Rengöra gammalt lortigt kretskort
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Rengöra gammalt lortigt kretskort
Emellanåt använder väl industrin citronsyrelösning för att tvätta/avfetta.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
MattisLind: helt riktigt. White vinegar är ättika. 
Vinäger innehåller förutom ättiksyra även citronsyra och äppelsyra, samt diverse mineraler.
Mineraler, citronsyra och äppelsyra vill man helst inte ha rester av på kretskorten.

Vinäger innehåller förutom ättiksyra även citronsyra och äppelsyra, samt diverse mineraler.
Mineraler, citronsyra och äppelsyra vill man helst inte ha rester av på kretskorten.
När jag jobbade med bilar använde vi "citrin", men jag tror den var jord på citonolja, extremt effektivt och luktade gott 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Inte så nyttigt för huden dock. Men ruggigt effektivt som sagt. Löser tom upp gammal silikon.
Nej, man skulle ha handskar (och skyddsglasögon), det påstods att citrin blekte huden, men jag testad einte om det stämde 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är sånt gojs i silikonborttagningsmedel. Det går väldigt långsamt dock. Först skrapa bort allt man kan mekaniskt, sen smeta på och låta verka i några timmar, sen är det som slem man kan torka bort.
Minns inte hur snabbt det äter sig genom, men det är nåt löjligt lite som en halv mm i timmen, max.
Minns inte hur snabbt det äter sig genom, men det är nåt löjligt lite som en halv mm i timmen, max.

- Mizzarrogh
Skulle det fungera att rengöra delar av ett båtskrov från väldigt små silikonrester innan man målar?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ingen aning. Karosserinissar brukar säga att det enda är att slipa ner till plåtrent för att bli av med silikon då det går in i alla porer.
Vet bara att det gick bra att få bort från plastmattan i badrummet här, där nån klant tycks ha tryckt ut hela tuben runt toaletten...
Om det blir tillräckligt rent för att färg ska fästa kan man ju undra.
Vet bara att det gick bra att få bort från plastmattan i badrummet här, där nån klant tycks ha tryckt ut hela tuben runt toaletten...

Om det blir tillräckligt rent för att färg ska fästa kan man ju undra.
- Mizzarrogh
Ok, jag behöver måla om skrovet, men någon verkar ha använt silikon under relingen som sedan har smetats ut nät någon försökt polera bort det tror jag...
- Mizzarrogh
Det är ok att dela tråden om det blir diskussion...
Men det var egentligen bara det jag ville veta när det ändå var uppe om rengöring av plastytor.
Men det var egentligen bara det jag ville veta när det ändå var uppe om rengöring av plastytor.
Satt igår och lagade ett syraskadat kort. Syran hade krypt under den gröna lacken och följt banan. När man tar bort lacken så ser man att det inte är mycket kvar av banan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.