Tankar kring ett slutsteg...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Tankar kring ett slutsteg...

Inlägg av MNorrgren »

Hej alla.

Jag har en fundering här nu på att bygga ett eget slutsteg, som jag ska ha till min sub. En 12" portad histora med alldelles för många watt...
För att kunna ha på lite mer ös på filmer när jag kollar på de o även lite extra tryck i musiken...

Men till saken, de förstärkare man kan köpa är ju på tok för dyra med tanke på effekten.
Sen slog tanken mig, men ett PAslutsteg då. Borde inte det funka efter att ha fastnat för ett steg på jam.se

http://www.jamshop.se/files/items.php?f ... ingsfilter

Vad skiljer egentligen detta steg från en förstärkare?? Menar, båda förstärker men slutsteget är ju rejält mycket billigare om man jämför.

Hur komemr sig detta?

Och till den största frågan, hur pass svårt är det att bygga ett sådant steg? och var hittar man planer på enkla men effektstarka slutsteg?

Micke
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag skulle tro att PA slutsteg har lite sämre distortion är vanliga (HI-FI?) slutsteg. Skillnaden mellan förstärkare och slutsteg är väl att slutsteg bara har analog in och kraftanalog ut, medan förstärkare har flera in och utgångar som t.ex. digital in m.m.

Det här tycker jag verkar vara en hyffsad ritning. Iallafall något att ha som utgångspunkt.

http://sound.westhost.com/project68.htm

När jag bygger mitt nästa steg (bara varit på gång i nåt år nu :) ) så blir det antaglien ett mosfet utgångssteg. Hittade inga såna ritningar nu på rak hand. Vill du läsa lite mer så står det en del här (av D.Self) om allmän teori, men det kräver lite grundkunskaper. Sidan är otroligt ful, men han som skrivit den är lika otroligt kunnig så ge den en chans trots utseendet :). Speciellt bra kan det vara att läsa om hur man skall dra jordbanorna i slutsteget. Det är kanske det mest kritiska i layouten som du måste göra själv (eftersom det oftast inte finns färdiga PCB på internet). För övrigt håller varken jag eller D.Self med om jordningen på ritningen. R23 och C10 bör vara kortslutna, dvs alla jordar skall vara hårt ihopkopplade i en stjärna. Inga motstånd och kondensatorer i serie nån stans i jordnätet.

Har man en ritning att gå efter och följer den slaviskt *bör* det inte vara särskilt svårt. Skall man ändra på ritningen bör man veta vad man gör dock. Man får räkna med att felsöka lite iallafall så man bör ha grundläggande koll på vad alla prylarna gör i förstärkaren. Jag har knåpat lite på en (halvfärdig) förstärkarguide under Guider/FAQ, förhoppningsvis ger det en översiktsbild även om den inte är klar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, ja men det är ju inte något som stör något vidare. Hör inte så myckte skillnad i basen ändå hehe.

Ja den är rätt bra att utgå från iaf.

Tack så myckte, ska kika igenom det o sen överväga att kanske bygga det:)

Micke
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

STK4048 :?:

Forumindex -> Projekt -> 150w förstärkare!

Edit:
Det där var kanske lite för klent?
evert2

Inlägg av evert2 »

citizendildo:

Jag har ingen erfarenhet av PA-förstärkare värt namnet...men då jag huserar VÄLDIGT mycket tid på HIFIFORUM....så har jag där fått intrycket av att det inte är någon avgörande skillnad på ljudkvalitén mellan PA-steg och slutsteg för hemmabruk. De som använder sig av PA-steg menar att det hänt en del inom PA-världen gällande ljudkvalitét. Det största skillnaden skulle möjligt vis vara kylningen. Många PA-slutsteg har ju fläktar som anses vara störande i vissa fall.

Sen är det väl som alltid: Det finns skit som tillverkas inom alla branscher
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

svårt att göra billigt och bra, ska man köpa prylar för att hyggligt kraftigt steg ( ~200w) så kostar det sina tusenlappar, låda, trafo, kondingar, kylflänsar, effekttrissor, och diverse smått, fördelen är att man ofta får bra prylar och att man kan laga det själv om det krånglar

allternativt om man har prylar liggandes

hur mycket effekt vill du ha?, och vid vilket ohm i belastning

cresendostegen är helt ok, om man hittar lämpliga slutstegstrissor

att bygga med enkel elektronik är dumt eftersom man ändå får lägga ut för det som kostar mycket,

kollade på länkarna och ska man ha det till bas så är det mycket svårt att bygga billigare själv, delningsfilter däremot kan vara lönt
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

finns ju hypex.nl, klass D för en rimlig summa. Ca 100 för ett 400W slutsteg

Eftersom det är klass D blir kraven på kylning inte lika dramatiska. Inte heller transformatorn, eftersom verkningsgraden är kanske 90-95 % istället för 50-70 % som i ett klass B .

Dessa moduler är färdiga dessutom
Och säges låta bra.

/rickard
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> citizendildo

Vad har du för oljuds-låda (sub)? Du behöver inte så stor effekt för att skaka liv i en bra byggd sådan.
Om du ska bygga ett monosteg så kanske det kanske vara en idé att bygga två halvkraftiga steg (ett stereo alltså) som du sedan bryggkopplar för att få ut fyrdubbla effekten (idealt). Detta förutsätter nog att din bas är på 8 Ohm nominellt, för ett hemmabyggt steg är nog inte vanligtvis stabilt i 2 Ohm.

>> rikkitikkitavi

Ett klass B-steg bygger man nog inte medvetet till audio! Jag hoppas du menade klass AB!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja jo jag håller med er, det kostar ju en del att göra det själv. Men t.ex, jag har två trafos liggandes som jag kna använda... Så har strömförsörjningen klar.
Sen kondingar osv är lite värre men det löser sig.

Sen är det känslan av att ha byggt det själv.

Det är en 12" hemmabyggd baslåda. Om man säger så, den är ganska tungdriven...

6 ohm dubbla spolar, typ det jag vet haha. Eller rättare sagt kommer ihåg.

E väl på en par hundra watt, så det krävs en del för att driva eländet.
Mitt gamla steg dog pga överbelastning. När jag skulle driva basen. Och det var på 250W, riktigt watt...
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Stiff: Det är lite oordning i uttrycken. Rent definitionsmässigt defineras klasserna såhär
A: Transistorerna leder 100% av tiden
B: transistorerna leder 50% av tiden
AB: Nånstansdäremellan, t.ex. 70% av tiden.

Det som i folkmun anses vara AB är när transistorerna leder typ 51% av tiden, men det bör kallas välbiaserad klass B eftersom det är så nära 50%. En annan variant är att köra AB t.ex. 75%. Det ådstakoms genom att man vrider upp biaseringsratten mer (Vrider man tillräckligt mycket får man klass A). Överbiasering dvs t.ex. 75% dvs klass AB är ALLTID sämre än välbiaserad klass B eller A eftersom det blir ett jack i övergången då ena sidans transistorer stänger av sig. I välbiaserad klass B trimmar in in övergången så att jacket blir mindre. Käll: D.Self Power amplifier design handbook. Fenomenet syns tydligt i simulering i t.ex PSpice
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"finns ju hypex.nl, klass D för en rimlig summa. Ca 100 för ett 400W slutsteg"

UCD400

Bild
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Men det är ju itne samma sak. Visst det finns färdiga men hur kul är det på en skala. Det ska ju vara hemmabyggt, men visst... det blir ju svårare, såklart.

Jag ska bara ha den till att driva en 12" bas så det behöver inte vara så extrema bra prestanda eller känslighet eller då. Bara kunna leverara mycket effekt och förstärka rejält...
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Hur mycket vill du göra själv? Hela ritningen, eller är det själva byggandet, dvs etsning, lödning m.m. som är mer intressant?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

etsning, lödning m.m. som är mer intressant?
Öhrum hum sakta i backarna ;) :) 8)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Asså... Hittar jag en bra ritning tar jag gärna den, då jag inte är såå bra på att konstuera ltie emr avancerade ritningar än. Kommer väl efterhand skulle jag tro men inte än iaf.

Etsa, löda, osv är ju det roligaste, så det gör jag ju mer än gärna, det är ju det som är själva utmaningen. Då "faller" bitarna på plats osv osv.

Men letar rundor efter ritningar på så enkla men kraftfulla steg som möjligt. Menar, det kan inte vara så svårt att pumpa upp effekten till ett par hundra watt egentligen om man bara vill förstärka upp signalen egentligen??

Hur det låter är inte så viktigt, visst... ska inte dista för mycket osv sov. Men sen behöver det itne vara jätteavancerat heller då jag bara ska ha det till tunga bastoner...
Skriv svar