Nu är den sedan länge passe, utkonkurrera av op med bättre prestanda på de flesta aspekterna, fast den har en fördel som inte alla mer moderna op har, den går att köpa i DIL-kapsel, så det blir lättare att testa designen på kopplingsdäck.
Det är positivt att man använder begränsat antal olika komponentvärden.
Sättet att återkoppla var populärt för 20-30 år sedan för komparatorer och liknande. Är fortfarande helt ok men har ofta för hög utrymmes och teknik-kostnad jämfört med mer integrerade och bättre presterande lösningar såsom XTR117 https://www.ti.com/product/XTR117.

Kretsen kommer fungera om än lite slö i dynamiska strömregleringen och diod i serie med utgången är mindre stabilt för lägre strömmar samt ger olinjär impedans för inducerade störningar vilket ger överlagrad AM-detektering. Bör undvikas.
Problemet är avsevärt mindre om man kan förutsätta att anslutande strömslingans kablar är tvinnade för lägre antenn-area alternativt eller att lokala störnivån kan antas låg och korta slingvägar.
Det ligger lite i grundtänket för konstruktion av strömkälla att man har låg utgångs-impedans. Vill man sänka impedansen för högre frekvenser (störningar) kan man göra det med en kondensator till jord.
I synnerhet i miljö med högre strömmar, såsom verkstadsmiljö, så kan det tillfälligt eller konstant var stor diff på elektronik-jordens potential för givare och mottagare vilket kan tas hänsyn till i designen eller genom isolerad spänningsmatning.
De olika problemen att se upp med sammanfattas rätt bra här:
SIGN_EMI pdf.png
Det är givetvis så att i mer skyddad miljö kan man ta mindre hänsyn i designen för vad den ska klara alternativt att man vet vad som evt kan orsaka problem i den miljön och hanterar just de problemen.
National Instrument visar ungefär samma sak här: https://www.ni.com/sv-se/innovations/wh ... urren.html

Betäckningarna och pinnarna för LM324 är inte genomtänkt numrerade på schemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2242
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Tantalum, det är tantal-kondensator på svenska och numera används den sällan i nydesign om det går undvika då de, om de fallerar, inte sällan då blir en lågimpediv kortslutning vilket kan ge mer dyrbara följdproblem än om det blir avbrott.
Men är inte fördelen med tantalum att de har en oändlig livslängd? Elektrolyt har en livslängd. Vet inte hur lång den är dock.
Trissan är iofs en gammal raritet
Rekommenderar du något annat?
men LM324 är värre och firar 50 år nu
Ge gärna förslag på en bättre Op-amp :)
Sättet att återkoppla var populärt för 20-30 år sedan för komparatorer och liknande. Är fortfarande helt ok men har ofta för hög utrymmes och teknik-kostnad jämfört med mer integrerade och bättre presterande lösningar såsom XTR117 https://www.ti.com/product/XTR117.
Jag gjorde det mest bara för att lära mig. Jag använde först en XTR115, men valde att bygga hjulet på nytt.
Så när det är 0v på Vin, så kommer det 4mA? Vad är det som är smartare på denna lösning än min lösning? Jag har möjlighet att ändra :) (Visste inte att XTR117 fanns, bara XTR115)
Bild
Kretsen kommer fungera om än lite slö i dynamiska strömregleringen och diod i serie med utgången är mindre stabilt för lägre strömmar samt ger olinjär impedans för inducerade störningar vilket ger överlagrad AM-detektering.
Så vad bör göras om man vill skydda den mot felkoppling?
Problemet är avsevärt mindre om man kan förutsätta att anslutande strömslingans kablar är tvinnade för lägre antenn-area alternativt eller att lokala störnivån kan antas låg och korta slingvägar.
Ska man använda skärmad kabel?
Betäckningarna och pinnarna för LM324 är inte genomtänkt numrerade på schemat.
KiCad.
Skriv svar