Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Inom vvs är spänningssignaler vanligare ja, men inom industriautomation är 4-20mA vanligare.
Generellt sett så är en spänningsstyrning både enklare och billigare att konstruera samt billigare att tillverka.
Strömstyrning är precis tvärtom, svårare och dyrare att konstruera samt dyrare att tillverka.
Fördelarna med 0-10V är att det är mycket enkelt att låta flera instrument dela på samma givare.
För 4-20 mA är det inte riktigt så enkellt, eftersom man då måste ta hänsyn till spänningsfallet över respektive instrument.
Matningsspänningen för en 4-20 mA givare måste kompensera för eventuell ledningsresistans, vilket normalt inte behövs för en 0-10V givare.
Dock, 0-10V signalen kan vara mer störkänslig än 4-20 mA.
Strömstyrning är precis tvärtom, svårare och dyrare att konstruera samt dyrare att tillverka.
Fördelarna med 0-10V är att det är mycket enkelt att låta flera instrument dela på samma givare.
För 4-20 mA är det inte riktigt så enkellt, eftersom man då måste ta hänsyn till spänningsfallet över respektive instrument.
Matningsspänningen för en 4-20 mA givare måste kompensera för eventuell ledningsresistans, vilket normalt inte behövs för en 0-10V givare.
Dock, 0-10V signalen kan vara mer störkänslig än 4-20 mA.
Ja. Vanligare är det. Men sämre.
Jag har mest bara kommit i kontakt med 4-20mA. Sällan jag kan hitta 0-10V givare.
Helt fel.Icecap skrev: ↑18 mars 2021, 08:02:44 0-10V är INTE dyrare än 4-20mA. I båda fall blir slutresultatet en spänning som anger en position/nivå.
Fördelen med ström är att om mottagaren är gjort på rätt sätt blir störningar över längre kablar mindre och lättare att "strunta i" rent elektronisk.
Nackdelen med ström är att ingångssteget helst ska vara flytande, alternativt att det ska finnas en flytande drivspänning så att det inte uppstår jord-loops.
När vi köper in givare och ställdon så kostar 4-20mA mer än 0-10V.
Det var väl just det som "Icecap" skrev?Helt fel.
När vi köper in givare och ställdon så kostar 4-20mA mer än 0-10V.
Helt fel
Daniel sa först att 0-10V var dyrt och sen sa Icecap att det är billigare. Daniel sa nu att 4-20mA är dyrare enligt hans erfarenhet.

Daniel sa först att 0-10V var dyrt och sen sa Icecap att det är billigare. Daniel sa nu att 4-20mA är dyrare enligt hans erfarenhet.

Jag menar faktiskt Parker lådan, om du läste rätt.

Sedan kan man undra vad Icecap har fått 0-10V är dyrare ifrån?

Oj. Läste fel. Är van att det ska kritiseras och hånas för minsta lilla på detta forum

Sedan kan man undra vad Icecap har fått 0-10V är dyrare ifrån?
Men sluta. Det blir så tråkig stämning när folk hela tiden ska klyva ett hårstrå för att få rätt. Att Icecap läste fel är ingen stor sak, sådant händer. Inget man behöver klassa som bristande kunskap i något ämne 
Jag tycker att vi bör istället säga så här:
4-20mA är ovanlig, men dyrare.
0-10V är vanligare, men billigare.
Sedan finns det som sagt fördelar och nackdelar med dessa också hur man vill läsa utav givarna eller styra ställdon samt deras robusthet mot störningar.

Jag tycker att vi bör istället säga så här:
4-20mA är ovanlig, men dyrare.
0-10V är vanligare, men billigare.
Sedan finns det som sagt fördelar och nackdelar med dessa också hur man vill läsa utav givarna eller styra ställdon samt deras robusthet mot störningar.

Vilken givare som är billigast beror på vad man köper in mest av på den aktuella industrin och hur bra inköparen har förhandlat med leverantören. Tillverkningskostnaden är nästan exakt samma. Har man bra volymer så blir det ingen större prisskillnad.
När jag köper in givare 0-250 bar så skiljer det ungefär 20kr mellan 4-20mA och 0,5-4,5V signal.
När jag köper in givare 0-250 bar så skiljer det ungefär 20kr mellan 4-20mA och 0,5-4,5V signal.
Vi kan ha givare för ca 10 tusen kronor. Men dessa går upp till 3000 bar också. Hemska saker!
För oss skiljer det ca 700-1000 kr.
En fråga:
Jag gjorde en simulering och märkte att bas-spänningen var rätt hög på NPN-transistorn. Visst gör detta inget, för man kollar väll skillnaden mellan Bas-emiter och den för inte överstiga t.ex. 6 Volt?

För oss skiljer det ca 700-1000 kr.
En fråga:
Jag gjorde en simulering och märkte att bas-spänningen var rätt hög på NPN-transistorn. Visst gör detta inget, för man kollar väll skillnaden mellan Bas-emiter och den för inte överstiga t.ex. 6 Volt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Normalt följer emittern basen med ca 0,7 volts spänningsfall, alltså om basen har 6 volt så får emittern 5,3 volt (ca) Det borde bli så även om kollektorn inte är ansluten? Jag ser ochså att det står 6 volt max så ja kan det vara i backriktningen? Låter lite dåligt i så fall... Sen i din simulering så är det ca 0.7 volts högre spänning på Q1 bas än emitter och det verkar ju fullt rimligt. X2:s utspänning däremot verkar lite konstig i förhållande till dess inspänningar, det är högre inspänning på + än på - vilket borde ge mer. Istället ger utgången bara 3.297 volt. Nån självsvängning som simuleras?
Jag har alltid hört att med NPN så SKALL lasten vara före transistorn. Men jag har valt ändå att använda en NPN där lasten är efter transistorn.
Detta kanske bara gäller MOSFET?
6 volt är väll den totala skillnaden som det får vara innan NPN transistorn går sönder?Jag ser ochså att det står 6 volt max så ja kan det vara i backriktningen?
Jag har dåligt koll på förstärkningen hos en Op-amp. Jag antar bara att förstärkningen är 1 miljon eller mer hos en Op-amp och jag brukar inte beräkna så mycket dynamik när det kommer till elektronik. Jag tycker det blir bara bökigt. Lika bra att räkna på statik. Samma sak gäller i hydrauliken. Hydraulisk statik = Superenkelt. Hydraulisk dynamik = Supersvårt så till och med de med 40 års erfarenhet har problem att få till det.Låter lite dåligt i så fall... Sen i din simulering så är det ca 0.7 volts högre spänning på Q1 bas än emitter och det verkar ju fullt rimligt. X2:s utspänning däremot verkar lite konstig i förhållande till dess inspänningar, det är högre inspänning på + än på - vilket borde ge mer. Istället ger utgången bara 3.297 volt. Nån självsvängning som simuleras?
Ja, du har väldigt dålig, om inte obefintlig koll på hur en OP-amp funngerar.
Man använder aldrig en OP-amp med råförstärkning, man motkopplar alltid.
Huruvida lasten skall vara före eller efter, tja, det beror ju på vad man vill uppnå, det är enklare att räkna på trissan om lasten ligger mellan Kollektor och matning, men ibland vill man ha ett emittermotstånd också.
Man använder aldrig en OP-amp med råförstärkning, man motkopplar alltid.
Huruvida lasten skall vara före eller efter, tja, det beror ju på vad man vill uppnå, det är enklare att räkna på trissan om lasten ligger mellan Kollektor och matning, men ibland vill man ha ett emittermotstånd också.
Daniel: Man skall nog tänka så här att normalt är förstärkningen i det närmaste oändlig på en OP (fast det är den egentligen inte). Så därför bör man återkoppla för att just få ner förstärkningen till det man vill och behöver. R4 ihop med R5 är just en återkoppling som ger förstärkningen, i detta fall så bör förstärkningen bli 2 gånger?
Och precis som Tomas skriver så kan man välja fritt på vilken sida om transistorn man vill ha sin "belastning", egentligen spelar det ingen roll då strömmen är lika på bägge sidor (ja plus/minus transistorns bas-ström som för det mesta är försumbar)
Och precis som Tomas skriver så kan man välja fritt på vilken sida om transistorn man vill ha sin "belastning", egentligen spelar det ingen roll då strömmen är lika på bägge sidor (ja plus/minus transistorns bas-ström som för det mesta är försumbar)
Man kan få problem om lasten är ickelinjär om den ligger på emittern, då åker potentialet på basen upp och ned, beroende på lastens impedans.