Spärra ett telefonnummer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

Spärra ett telefonnummer

Inlägg av Chrille »

Har byggt ihop en nummerpresentatör men så skulle jag vilja ha möjligheten att kunna spärra vissa nummer så att det inte ringer när dessa nummer ringer mig.

Så jag undrar hur man kan lösa detta på smidigast sätt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bryt linjen när numret kommer in. Hur länge den ska vara bruten får du väl prova fram. Den som ringer kommer inte att märka något.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis, bryt linjen med ett relä. Brytningen måste ske innan första jacket i huset. Alltså där telekabeln kommer in i huset utifrån.
Fast det räcker ju att bryta innan det jacket där man har första telefonen.

Alernativet borde ju vara att helt enkelt koppla in ett motstånd på 600 Ohm över linjen med ett relä när "rätt" nummer tas emot. Då tutar det antingen upptaget, eller så blir det helt tyst för den som ringer :D Jag tror det ska funka, och fördelen isf är ju att man kan ha sitt bygge i vilket jack man vill.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det blir tyst, linjen uppfattar det som att man svarar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jo.... Jo det blir det ju rimligtvis. Har varit med om att ha lyft på luren för att ringa, då någon precis har ringt och första ringsignalen inte kommit fram än. Lite förvånad blir man när det säger "Hallå?" i luren då :)
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jo det har inträffat för mig också någon gång, man blir lite förvånad.

Men då tror jag att jag kör med ett motstånd för jag vill ju ha presentatören där jag sitter. Om jag låter motståndet kopplas in en sekund när det ringer och sedan kopplar ur det igen så borde det väl bli samma effekt som om jag lyfter luren och sedan lägger på den igen?
Vad är orsaken till att det ska vara just 600 ohm på motståndet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När man lyfter på luren sänks resistansen och växeln uppfattar att du svar. Var gränsen går för lur på och lur av vet jag inte. Men efter som MadModder föreslog 600ohm så ligger den nog strax under gränsen för "lur av"
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag läste nånstans om riktlinjer för telefoner, och de ska belasta linjen med 600 Ohm när man lyft luren, så det kör jag på :)

Man kan förövrigt dra 14mA (har jag experimenterat fram) från telelinjen utan att man får kopplingston, samt att det då också är säkert att det kopplar från när man lägger på luren på telefonen. :wink:
Det blir 4,50 per år i insparade elavgifter om man sätter ett ledljus där istället för i ett eluttag... :roll:
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Dom där 600 ohmena är vad jag minns impedans, dvs 'växelströmsmotstånd', och inte resistans.

Men å andra sidan så spelar det nog ingen större roll eftersom linjen lär bli tagen hur som helst.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Efter som det är DC på linjen så blir det nog bra med en resistor. Skulle det vara AC så uppfattar den också resistorn som 600ohm.
VikHe

Inlägg av VikHe »

det är likspänning på ca 30-40v när luren är på.
växelspänning på 8-10 v när luren är av.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Vaför pendlar en del teleuttag melan 50 - 90 volt???
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Vore ännu roligare om du samplade in en röst som kom in och sa till den som ringer för de valda nummren:

-Detta samtal kostar 19,25:-/minut, med en start avgift på 200:-. Var god dröj, omkoppling sker. =)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

VikHe skrev:det är likspänning på ca 30-40v när luren är på.
växelspänning på 8-10 v när luren är av.
Det stämmer inte. När jag mätte mitt utag hadde jag ca 12V dc, polvände när samtalet kopplas. Den högre spänningen när luren är på kan nog stämma. Vid ringsignal är det ca 90V ac. Kan inte de specade spänningarna men det ligger i de krokarna.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Kanske en lam lösning...
Menne... ehh... kan inte din teleoperatör sköta sånt ?

=)
Skriv svar