Intressant placering av säkringar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Intressant placering av säkringar.

Inlägg av Nerre »

psynoise skrev: 9 februari 2021, 19:49:26 Därmed har man löst problemet här genom att använda buntband runt kablarna som går till flatstiften. Sedan måste inkapslingen vara skyddsjordad och som sagt krävs det även verktyg för att öppna luckan.
Ja, precis, krävs det verktyg att öppna och det är "interna" ledare som normalt inte byts annat än vid auktoriserad service så kan man göra så.

Problemet är ju annars att om nån är inne och reparerar så kanske den inte inser hur viktiga buntbanden är och sätter då inte tillbaka dem tillräckligt nära för att begränsa ledarens rörlighet.

Men spontant så borde ju en lossnad kabelsko kunna nå den andra kabelskon på säkringshållaren, vilket gör att säkringen blir förbikopplad. Apparaten kommer då fungera som vanligt, men en säkring är utslagen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tycker det ser ut som en stor säkringslastbrytare från ABB.
Om inkommande från generatorn kommer på nersidan kan det mycket väl vara så att de räknat ut att kablarna överlever en sekund vid kabelfel tills brytaren slår ifrån.

Kan också vara så att styrenheten bryter magnetisering till generatorn vid fasbortfall och då begränsar man ju strömmen på det sättet.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

rikkitikkitavi skrev: 10 februari 2021, 10:58:52 Intressant med att det inte finns några avsäkringar på generatorn. Om den kroknar, var hamnar då all energi? Det är ju som solcellspaneler, kortsluter man faller ju utspänningen, eller?
(nu spelar det ingen roll i solcellspaneler då verkningsgraden bara är ca 20% så om 80% eller 100% av solenergin blir värme spelar ingen roll)

Lycka till i diskussionerna med tillverkaren.

Men om ni bygger om kommer dock tillverkaren att säga " ert problem" eftersom ni invaliderar tillverkarens CE märkning. Det blir ni som tar över ansvaret att det blir säkert nog ur alla aspekter.

Ni kan ju be dem skicka riskbedömningen som de skall ha gjort, men det är inte säkert att tillverkaren delar med sig av den. Det har de ingen skyldighet att göra.

I detta läget hade jag övervägt att häva köpet med hänvisning till att den inte uppfyller rätt krav, men problemet är inte att ha rätt utan få rätt. För en så här pass "billig" maskin kanske det är enklare att köpa från en annan leverantör om inte er italienska är beredda att gå er till mötes. Juridiska fighter...

(det är annorlunda med en packlinje för 1 MEuro som sagt, där 10% inte var slutbetalt)

Jag är enig att italienare är som de är. Vissa saker är de duktiga på dock, men inte att följa en detaljerad kravspecifikation. Men de är billiga, men det brukar bli dyrt i slutändan.
Nu är vår motpart i alla fall en svensk firma.
De bygger vidare på italienska elverk, med olika anpassningar, som tex att de gör de mobila.
mrfrenzy skrev: Jag tycker det ser ut som en stor säkringslastbrytare från ABB.
Om inkommande från generatorn kommer på nersidan kan det mycket väl vara så att de räknat ut att kablarna överlever en sekund vid kabelfel tills brytaren slår ifrån.

Kan också vara så att styrenheten bryter magnetisering till generatorn vid fasbortfall och då begränsar man ju strömmen på det sättet.
Ja, det är en säkringslastbrytare från ABB, men inkommande är på ovansidan.

Att släcka magnetiseringen tänkte jag inte på.
Magnetiseriengen är inte med på något av de schemorna jag studerar nu.
Ska studera om den här övervakningsenheten har någon dödasignal till magnetiseringen som går aktiv vid fasbortfall.
Det skulle göra mig lite lugnare.

Vi hade nyligen ett stort 320kVA-verk med en Scania V8 som körde sig själv till skrot just för att kontrollutrustningen var dumt konstruerad.
Ett mekaniskt fel på insprutningen gav överhettade avgaser som orsakade härdsmälta på utgående kablar från generatorn.
I den härdsmältan dog även 24VDC manöverspänningen vilket gjorde att all form av skydd försvann.

Konstruktionen var även så att motorn krävde att stoppmagneten drogs aktivt för att stoppa motorn. Så den tuffade glatt på med full gas till den skrotade sig själv.

Det andra likadana verket vi har byggs nu om med en 24V magnetventil på dieseltillförseln, så motorn dör inom en minut vid försvinnande manöverspänning.
TotteBasicPic

Inlägg av TotteBasicPic »

Vilket EU-direktiv har du på CE-märkningen.
Man måste alltid avsäkra vid lednings byte när av ståndet och kabel arean inte stämmer
även i låsta skåp.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det enda direktiv som kan komma i fråga är MD.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Även Maskindirektivet har ju krav på elsäkerhet och EMC.

Det intressanta är väl att se tillverkarens deklaration om överensstämmelse, för där listar de eventuellt de harmoniserade standarder de anser sig uppfylla.

(Sen om de verkligen uppfyller de standarderna är en annan femma, deklarationen skriver de ju helt själva "på heder och samvete")
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

ajje skrev: 10 februari 2021, 09:30:15 [
Bra gissat att det är en italiensk maskin, jag har gått och svurit över europas svar på Kina :)
Sånt där har jag sett massor av och tydligen har dom samma "standard" som på tidiga 80-talet när jag jobbade som reparatör på ett tivoli. Italienarna bygger fina karuseller och åkattraktioner med ett undantag,,,,,elen, den är totalt livsfarlig på åkattraktionerna och regnar det blir det "spännande" fast på fel sätt. En karusell fick inte köras när det regnade då hela karusellen blev strömförande. :oops: :doh:
Castor

Inlägg av Castor »

Jag jobbade några år i början på 70-talet på en ambulerande tivoli. Där användes vintern bla till att bygga om elinstallationerna på nyinköpta karuseller från Italien.
Mycket kabeldragning och skåpbygge blev det. Vi hade oxå en karusell med "regnproblem", hade man träskor märktes det inte. :D
gkar

Inlägg av gkar »

Nej, det är ingen snygg lösning i den maskinen, och jag vågar inte uttala mig om den uppfyller lämpliga normer, det är inte så enkelt, men...

Kraven för elsäkerhet är just att det inte blir farligt, dvs det är princip tillåtet att det brinner i styrskåpet så länge det inte kan ta sig ut och bli farlig brand utanför, för varmt hölje eller att delar blir spänningsförande. Man brukar kalla det för "fire enclosure". Elsäkerhetsnormerna tar inte mycket hänsyn till att det skall vara enkelt att laga vid enkla fel och liknande, hårdrar man det kanske du får skrota hela maskinen. Bara det inte blir farligt.

Definitioner för IT-grunkor:
För er som är kvar i förra året:
fire enclosure [IEC 60950-1]:part of the equipment intended to minimize the spread of fire or flames from within
Latest greatest:
fire enclosure [IEC 62368-1]: enclosure intended as a safeguard against the spread of fire from within the enclosure to outside the enclosure
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu är väl inte detta utrustning för audio, video eller IT, så de standarderna är ju inte direkt relevanta här.

För ett styrskåp kan nog IEC 61010-1 vara relevant (men även den vill jag minnas har fire enclosure som alternativ).
Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

Skicka gärna en "efterbild" när du satt säkringarna på DIN skenan istället.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det kusligaste är väl att det inte är petsäkert (IP2X) vare sig vid finsäkringarna eller vid inkommande på den stora huvudbrytaren.
Även om det kanske går att hävda att det är ok enligt någon tolkning i 60204 så brukar det flesta inte tycka att det är så värst trevligt. Det gäller att hålla fingrarna i styr om man öppnar den luckan med spänning till.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det krävs verktyg för att öppna skåpet behöver det inte vara beröringsskyddat inuti.

Men ofta krävs att det sitter en varning på skåpet att strömmen måste brytas innan man öppnar.

Det kan också finnas krav på att invändiga delar som inte är uppenbart farliga eller som har högspänning (> 1kV) har separat varningsmärkning eller t.o.m. nån form av kåpa som beröringsskydd.

Men om apparaten bara öppnas av auktoriserad servicepersonal (med verktyg) så räknar man med att de har koll på vilka saker man törs peta på och inte.

Krävs inte verktyg räknar man med att en lekman kan öppna och då måste det vara lika ofarligt inuti som utanpå.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag antar att en vanlig "trekantnyckel" räknas som verktyg?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja, det krävs alltid nyckel eller verktyg om skåpet kan öppnas med spänning på.
Finns det sedan något därinne som ex en dvärgbrytare som kan kräva återställning så ska det vara IP2X i alla fall i närområdet. Hur långt det området sträcker sig kan man fundera på, det var därför jag skrev att man kanske kan tolka det som ok men det är inte alldeles självklart. Personligen tycker jag inte det är ok.

Vi ritar alltid så att man i princip ska kunna snubbla in i ett öppet skåp utan att bli grillad.
Skriv svar