rikkitikkitavi skrev: ↑10 februari 2021, 10:58:52
Intressant med att det inte finns några avsäkringar på generatorn. Om den kroknar, var hamnar då all energi? Det är ju som solcellspaneler, kortsluter man faller ju utspänningen, eller?
(nu spelar det ingen roll i solcellspaneler då verkningsgraden bara är ca 20% så om 80% eller 100% av solenergin blir värme spelar ingen roll)
Lycka till i diskussionerna med tillverkaren.
Men om ni bygger om kommer dock tillverkaren att säga " ert problem" eftersom ni invaliderar tillverkarens CE märkning. Det blir ni som tar över ansvaret att det blir säkert nog ur alla aspekter.
Ni kan ju be dem skicka riskbedömningen som de skall ha gjort, men det är inte säkert att tillverkaren delar med sig av den. Det har de ingen skyldighet att göra.
I detta läget hade jag övervägt att häva köpet med hänvisning till att den inte uppfyller rätt krav, men problemet är inte att ha rätt utan få rätt. För en så här pass "billig" maskin kanske det är enklare att köpa från en annan leverantör om inte er italienska är beredda att gå er till mötes. Juridiska fighter...
(det är annorlunda med en packlinje för 1 MEuro som sagt, där 10% inte var slutbetalt)
Jag är enig att italienare är som de är. Vissa saker är de duktiga på dock, men inte att följa en detaljerad kravspecifikation. Men de är billiga, men det brukar bli dyrt i slutändan.
Nu är vår motpart i alla fall en svensk firma.
De bygger vidare på italienska elverk, med olika anpassningar, som tex att de gör de mobila.
mrfrenzy skrev:
Jag tycker det ser ut som en stor säkringslastbrytare från ABB.
Om inkommande från generatorn kommer på nersidan kan det mycket väl vara så att de räknat ut att kablarna överlever en sekund vid kabelfel tills brytaren slår ifrån.
Kan också vara så att styrenheten bryter magnetisering till generatorn vid fasbortfall och då begränsar man ju strömmen på det sättet.
Ja, det är en säkringslastbrytare från ABB, men inkommande är på ovansidan.
Att släcka magnetiseringen tänkte jag inte på.
Magnetiseriengen är inte med på något av de schemorna jag studerar nu.
Ska studera om den här övervakningsenheten har någon dödasignal till magnetiseringen som går aktiv vid fasbortfall.
Det skulle göra mig lite lugnare.
Vi hade nyligen ett stort 320kVA-verk med en Scania V8 som körde sig själv till skrot just för att kontrollutrustningen var dumt konstruerad.
Ett mekaniskt fel på insprutningen gav överhettade avgaser som orsakade härdsmälta på utgående kablar från generatorn.
I den härdsmältan dog även 24VDC manöverspänningen vilket gjorde att all form av skydd försvann.
Konstruktionen var även så att motorn krävde att stoppmagneten drogs aktivt för att stoppa motorn. Så den tuffade glatt på med full gas till den skrotade sig själv.
Det andra likadana verket vi har byggs nu om med en 24V magnetventil på dieseltillförseln, så motorn dör inom en minut vid försvinnande manöverspänning.